Campa 11 speed geschikt alle omstandigheden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 jun 2012 10:18
Is een Campagnolo groep 11 speed (Athena) geschikt voor alle omstandigheden. Ik weet je bent met een triple altijd safe (maar dit geniet niet mijn voorkeur). Fiets op vlakke, regelmatig limburg of ardenne en komende zomer naar Alpen. Nu campagnolo compact veloce voor 50-34 achter 25-12. Op het vlakke eigenlijk geen probleem, soms met lamge ritten moeite met vinden juiste cadans. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik steeds aanpassingen moet doen aan bv casette. Is de 11 speed van Campagnolo dan een optie voor alle soorten terrein. Wie heeft hier ervaringen mee? Graag advies en alvast bedankt.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Naar ik aanneem en kijkende naar de cassette waar je nu mee rijdt, heb je een Veloce 10-speed groep. Als je naar 11-speed gaat en een 12-29 cassette kiest, wordt je huidige '25' een '26' en komt er de '29' als extra bij. Je schrijft dat je met je compact op het vlakke nu redelijk goed bediend bent, dus die discussie (en die is er!) behoeven we hier niet aan te gaan .
Tenzij je een nieuwe fiets en/of nieuwe groep aan wilt schaffen, zou bij je huidige Veloce-groep een 13-29 cassette monteren ook nog een optie kunnen zijn. Vanwege de '29' moet je dan wellicht wel je achterderailleur vervangen en ook geen problemen hebben met het missen van de '12'.
Zelf rijd ik al weer een aantal jaren met Campagnolo compact-groepen met 12-29 en dat bevalt mij goed. Ik draai er in Nederland mijn trainingsritjes mee, doch maak de meeste kilometers in het buitenland (Frankrijk en zo af en toe Zwitserland) in bergachtige gebieden. Ik heb ook alleen maar 12-29 cassettes (en 12-27 op een met Shimano afgemonteerde fiets). Cassettes wisselen doe ik dus nooit, verwisselen wel, maar dat dus als ze versleten zijn .
Edit: Nu ik je verhaal nog eens lees, vraag ik mij af of je bedoelt of een 'gewone' 11- speed configuratie (dus met vóór 52-39) dè oplossing voor 'alles' is? Voor rijden in Nederland heb je dan een betere aanpassing aan het gewenste ritme. Voor fietsen in bijv. de Alpen verandert er IMHO dan niet veel qua mogelijkheden. Je trapt dan met een '29' i.c.m. met het 39-binnenblad in elk geval niet lichter.
Tenzij je een nieuwe fiets en/of nieuwe groep aan wilt schaffen, zou bij je huidige Veloce-groep een 13-29 cassette monteren ook nog een optie kunnen zijn. Vanwege de '29' moet je dan wellicht wel je achterderailleur vervangen en ook geen problemen hebben met het missen van de '12'.
Zelf rijd ik al weer een aantal jaren met Campagnolo compact-groepen met 12-29 en dat bevalt mij goed. Ik draai er in Nederland mijn trainingsritjes mee, doch maak de meeste kilometers in het buitenland (Frankrijk en zo af en toe Zwitserland) in bergachtige gebieden. Ik heb ook alleen maar 12-29 cassettes (en 12-27 op een met Shimano afgemonteerde fiets). Cassettes wisselen doe ik dus nooit, verwisselen wel, maar dat dus als ze versleten zijn .
Edit: Nu ik je verhaal nog eens lees, vraag ik mij af of je bedoelt of een 'gewone' 11- speed configuratie (dus met vóór 52-39) dè oplossing voor 'alles' is? Voor rijden in Nederland heb je dan een betere aanpassing aan het gewenste ritme. Voor fietsen in bijv. de Alpen verandert er IMHO dan niet veel qua mogelijkheden. Je trapt dan met een '29' i.c.m. met het 39-binnenblad in elk geval niet lichter.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 02 jun 2012 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Alle omstandigheden is nog al ruim gesteld. Veel hangt af van je eigen mogelijkheden. Maar met een 11 speed kom je een eind. Je kunt voor Nederland altijd nog een 39 monteren en in de bergen een 34.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Compact 50-34 en schaf een casette aan 12-29 en je kan alle kanten op.Ik heb een casette met 17-18-19 en heb deze week een rit van Wetteren (B) Naar Saeftinge (155 km) gedaan op 50-18 en heb niet moeten schakelen en de ketting loopt zeer recht.
Weinig slijtage.
Weinig slijtage.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
De 12-29 van Campa heeft geen 18.spiritwetteren schreef:Compact 50-34 en schaf een casette aan 12-29 en je kan alle kanten op.Ik heb een casette met 17-18-19 en heb deze week een rit van Wetteren (B) Naar Saeftinge (155 km) gedaan op 50-18 en heb niet moeten schakelen en de ketting loopt zeer recht.
Weinig slijtage.
Voor een 18 kom je bij 12-25 uit of een Miche.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39521
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Twee cassettes is ECHT de best optie. En hoe lang duurt het wisselen? Max 5 min.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Ik heb de 13 er van tussen gehaald en een 27 bijgestoken. 2 cassettes is natuurlijk wel een optie moest ik eigenlijk zware beklimmingen doen. Maar met mijn 34-27 rij ik hier (vlaamse ardennen) alle hellingen op.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
11sp is geen optie als volwaardige vervanging van een triple. Je zal altijd cassette en/of voorblad willen wisselen afhankelijk van waar je gaat fietsen voor een goed verloop van je versnellingen.
Persoonlijk doe ik het als volgt:
39-50 met 12-25 op het vlakke
39-50 met 12-27 (of 36-50 met 12-25*) in Limburg en Vlaanderen,
36-50 met 12-27 bij alles wat je meer dan heuvels kunt noemen
*Wat ik kies hangt af van het voorblad wat er op het moment opzit, want met die waardeloze Campa-bladboutjes wissel ik de voorbladen het liefst zo min mogelijk.
Persoonlijk doe ik het als volgt:
39-50 met 12-25 op het vlakke
39-50 met 12-27 (of 36-50 met 12-25*) in Limburg en Vlaanderen,
36-50 met 12-27 bij alles wat je meer dan heuvels kunt noemen
*Wat ik kies hangt af van het voorblad wat er op het moment opzit, want met die waardeloze Campa-bladboutjes wissel ik de voorbladen het liefst zo min mogelijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Met mijn 34-50 en 12-25 en 11 sp heb ik alles wat em nodig heeft: 50 x 12 als grootste en 34 x 25 als kleinste (zelfde als 36 x 27) en mijn favoriet 50 x 18 waar ik het meest op rij. Hoef ik zelfs niet te wisselen en zeker het voorblad niet zoals em meld waar ik mij volledig bij aansluit.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
Campa bladboutjes word ik ook niet bepaald vrolijk van, laatst eentje kwijt geraakt tijdens het fietsen en een losse was 20 euro, maar toch wissel ik enkel voorbladen. Hele jaar 52x39 met 12-25 en in de echte bergen de 50-34 erop. Maar ja, iedereen heeft zijn eigen voorkeur denk ik...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Loctite gebruikenarco84 schreef:Campa bladboutjes word ik ook niet bepaald vrolijk van, laatst eentje kwijt geraakt tijdens het fietsen en een losse was 20 euro, maar toch wissel ik enkel voorbladen. Hele jaar 52x39 met 12-25 en in de echte bergen de 50-34 erop. Maar ja, iedereen heeft zijn eigen voorkeur denk ik...
What makes the boat go faster?