Nieuwe fiets voor woon-werkverkeer
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03 sep 2010 12:20
Beste allemaal,
voor woon-werkverkeer ben ik op zoek naar een nieuwe fiets.
Aanvullende gegevens:
- 14 km enkele reis
- ik kan me op het werk opmkleden.
- wegdek verhard.
- budget ongeveer EUR 1.000 - 1.200.
- wil gaan rijden met een rugzak voor wat spulletjes.
- Cube en Cannondale liever niet ivm met dealer die niet in de buurt zit.
Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op de volgende fietsen:
Koga-Miyata Terraliner Alloy (EUR 1.299)
Trek 7700 (EUR 999)
Trek 7.6 FX (EUR 999)
Merida S-Presso (EUR 999)
Welk advies kunnen jullie mij geven?
mvg,
Edo Jansma
voor woon-werkverkeer ben ik op zoek naar een nieuwe fiets.
Aanvullende gegevens:
- 14 km enkele reis
- ik kan me op het werk opmkleden.
- wegdek verhard.
- budget ongeveer EUR 1.000 - 1.200.
- wil gaan rijden met een rugzak voor wat spulletjes.
- Cube en Cannondale liever niet ivm met dealer die niet in de buurt zit.
Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op de volgende fietsen:
Koga-Miyata Terraliner Alloy (EUR 1.299)
Trek 7700 (EUR 999)
Trek 7.6 FX (EUR 999)
Merida S-Presso (EUR 999)
Welk advies kunnen jullie mij geven?
mvg,
Edo Jansma
Is dit je enige fiets? Wil je altijd met de fiets, of ga je soms met auto/ov? Kan je kleren stallen op je werk?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03 sep 2010 12:20
Voor huis-tuin-keuken gebruik, heb ik een andere fiets. Kleding wil ik op mijn werk stallen, dus iig een keer met de auto naar het werk.
@Edo_Jansma: maar je hebt dus geen andere racer?
De Merida vind ik wel kwel:
Alleen zou ik er wel een 'gewoon' racestuur in zetten, en niet zo'n trackingstuur. Als je nog geen racer hebt kan je dat ook zeker overwegen. In dat geval vallen alle door jou voorgestelde fietsen natuurlijk af.
Uit ervaring weet ik dat je weinig spullen mee hoeft te nemen als je zo nu en dan je kledingvoorraad kan verwisselen door een ritje met de oto te doen. (Het kan wel, maar hoeft niet)
De Merida vind ik wel kwel:
Alleen zou ik er wel een 'gewoon' racestuur in zetten, en niet zo'n trackingstuur. Als je nog geen racer hebt kan je dat ook zeker overwegen. In dat geval vallen alle door jou voorgestelde fietsen natuurlijk af.
Uit ervaring weet ik dat je weinig spullen mee hoeft te nemen als je zo nu en dan je kledingvoorraad kan verwisselen door een ritje met de oto te doen. (Het kan wel, maar hoeft niet)
Een racestuur op die Merida wordt lastig met hydraulische remmerij. Ik gok dat het frame disc-only is, gezien het ontbreken van V-brake nokken en de bredere bandjes.
De TS laat trouwens een ander model zien, met een Alfine achternaaf en spatborden. Dat lijkt me ideaal voor woonwerk, lekker makkelijk in onderhoud.
De TS laat trouwens een ander model zien, met een Alfine achternaaf en spatborden. Dat lijkt me ideaal voor woonwerk, lekker makkelijk in onderhoud.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
@kaj1500: spatborden en achternaaf lijken mij ook heel fijn. Stuur alleen niet. Volgens mij moet het kunnen met een racestuur.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03 sep 2010 12:20
Ik heb er geen ervaring mee, maar achternaaf schijnt zwaarder te fietsen dan derailleur. Maar hoeveel zwaarder?
Daarnaast ook spatborden? En een bagagedrager? Als dat toch wordt aangeraden, ga ik toch kijken naar een andere fiets, bv de Trek Soho.
Daarnaast ook spatborden? En een bagagedrager? Als dat toch wordt aangeraden, ga ik toch kijken naar een andere fiets, bv de Trek Soho.
Het gaat toch al snel naar 10% zwaarder, wanneer de achternaaf ingereden is (een naaf-versnelling moet voor elke versnelling een paar 100 km ingereden worden). Dit maakt verder niet zoveel uit in reistijd, maar het rijdt lekkerder als je meer vaart kunt maken. Maar als je dagelijks door weer en wind gaat fietsen is het erg prettig als je weinig onderhoud hebt. De Trek Soho heeft een riem-aandrijving wat betekent dat je vrijwel geen onderhoud hebt. Dat is erg prettig bij woon-werk verkeer.Edo_Jansma schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar achternaaf schijnt zwaarder te fietsen dan derailleur. Maar hoeveel zwaarder?
Bij zulke korte afstanden is een plat stuur ook niet zo'n groot probleem, omdat je dan niet zo snel last krijgt van je handen. Als je stukken in stedelijk verkeer rijdt is een plat stuur daar ook ietsje handiger. Specifieke woon-werk fietsen zijn ook vrijwel niet te krijgen met racestuur.
Als je ook in de regen gaat rijden zijn spatborden eigenlijk een must. Het is niet prettig als je na een lange werkdag thuiskomt met een modderfiets, schoenen die 2 dagen moeten drogen en blubber op je smoel.Daarnaast ook spatborden?
En een bagagedrager?
