Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Binnenkort een fiets aanschaffen!

denzet
Forum-lid

denzet 03 sep 2010 11:01

Hey iedereen!

Ik ben Dennis van een kwart eeuw oud/jong en woon in de betuwe. Nu ik na 21 jaar voetballen ben gestopt en mijn MTB al een jaar of 3 stof staat te happen in de schuur (omdat er hier in de buurt weinig "off the road" te rijden valt) heb ik toch de stap maar genomen om te gaan kijken naar een racefiets. O.a. de internist vond het niet zo'n strak plan om te stoppen met sporten (Voetbal) i.v.m. mijn diabetes namelijk...

Nu zit ik wel in een lastig parket gezien de vrouw over een week of vier gaat werpen (Lees: Ik wordt dus vader) en er over een maand of vijf een bruiloft voor de deur staat zijn de financiële middelen niet al te groot om ook nog eens een nieuwe hobby te starten.

Wat ik naast de fiets zoiezo nodig heb zijn een helm, broek, schoenen en pedalen. Ik kan eventueel voorlopig nog wel het shirt van mijn MTB tijd aan.
Eigenlijk is het net iets te veel maar ik zat te denken aan een budget van zo'n €1000,- om te beginnen. Wat is in dit budget een leuke fiets met genoeg speling voor de overige spullen? Wil qua kleding best wat goedkoper spul in het begin kopen om de afmontage van de fiets zelf niet te basic te hebben.

"Het groepje" waar ik in mee wil gaan rijden rijd zo'n 200km per week, maar heb mezelf voorgenomen om vanwege mijn gewicht zelf af en toe ook alleen op de fiets te stappen voor een klein rondje. Conditie op bouwen en afvallen in het hoofd natuurlijk ;-) Ben namelijk 1.87m lang en weeg zo'n 100kg...

Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting kunnen sturen qua fiets en spullen en als er vragen zijn hoor ik dat natuurlijk graag!

johnwx
Forum-lid

Gebruikersavatar johnwx 03 sep 2010 12:24

voor 1000 euro kan je lekker Fietsen vooral de merken die niet behoorlijk in zijn

Cube
Bulls
Sensa
Merida
Focus

en nog veel meer

belangrijkste is dat je op een goed afgestelde fiets zit en een paar stevige wielen

en dan later komen altijd de discussie over welke groep SORA TIAGRA (is prut vinden sommige maar alles is waard naar zijn geld) 105 Ultegra Campagnolo

succes
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

-eric-
Forum-lid

-eric- 03 sep 2010 12:39

Naar de FM en kijken of je een knappe gebruikte fiets kan vinden die je dan goed laat afstellen. Dan hou je budget over voor helm en kleren en ben je voor € 1000 klaar en kun je op een nette 2 jaar oude fiets rijden met Ultegra.

Naar mijn mening is als je begint op de racefiets afstelling belangrijker dan het merk frame.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 03 sep 2010 12:54

Ik ben na 2 jaar fietsen van plan om een stapje omhoog te maken qua fiets. Mijn huidige fiets, een Cube Peleton 2008 gaat verkocht worden dus. Nu ik jouw stukje las dacht ik; deze zou hem wel s kunnen passen! Het is een 60cm. c-t. Volledig 105 afgemonteerd met fulcrum wieltjes. Ben er zuinig op geweest! Vraag er 500 voor, nieuw incl acc. was ie 1100. Pm maar bij interesse. Zo niet veel succes en plezier bij orienteren..

gijs01
Forum-lid

gijs01 03 sep 2010 23:51

Tips:
- lees de "sticky" helemaal uit
- ga eens praten bij een goede FM die je kan opmeten
- als je een nieuwe fiets koopt kun je misschien je ATB inruilen
- vraag naar een trek 1.5, giant Defy met Tiagra (105 is niet nodig, wel mooi)
- kijk ook eens naar occasions bij de FM, zijn vaak leuke starters

Extra's zijn:
- schoenen (€80,-)
- pedalen (€40,-)
- korte koersbroek (€40,-)

Vanaf eind september komt daar bij:
- winddichte trui met lange mouwen (€100)
- lange koersbroek (€80,-)
- windkapjes over de schoenen (20,-
Camerig is prachtig!

gijs01
Forum-lid

gijs01 03 sep 2010 23:52

DickyGiovanni schreef:Ik ben na 2 jaar fietsen van plan om een stapje omhoog te maken qua fiets. Mijn huidige fiets, een Cube Peleton 2008 gaat verkocht worden dus. Nu ik jouw stukje las dacht ik; deze zou hem wel s kunnen passen! Het is een 60cm. c-t. Volledig 105 afgemonteerd met fulcrum wieltjes. Ben er zuinig op geweest! Vraag er 500 voor, nieuw incl acc. was ie 1100. Pm maar bij interesse. Zo niet veel succes en plezier bij orienteren..

goede aanbieding!
Camerig is prachtig!

denzet
Forum-lid

denzet 04 sep 2010 01:16

De "sticky" heb ik inderdaad helemaal doorgelezen, veel dingen zijn voor een leek als mij nog wat onduidelijk maar begin er steeds meer van te snappen. Heeft me bijvoorbeeld een uur gekost voor ik door had wat "FM" betekende... En dat heeft nog niets met de techniek van de fiets te maken!

