Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

de lichtste clincher wielset voor max E700

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 01 jun 2012 22:03

Een link voor wat ideeën en wat er mogelijk is:
http://superlight-bikeparts.de/Laufrads ... ssic-Token" onclick="window.open(this.href);return false;
Addict R1

delsol
Forum-lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 03 jun 2012 12:02

apexrider schreef:Notubes ZTR Alpha 340 velgen, Novatec SL naven, Sapim CX Ray => minder dan 1300gr en rond de €500.
+ 1
Die van mij wegen 1240gr,bij Wheeltec laten bouwen.
Wielen geven geen krimp ook op slechte Ardennen wegen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13791
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2012 18:38

NoChain schreef:Interessant topic! De weightweenie in mezelf ziet ook wel zo'n licht setje zitten :P.
Kunnen de stickers van die NoTubes velgen?
Jawel hoor, twee minuten werk.

Het is gewoon een van de lichtste clincer setjes te koop tussen de
500 - 1000 euro afhankelijk van de naven.

Omdat je met normale spullen werkt is het ook nog eens gewoon sterk en licht. Beetje afhankelijk van de naven, Maart daar is met een beetje verstand ook niet zoveel slechts meer in te krijgen. Tenzij je een risico gaat nemen met superlichte tune naven en het setje onder de 1200 wilt hebben.

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 03 jun 2012 19:04

De Tune Mig 70 en Mag 170 zijn nochtans licht en goed hoor. De naam van 'minder duurzame naaf' verdienen deze echt niet.
Stockie

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 03 jun 2012 20:14

wasbeer2006 schreef:
NoChain schreef:Interessant topic! De weightweenie in mezelf ziet ook wel zo'n licht setje zitten :P.
Kunnen de stickers van die NoTubes velgen?
Jawel hoor, twee minuten werk.

Het is gewoon een van de lichtste clincer setjes te koop tussen de
500 - 1000 euro afhankelijk van de naven.

Omdat je met normale spullen werkt is het ook nog eens gewoon sterk en licht. Beetje afhankelijk van de naven, Maart daar is met een beetje verstand ook niet zoveel slechts meer in te krijgen. Tenzij je een risico gaat nemen met superlichte tune naven en het setje onder de 1200 wilt hebben.
Ok goed om horen, want vind de stickers niet bepaald mooi :).
Eerst maar eens werk maken van een nieuwe fiets, maar deze ga ik toch onthouden!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13791
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jun 2012 11:11

stockie schreef:De Tune Mig 70 en Mag 170 zijn nochtans licht en goed hoor. De naam van 'minder duurzame naaf' verdienen deze echt niet.
Volgens mij was er nog een lichtere. Nee ze zijn ook zeker niet slecht, maar ze hebben toch wel wat meer onderhoud nodig dan bv een Hope of DT naafje.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 04 jun 2012 13:08

wasbeer2006 schreef:
stockie schreef:De Tune Mig 70 en Mag 170 zijn nochtans licht en goed hoor. De naam van 'minder duurzame naaf' verdienen deze echt niet.
Volgens mij was er nog een lichtere. Nee ze zijn ook zeker niet slecht, maar ze hebben toch wel wat meer onderhoud nodig dan bv een Hope of DT naafje.
Als dat het criterium is, dan stel ik voor dat we allemaal met een Rolhoff naaf, Gates riemaandrijving en Conti Gatorskin banden rond gaan rijden :? .

Zolang een onderdeel met regulier onderhoud duurzaam blijft functioneren, dan is dat wat mij betreft prima.

edwinschroten
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 nov 2010 10:45

edwinschroten 04 jun 2012 14:17

Ik zou dan toch echt voor de WH7900 C24 van Shimano gaan. Is echt een super goed wiel!
Of een Fulcrum Racing Zero Dark Labe, vind ik persoonlijk mooier. En Fulcrum maakt toch wel erg goede wielen, echt super kwaliteit. Beter dan die zelfbouw wieltjes van 500 euro is mijn mening

links verwijderd wegens spam

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 04 jun 2012 14:35

Tja TS wil graag een zo licht mogelijke wielset, met racing zero zit je al snel op 1460gr en datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de wh7900 c24. Heb overigens beide sets gehad (wh7850 ipv 7900) en is verder ook helemaal niets mis mee. Voordeel van de handgebouwde wielen is dat je iets kunt laten maken dat speciaal op jou en je fiets is afgestemd en is daardoor ook wat exclusiever. Bovendien wordt er met kleinere toleranties (recht en rond) gewerkt dan bij systeemwielen. De kwaliteit van een handgebouwd setje doet zeker niet onder voor die van een systeem wielset.

Mijn ervaring met wh7850 is dat er al vrij snel een slag in het achterwiel zit. De zero's voelen nogal hard aan en moet je onderweg geen spaakbreuk mee oplopen, een erg aerodynamische vormgeving hebben ze ook niet met die rechte randen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13791
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jun 2012 16:22

+1

Vergeet daarbij ook niet dat bij systeem wielen het gewicht ook nog eens op de verkeerde plek zit. Een zero of c24 hebben, zeker de zero velgen van ruim over de 400 gram als het er geen 450 zijn. dat scheelt 100 gram per wiel aan de buitenkant met een alpha en dat voor afhankelijk van welke naven je kiest voor meestal minder geld. De gehele set is 200 gram zwaarder de shimano 150 en niet geschikt voor tubeless

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 04 jun 2012 18:59

Ik denk dat Fulcrum racing zero's op alle aspecten goed scoort. Het lichtste en beste wiel is afhankelijk van veel verschillende factoren zoals je eigen gewicht, waar ga je rijden enz. Een wielset laten maken is als je ze zelf niet zo zwaar bent de beste manier om een hele lichte en toch stijve wielset te bepalen. Denk alleen niet dat je heel ver komt met 700 euro. Als je zelf wat zwaarder bent dan zijnFulcrum zero's een goede set die niet super licht is, maar wel overal en altijd inzetbaar. En dat tegen een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar hoe dan ook; ik zou als het gewicht en daarbij voldoende stijfheid het belangrijkste zou zijn, een set laten maken door een vakman.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 12 jun 2012 20:01

Met de verdeler van die No tubes wielen gesproken en hij raadde de Alpha pro's niet echt aan. Lichte klimwieltjes en niet echt geschikt voor slechte Vlaamse wegen en af en toe wat kasseien. Beter voor de Team's gaan.

Plaats reactie