Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

problemen DI2

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 13 jun 2012 13:18

Dus je sleept een gereedschapskist mee? Als het echt kapot is houdt alles op als je het mij vraagt. Een los stekertje mag geen probleem zijn.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 jun 2012 14:05

Di2 is heel betrouwbaar maar als er iets mis is ben je echt de klos. Stekkertje is op te lossen maar als je je fiets graag op vakantie meeneemt is van aanschaf voorlopig af te raden. In Nederland heeft al niemand onderdelen op voorraad, net over de grens staan ze je gegarandeerd helemaal vreemd aan te kijken en is elk mankement gewoon einde fietsvakantie (terwijl voor mechanisch materiaal vaak nog wel te regelen is).
Ken inmiddels twee gevallen (eenmaal kabelbreuk en een licht beschadigde achterderailleur) die gewoon einde vakantie betekenden, systeem gaat bij al heel weinig afwijking al in storing en daar sta je dan met je high tech fiets.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40196
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2012 15:25

ajhoff schreef:Dus je sleept een gereedschapskist mee? Als het echt kapot is houdt alles op als je het mij vraagt. Een los stekertje mag geen probleem zijn.
Yep! Buitenlandvakantie = koffertje met gereedschap in de auto. Vrijwel altijd voor niets of om iemand anders te helpen, maar die ene keer dat je hem nodig hebt..... Je zult de eerste niet zijn bij wie de vakantie is verziekt door technische problemen.
En met Di2 is dat gewoon erg lastig.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jun 2012 16:05

daniel1975 schreef:
youri22 schreef:Je kan ook die problemen onderweg tegenkomen met een mechanische !
Eens, maar mechanisch kun je veel meer oplossen.
Als je met z'n 2'en bent met DI2 is er al een stuk meer tijdens een fietstochtje op te lossen dan met een mechanische systeem, zolang de derailleurs maar niet de geest hebben gegeven.

Bij je een ploeggenoot in Spanje deed z'n achter-derailleur 't niet meer toen hij op de 25 stond. 2 fietsen dicht tegen elkaar zetten, kabeltje van beide derailleur even los maken en dan de 'niet-schakelende' derailleur met de andere fiets verbinden en je kan mooi de ketting op de 17 leggen.

Een draadbreuk is met een tangetje en wat tape ook nog prima op te lossen. Alleen als je bijv de achter-derailleur kapot valt dan houdt 't op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 13 jun 2012 16:50

tja ik zou me er niet te druk om maken. ook een mechanische derailleur kan je kapotvallen.
gereedschap is altijd handig om mee te nemen maar of je daarom van DI2 moet afzien.....

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 13 jun 2012 20:08

Vandaag bij FM beide derailleur draadjes vestgezet en geborgen met extra tape, en nu maar wachten of het geholpen heeft.
op een waterfiets kom je ook vooruit

youri22
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2012 13:17

youri22 19 jun 2012 12:45

tosstheboss schreef:Vandaag bij FM beide derailleur draadjes vestgezet en geborgen met extra tape, en nu maar wachten of het geholpen heeft.

Problemen opgelost ?

Plaats reactie