Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietspaaltjes

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 28 mei 2012 23:25

Als fietser (in de ruimste zin van het woord) kom je nu eenmaal een hoop obstakels tegen en dat zijn niet alleen maar vaste obstakels. Zowel mijn moeder en een oud-tante van mij (jaja, beide op leeftijd) zijn in een bocht van een fietspad gevallen als gevolg van de stoeprand. ikzelf ben 2 jaar geleden tegen het asfalt gekwakt, omdat een puber besloot de weg over te steken omdat hij een vriend zag .en ik op dat moment hem wilde inhalen. hij keek niet om en ik kon het niet meer beremmen. Zelfs vandaag had ik twee keer een bijna botsing; eerst een oudere man die links af ging en ook geen hand uitstak. Later tijdens een ritje (dat was overigens op de snorfiets) sneed mij een automobilist die vanuit tegemoetkomende richting het fietspad overstak. Ik moest vol in de remmen.
Dit gezegd hebbende.....je moet als fietser gewoon ongelooflijk goed uitkijken waar je rijdt, je ogen zeer goed open houden.
Wat er aan die paaltjes gedaan kan worden? Weghalen is een optie, maar ik zou dan toch eerder pleiten voor speciale belijning of ribbel zoals Simen al zei.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

tennisser
Forum-lid

tennisser 29 mei 2012 12:47

Van die plastic paaltjes (zoals plastic Amsterdammertjes) die meegeven als je er tegenaan rijdt en naderhand terugveren lijken mij een goede oplossing.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 29 mei 2012 20:03

Zie wel vaker dat er renners tegen zo'n paaltje rijden maar doorgaans zijn dat altijd toerders die vanalles aan het doen zijn (maar voornamelijk ouwehoeren) i.p.v. op de weg te letten.
In Nederland mag je enkel naast elkaar fietsen als de situatie dat toelaat en eigenlijk is dat helemaal nergens meer. Die paatjes zijn vervelend maar zijn op de meeste plaatsen echt wel nodig (om vierwielers te weren)
en over meeklappende exemplaren valt een fietser gegarandeerd ook.

tennisser
Forum-lid

tennisser 30 mei 2012 12:58

sharkman113 schreef:Zie wel vaker dat er renners tegen zo'n paaltje rijden maar doorgaans zijn dat altijd toerders die vanalles aan het doen zijn (maar voornamelijk ouwehoeren) i.p.v. op de weg te letten.
In Nederland mag je enkel naast elkaar fietsen als de situatie dat toelaat en eigenlijk is dat helemaal nergens meer. Die paatjes zijn vervelend maar zijn op de meeste plaatsen echt wel nodig (om vierwielers te weren)
en over meeklappende exemplaren valt een fietser gegarandeerd ook.
Je valt wel, maar de impact en daaruit voortkomend letsel zal aanzienlijk minder zijn.

raassie
Forum-lid

raassie 30 mei 2012 13:27

Meeverende paaltjes zullen hoogstwaarschijnlijk automobilisten uitnodigen om toch rustig aan door te rijden, daar waar je ze eigenlijk niet wilt hebben.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 30 mei 2012 22:39

Hoe zit het met de cijfertjes over lantaarnpalen, bomen, flatgebouwen en dergelijke?

Volgens mij moet je er gewoon niet tegenaan fietsen.

trjero
Forum-lid

trjero 12 jun 2012 17:23

Bij ons heeft de rijkswaterstaat in een mooi natuurgebied stalen vierkante paaltjes geplaatst. Echt gevaarlijk en ben trouwens nooit een auto tegen gekomen in de Rhoonse grienden

Trappe
Forum-lid
Contact

Trappe 12 jun 2012 20:36

Ik heb het niet zo op de meeste paaltjes en vindt de reacties hier opvallend positief!

Ben je misschien al eens een boven-de-grond 'liggend' paaltje tegen gekomen?
Ze staan ook altijd net in een bocht. Scherpe bocht naar rechts, paal in het midden op smal fietspad (met tegenligger) en dan proberen rechts te rijden he. Te makkelijk? met een flinke boodschappentas in de hand dan.

Maar ook zonder bochten enzo. Gewoon opheffen die dingen.
Trappe doe je met je benen.

vw
Forum-lid

vw 13 jun 2012 15:19

StefanJ schreef:Hoe zit het met de cijfertjes over lantaarnpalen, bomen, flatgebouwen en dergelijke?

Volgens mij moet je er gewoon niet tegenaan fietsen.
Op die manier kun je alle verkeersdoden en -gewonden goed praten. Het is natuurlijk vaak je eigen schuld als je op een paaltje rijdt, maar gezien de cijfers hierboven kan mogelijk heel wat leed worden voorkomen door met wat creatievere oplossingen te komen dan gewoon rücksichtslos paaltjes planten.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 jun 2012 17:43

Eens met bovenstaande 2 posters. Paaltjes zijn stom en vooral een exponent van de in Nederland doorgeslagen regelzucht IMHO. Net als de meeste wegversmallingen, verkeersdrempels en rotondes trouwens.
Je denkt toch niet dat het op de fietspaden ineens zwart ziet van de auto's als je alle paaltjes weg zou halen zeker?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 13 jun 2012 21:59

53x11 schreef:Eens met bovenstaande 2 posters. Paaltjes zijn stom en vooral een exponent van de in Nederland doorgeslagen regelzucht IMHO. Net als de meeste wegversmallingen, verkeersdrempels en rotondes trouwens.
Je denkt toch niet dat het op de fietspaden ineens zwart ziet van de auto's als je alle paaltjes weg zou halen zeker?
+1

Op de rotondes na dan. Die zijn er vooral om de doorstroming te bevorderen en ik zie daar geen regelzucht in.

Remco1976
Forum-lid

Remco1976 14 jun 2012 17:13

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar eventuele foto's van bijzondere paaltjes en verkeerssituaties die onze regelzieken gemeenten hebben gecreeërd. Of moet dat in een nieuw topic ?

Plaats reactie