Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Time Pedalen

lennaert
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:26

lennaert 10 jun 2012 20:45

Ik sta op het punt een setje Time pedalen te kopen ivm stabiliteit, duurzaamheid, float en goede reviews mbt knieproblemen. Alleen, welke dan?
- RXS carbon, kan breken. 100 euro.
- RXS first --> zelfde als speed, alleen iets zwaardere as? Of zijn er nog meer verschillen? 50 euro
- Iclic2 --> Na veel problemen met iclic1 zou dit beter zijn, maar nog niet getest.

Ik neig het meeste naar de RXS first gezien kosten/functionaliteit. Zijn er zaken die ik moet overwegen?

Graag jullie advies en informatie.


N.B. ik overweeg geen andere merken, rij momenteel met speedplay, heb hiervoor shimano en look gehad.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 10 jun 2012 20:49

Met de zoekfunctie vind je heel veel info.

lennaert
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:26

lennaert 10 jun 2012 21:00

en niet de info die ik vraag mbt tot first/speed/carbon. Anders had ik deze vraag initieel niet gepost. Genoeg ervaringsdeskundigen die misschien een inhoudelijk advies kunnen geven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27838
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jun 2012 06:58

De First is de basisversie, van plastic. De Speed zijn hetzelfde, alleen met holle as. Bij de carbon versie is de as hol en het pedaal van carbon. Ik heb beide (First en Carbon), merk geen verschil. Weegschaal ook nauwelijks trouwens, de First zijn slechts 20 gram zwaarder dan de carbon.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jun 2012 20:08

Ik heb de RXS Carbon pedalen.
Volledig tevreden van.

Kosten nu bij fashion for Cycling trouwens "maar" 96 Euro.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 11 jun 2012 20:29

Time RXS blijft ook mijn favoriet. Het afbreken van de neusclip blijft wel een risico. Zowel voor de carbon als de composiet versies (speed). Heb het bij beide nu aan de hand gehad. Voordeel bij Time is wel dat het pedaal nog steeds bruikbaar blijft, enkel het instappen wordt wat meer een uitdaging. Maar zodra je de slag hebt, klik je zo vast. Ben me er niet eens meer bewust van. Nog altijd geen reden voor mij om de pedalen te vervangen...

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 12 jun 2012 18:16

Beide pedalen zijn mijns inziens gewoon goed.

Ik heb jaren met RXS carbon pedalen gereden. Nog nooit problemen gehad. Ook niet dat ze braken of zo.

Nu rij ik voor het tweede seizoen met iClic carbon. Ook geen problemen mee. Enige is dat de plaatjes vrij snel slijten.

Verschil tussen beide systemen is de veer waarmee het plaatje wordt ingeklemd. Bij de RXS is het een 'traditionele' veer. Deze zorgt ervoor dat het pedaal altijd dichtgeklapt staat. Bij het inklikken moet je door de veerdruk heen. Bij de iClic's is het een carbonnen plaatje waarmme de schoenplaat vastklemt. Als je uitklikt zorgt het carbonnen plaatje ervoor dat het pedaal 'open' blijft staan. Wanneer je je schoen weer inklikt klapt de vergrendeling weer dicht. Dit zorgt ervoor dat inklikken nog makkelijker gaat. Mijn ervaring is dat je er wel voor moet zorgen dat je je schoen goed recht inklikt anders klapt het pedaal dicht en zit je vast, maar niet goed. Je voelt dat je je schoen dan heen en weer ka wiebelen. Even uit- en weer inklikken en je zit wel goed.

dhoeks92
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2012 12:56

dhoeks92 04 jul 2012 21:33

Ik weet niet of dit de juiste plek is om mijn vraag te stellen. Sinds vandaag heb ik ook Time RXS Speed pedalen. (ik heb jaren met Time Axion op mijn racefiets en Time ATAC op mijn MTB gereden waarbij ik dezelfde schoenen (lees schoenplaatjes) kon gebruiken. Bij de RXS zitten echter andere plaatjes.
Wat is nu de juiste/makkelijkste manier om deze goed af te stellen ??
Moet ik mijn zadel nu ook een fractie hoger zetten (het lijkt of de nieuwe plaatjes met houder wat hoger zijn dan hetgeen ik had)?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 feb 2013 20:34

Hoe kan ik RXS van Time zo afstellen dat ze minder float krijgen? Gaat dit d.m.v. de inbus en hoever moet ik draaien?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 feb 2013 20:41

body schreef:Hoe kan ik RXS van Time zo afstellen dat ze minder float krijgen? Gaat dit d.m.v. de inbus en hoever moet ik draaien?
Is volgens mij niet mogelijk.
Met de inbus op de zijkant van het pedaal regel je enkel de veerspanning om gemakkelijker/moeilijker in te klikken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie