Verleden week o.a. de ventoux beklommen. OP de steile stukken ( 10%) merkte ik dat ik na een tijd met een snelheid van zowat 9 a 10 kms/uur zelfs mijn 34/27 versnelling iets te zwaar vond. Ik denk er dan ook aan om een 34/29 versnelling te laten monteren voor beklimming van de galibier/alpe d'huez.
Hoe bereken je met die gegevens de gepaste versnelling om het meest effectief bergop te rijden?
juiste versnelling
Zie de tabellen in mijn pagina's: http://www.dekaleberg.nl/welk-verzet?sh ... imitstart=" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien niet voldoende, stuur me een bericht via de link Contact linksonder in het navigatiemenu. Dan maak ik een berekening op maat.
Om je op weg te helpen: bij 9,5km/u is je trapfrequentie 60t/min, inderdaad erg laag. Wil je naar 70t/min, dan dus een verzet kiezen dat 6/7 bedraagt van 34 X 27t = 34 X 32t.
Sjef
Indien niet voldoende, stuur me een bericht via de link Contact linksonder in het navigatiemenu. Dan maak ik een berekening op maat.
Om je op weg te helpen: bij 9,5km/u is je trapfrequentie 60t/min, inderdaad erg laag. Wil je naar 70t/min, dan dus een verzet kiezen dat 6/7 bedraagt van 34 X 27t = 34 X 32t.
Sjef
Bedankt.
Ik verschiet er wel wat van dat ik zo een versnellingetje zou moeten draaien. En zeggen dat ik vroeger 42/24 de alpe d'huez opreed ( wel tegen 12,5 gemiddeld).
Om geen aanpassingen aan mijn fiets te moeten doen moet ik het op 34/29 houden. 't zal toch al wat helpen veronderstel ik.
Ik verschiet er wel wat van dat ik zo een versnellingetje zou moeten draaien. En zeggen dat ik vroeger 42/24 de alpe d'huez opreed ( wel tegen 12,5 gemiddeld).
Om geen aanpassingen aan mijn fiets te moeten doen moet ik het op 34/29 houden. 't zal toch al wat helpen veronderstel ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Ach, vroegaahh reed iedereen veel te zwaar. Merckx reed met 44x21 en maar stoempen, maar hij hield het vol en z'n knieën bleven heel, maar hij hield wel op toen hij 30 was.
Versnellingen zijn een middel, niet het doel!
Versnellingen zijn een middel, niet het doel!
We zijn terug van de alpen.
Een 29 volstond in principe (nipt) om de croix de fer , telegraphe en galibier op te rijden. Wegens rugpijnen ( door de lange busreis?) de eerste 2 dagen echter het gevoel dat ik beter nog lichter zou moeten kunnen schakelen hebben. Na een rustdag was de rug veel beter, de benen voelden beter aan en de 29 volstond ruimschoots om de cyclo "La vaujany" uit te rijden op een comfortabele wijze.
Een 29 volstond in principe (nipt) om de croix de fer , telegraphe en galibier op te rijden. Wegens rugpijnen ( door de lange busreis?) de eerste 2 dagen echter het gevoel dat ik beter nog lichter zou moeten kunnen schakelen hebben. Na een rustdag was de rug veel beter, de benen voelden beter aan en de 29 volstond ruimschoots om de cyclo "La vaujany" uit te rijden op een comfortabele wijze.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
+1klimmer schreef:Ach, vroegaahh reed iedereen veel te zwaar. Merckx reed met 44x21 en maar stoempen, maar hij hield het vol en z'n knieën bleven heel, maar hij hield wel op toen hij 30 was.
Versnellingen zijn een middel, niet het doel!
als je met een 34-29 maar nipt toekomt dan heb je te weinig getraind!
ik denk dat die veronderstelling voor discissie vatbaar is: zoals eerder vernoemd reed ik vroeger zonder noemenswaardige training ( een paar ritjes van 80 kms) de zwaarste bergen op op een versnelling van 42/24-26.PDP schreef:+1klimmer schreef:Ach, vroegaahh reed iedereen veel te zwaar. Merckx reed met 44x21 en maar stoempen, maar hij hield het vol en z'n knieën bleven heel, maar hij hield wel op toen hij 30 was.
Versnellingen zijn een middel, niet het doel!
als je met een 34-29 maar nipt toekomt dan heb je te weinig getraind!
30 jaar later ben ik met zowat 3500 kms in de benen tevreden om op dezelfde cols boven te geraken met 34/29. 't was ook wel dik in de dertig graden warm, zal ook wel een rol gespeeld hebben.Ik denk gewoon dat de leeftijd ( vroeger dacht ik al van 42/24 dat ik belachelijk klein de bergen opreed) van iemand ook een grote rol speelt bij het rondduwen van een bepaalde versnelling ( afnemen van de kracht, ook wel de motivatie om je boven te moeten "sleuren". Als je jonger bent wil je je meestal ook nog bewijzen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31
Ik heb mijn eerste Ventoux opgereden met 39*26. Resultaat was flinke rugpijn, kniepijn en drie dagen niet fatsoenlijk gestapt wegens ontplofte bovenbenen.
Sindsdien heb ik een 30*27 waarmee ik overal goed bovenkom. Nu ik echt goed in conditie heb ik die steeds minder nodig, maar voor het bos vanuit bedoin ben ik er heel erg blij mee.
Sindsdien heb ik een 30*27 waarmee ik overal goed bovenkom. Nu ik echt goed in conditie heb ik die steeds minder nodig, maar voor het bos vanuit bedoin ben ik er heel erg blij mee.