De Cube van DickyGiovanni lijkt me wel wat, we zijn ook al aan het PM'en. Ik moet alleen ff uitzoeken of de maat van de fiets bij me past. Een "goede FM" in de buurt ken ik zo niet, het onderhoud aan mijn Giant MTB deed ik altijd zelf op de hydraulische schijfremmen na.

nagtie
Forum-lid

nagtie 04 sep 2010 04:06

Ga voor de kleding eens kijken bij decathlon. Daar heb ik veel dingen gehaald. Zoals wind dichtte trui voor 35 euro. Wind en regen jasje 25 euro. Handschoentjes 7 euro. Ipv lange broek heb ik sexy jarretelletjes gekocht.

Wat ik er van begrijp is tiagra goed bruikbaar op marktplaats biedt een bedrijf wat sensa's aan voor ca 600 euro. Nieuw.

denzet
Forum-lid

denzet 05 sep 2010 14:57

Gisteren even naar een redelijk bekend staande FM hier in de regio geweest (Rein Veenendaal in Veenendaal), me op laten meten etc. en kwamen er uit dat mijn framemaat max 58 moet zijn. De fiets van DickyGiovanni gaat hem dus niet worden, maar dit hadden we al gecommuniceerd met elkaar.

Na het opmeten vroeg de betreffende man in welke richting ik zocht en wat mijn budget dan was, "gewoon even om te kijken wat hij dan voor me zou hebben". Ik ging toch even bij de kleding, schoenen, helmen etc. kijken.
Hij kwam aan met een Bulls Harrier 1, welke volledig 105 afgemonteerd is, wat hij samen met helm/schoenen/pedalen/bidonhouders en kleding wel aan kon bieden binnen mijn budget. Dit wel inclusief inruil van mijn Giant Terrago MTB met hydraulische schijfremmen. Aangezien hij de staat van de fiets niet weet ging hij uit van een "gemiddelde staat", alles wat beter was kon ik alleen maar meer of betere kwaliteit spullen aanschaffen. Nou weet ik d.m.v. mijn fietscomputer dat de hele groep die ik daarop heb zitten amper 250km heeft gelopen en dus nog in zeer goede staat is ;-)

Lijkt bovenstaande jullie wat voor mijn budget en wensen? De man gaf mij persoonlijk wel een goed gevoel en enorm veel keus qua accesoires. Zit er sterk over te denken om deze fiets in één van de volgende dagen aan te schaffen. De meeste info die ik op dit forum kan vinden over deze fiets is toch wel positief, een aantal wat minder omdat die ervan overtuigt zijn dat er net iets meer geld uit gegeven moet worden voor een andere fiets maar dat zit er zeker het komende jaar niet in. Het komende jaar gaat het geld dat we in de maand over houden toch echt naar de kleine en de bruiloft...

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 05 sep 2010 15:17

DenZet schreef:Gisteren even naar een redelijk bekend staande FM hier in de regio geweest (Rein Veenendaal in Veenendaal), me op laten meten etc. en kwamen er uit dat mijn framemaat max 58 moet zijn. De fiets van DickyGiovanni gaat hem dus niet worden, maar dit hadden we al gecommuniceerd met elkaar.
Die Cube in 60cm heeft nagenoeg dezelfde maten als een Bulls Harrier in 58. Blind staren op een door de fabrikant aan een frame gegeven nummer is onverstandig.

denzet
Forum-lid

denzet 07 sep 2010 15:54

Blind staren doe ik ook niet, maar wil het risico niet lopen dat ik na een paar weken er toch achter kom dat de maat toch niets is voor mij. Met dat in het achterhoofd heb ik toch besloten om de Bulls Harrier 1 te kopen in het mat zwart! Voor mijn MTB kreeg ik nog best een leuk bedrag terug waardoor ik gelijk maar pedalen, schoenen, koersbroek, thermoshirt, shirt, helm, standaard, zadeltasje met inhoud, bidonhouders, bidons etc. heb aangeschaft. Het is misschien niet het beste van het beste materiaal maar voor een beginner een leuke start vind ik zelf. Hier kan ik voorlopig wel mee vooruit en als het fietsvirus mij te pakken krijg kan ik altijd nog voor betere accesoires en kleding gaan dacht ik zo...

Plaats reactie