schoonhouden ketting, tandwielen, e.d.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 23 apr 2012 14:43
Bij droog weer gebruik ik graag een "droogsmeermiddel", Heb hele goeie ervaringen met de goedkope kettingspray van de Lidl. Kost 4,95 en werkt heel erg goed. Langdurige smering, stil en strekt nauwelijks vuil aan. Af en toe ketting met
droge doek afvegen en tandwielen met een borstel. Als het echt hard regent, werkt dit middel niet (spoelt weg). Dan gebruik ik ouderwetse Kroon machine olie...
Schoonmaken doe ik in alle gevallen met de goedkope kettingreiniger van wederom de Lidl...
droge doek afvegen en tandwielen met een borstel. Als het echt hard regent, werkt dit middel niet (spoelt weg). Dan gebruik ik ouderwetse Kroon machine olie...
Schoonmaken doe ik in alle gevallen met de goedkope kettingreiniger van wederom de Lidl...
Ik begreep ook al niet wat daar nu zo agressief aan is? Hoe doe je dat? Wasbenzine op een doek en dan de ketting er doorheen draaien? Zou toch geen kwaad moeten kunnen.yoda schreef:lampenolie dus.. hmm ik doe het al jaren met wasbenzine en ondervind daarvan geen problemen
Maar wat voor invloed heeft dat dan op de keting of cassette? Is toch allemaal metaal en moet dat toch kunnen verdragen zolang je daarna je ketting maar weer goed invet.jansen01 schreef:Yepp, globaal gezien dan (puur ketting) tandwielen met een doek+kwast.
Voor wat betreft agressiviteit: wasbenzine en lampenolie, gaat er al een branden?
Do or Do not.. There is no try
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Exact. Maar daarna goed invetten is wel essentieel! Lampenolie verdampt nauwelijks, terwijl wasbenzine zeer vluchtig is. Wasbenzine laat dus geen beschermend laagje achter, olie dus wel. Overigens ontvet ik altijd met wasbenzine en zorg er daarna voor dat de ketting weer zorgvuldig wordt ingeolied.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Wasbenzine maakt de ketting iets schraler dan lampenolie, echter is mijn mening geen fietswetgeving Ik gebruikte eerst ook wasbenzine, maar daar werd de ketting dus erg schraal van. Olie is minder agressief dan benzine desalniettemin is de smering, zoals jij schets, van aanzienlijk belang.yoda schreef:Maar wat voor invloed heeft dat dan op de keting of cassette? Is toch allemaal metaal en moet dat toch kunnen verdragen zolang je daarna je ketting maar weer goed invet.jansen01 schreef:Yepp, globaal gezien dan (puur ketting) tandwielen met een doek+kwast.
Voor wat betreft agressiviteit: wasbenzine en lampenolie, gaat er al een branden?
Maar goed: in de schakels van de ketting is een middel op basis van olie altijd beter, alhoewel ik de wetenschappelijke onderbouwing achterwege moet laten. Probeer het eens met lampenolie, kost geen drol en laat weten wat je ervaring is..
Edit: het beschermende laagje wrijf ik er wel af alvorens een wax te gebruiken
Addict R1
Lampolie is geen olie maar een oplosmiddel dat langzaam vervliegt.
Laat maar eens een druppel op een vloeipapiertje vallen, na föhnen laat het na verdamping totaal geen sporen achter.
Heb het vroeger gebruikt om olieverf te verdunnen.
Maar tussen de rollen en schalmen van een fietsketting duurt het wel minstens een dag voordat het verdampt is.
Laat maar eens een druppel op een vloeipapiertje vallen, na föhnen laat het na verdamping totaal geen sporen achter.
Heb het vroeger gebruikt om olieverf te verdunnen.
Maar tussen de rollen en schalmen van een fietsketting duurt het wel minstens een dag voordat het verdampt is.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ff gewoon om te weten: maar als je je ketting dan in een bakje met smeermiddel gooit, dan kan die olie toch gewoon terug op de plaats komen? Of zie ik dat verkeerd.. Wat er uit kan kan er ook weer in.. Maar misschien werkt dat in praktijk nietamclassic-fan schreef:En dan weet je 1 ding zeker, dat er niets van smering meer tussen de schakels zit. Alle fabrikanten raden dit soort schoonmaak acties af en met een reden, het is gewoon niet goed voor je ketting.
Do or Do not.. There is no try