Dat hangt puur af van jouw behoefte om bagage mee te nemen en je afkeer van een rugzak. Een laptop of iets anders zwaars meenemen in een rugzak is erg oncomfortabel.
Ik heb goede ervaringen met een sportrugzak (hol, dus ademend) met maximaal 2-3 kilo aan gewicht. Maar veel fietsers hebben een grote afkeer van een rugzak.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Ik heb die Koga laatst gezien bij mijn FM in de werkplaats omdat hij die, die middag af zou gaan leveren. Wat een gave fiets is dat!, Ontzettend mooi ding!
Spatborden is voor woon-werk echt wel een must. Zelf heb ik wel gekozen voor een bagagedragertje (kan je ook gelijk makkelijk een achterlicht kwijt) daar hang ik deze tas aan.
Wat ik daar erg prettig aan vind is dat je inderdaad geen gewicht op je rug hebt en het gewicht lager aan je fiets hangt. het kan tussen mijn oren zitten, maar het voelt wat stabieler. toch stuwt dit alles wel je aanschafprijs de hoogte in. 30 euro voor een dragertje, zelfde voor je spatbordjes, verlichting waar je iets mee ziet kost ook zo-iets en de tas uit mijn voorbeeld zit ook rond de 30 euro.
Naafversnelling kan wel prettig zijn, ik rij zelf met een derailleur en stond van de week ieder avond schoon te maken omdat de weg op veel plaatsen nat bleef en erg vies was. Verder denk ik dat je op een sportieve fiets niet snel merkt dat de naaf meer weerstand geeft. Als je het juiste verzet maar kunt vinden. Tot slot zou ik dan wel een chainglider (weer extra kosten) overwegen. Dan heb je echt een vrij zorgeloze woon werk fiets. Uit het rijtje van jou is de MErida dan de verstandigste keuze. mijn hart echter zou voor die Koga willen hebben.
Maar bovenal: Koop een fiets die het beste geschikt is voor het doel, waarvoor je hem het meeste zal gebruiken.
Spatborden is voor woon-werk echt wel een must. Zelf heb ik wel gekozen voor een bagagedragertje (kan je ook gelijk makkelijk een achterlicht kwijt) daar hang ik deze tas aan.
Wat ik daar erg prettig aan vind is dat je inderdaad geen gewicht op je rug hebt en het gewicht lager aan je fiets hangt. het kan tussen mijn oren zitten, maar het voelt wat stabieler. toch stuwt dit alles wel je aanschafprijs de hoogte in. 30 euro voor een dragertje, zelfde voor je spatbordjes, verlichting waar je iets mee ziet kost ook zo-iets en de tas uit mijn voorbeeld zit ook rond de 30 euro.
Naafversnelling kan wel prettig zijn, ik rij zelf met een derailleur en stond van de week ieder avond schoon te maken omdat de weg op veel plaatsen nat bleef en erg vies was. Verder denk ik dat je op een sportieve fiets niet snel merkt dat de naaf meer weerstand geeft. Als je het juiste verzet maar kunt vinden. Tot slot zou ik dan wel een chainglider (weer extra kosten) overwegen. Dan heb je echt een vrij zorgeloze woon werk fiets. Uit het rijtje van jou is de MErida dan de verstandigste keuze. mijn hart echter zou voor die Koga willen hebben.
Maar bovenal: Koop een fiets die het beste geschikt is voor het doel, waarvoor je hem het meeste zal gebruiken.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Idworx Rapid One
http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/rapid-one/
of de Ultieme woonwerkfiets
Idworx Easy Rohler
http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/easy-rohler/
[img=http://members.multimania.nl/faustocopp ... man-sb.jpg]
of de Santos Trekking Lite, met onderhoudsarme aandrijfriem (geen vieze handen meer als je de ketting beroert)
[img=http://www.santosbikes.com/images/stori ... PG_453.jpg]
maar helaas allen wel te duur voor jouw budget ;-(
http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/rapid-one/
of de Ultieme woonwerkfiets
Idworx Easy Rohler
http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/easy-rohler/
[img=http://members.multimania.nl/faustocopp ... man-sb.jpg]
of de Santos Trekking Lite, met onderhoudsarme aandrijfriem (geen vieze handen meer als je de ketting beroert)
[img=http://www.santosbikes.com/images/stori ... PG_453.jpg]
maar helaas allen wel te duur voor jouw budget ;-(
Ik heb vorige week een Focus Mares AX2 2011 aangeschaft voor woon werk verkeer. Mijn afstand is 15 km door haven gebied, dus incl spoorovergangen.
De fiets doet het perfect. Het fietst een stuk lichter dan mijn mtb en komt meer in de buurt van mijn racer. Er zitten 35 mm conti cross speed onder en die lopen lekker licht.
Tevens kan ik deze fiets in de winter gebruiken om mijn racefiets te sparen.
De techniek is vrij simpel en redelijk bestand tegen weersinvloeden. Dit i.t.t. bijvoorbeeld schijfremmen.
Spatbordjes kunnen altijd nog, maar liever niet.
Succes
Jeroen
De fiets doet het perfect. Het fietst een stuk lichter dan mijn mtb en komt meer in de buurt van mijn racer. Er zitten 35 mm conti cross speed onder en die lopen lekker licht.
Tevens kan ik deze fiets in de winter gebruiken om mijn racefiets te sparen.
De techniek is vrij simpel en redelijk bestand tegen weersinvloeden. Dit i.t.t. bijvoorbeeld schijfremmen.
Spatbordjes kunnen altijd nog, maar liever niet.
Succes
Jeroen