Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schoonhouden ketting, tandwielen, e.d.

HuipieRockt
Forum-lid

HuipieRockt 21 jun 2012 17:00

Bij droog weer gebruik ik graag een "droogsmeermiddel", Heb hele goeie ervaringen met de goedkope kettingspray van de Lidl. Kost 4,95 en werkt heel erg goed. Langdurige smering, stil en strekt nauwelijks vuil aan. Af en toe ketting met
droge doek afvegen en tandwielen met een borstel. Als het echt hard regent, werkt dit middel niet (spoelt weg). Dan gebruik ik ouderwetse Kroon machine olie...

Schoonmaken doe ik in alle gevallen met de goedkope kettingreiniger van wederom de Lidl... :)

Ziegler
Forum-lid

Ziegler 21 jun 2012 20:58

yoda schreef:lampenolie dus.. hmm ik doe het al jaren met wasbenzine en ondervind daarvan geen problemen
Ik begreep ook al niet wat daar nu zo agressief aan is? Hoe doe je dat? Wasbenzine op een doek en dan de ketting er doorheen draaien? Zou toch geen kwaad moeten kunnen.

jansen01
Forum-lid

jansen01 21 jun 2012 21:04

Yepp, globaal gezien dan (puur ketting) tandwielen met een doek+kwast.

Voor wat betreft agressiviteit: wasbenzine en lampenolie, gaat er al een :idea: branden? ;)
Addict R1

yoda
Forum-lid

yoda 21 jun 2012 21:38

jansen01 schreef:Yepp, globaal gezien dan (puur ketting) tandwielen met een doek+kwast.

Voor wat betreft agressiviteit: wasbenzine en lampenolie, gaat er al een :idea: branden? ;)
Maar wat voor invloed heeft dat dan op de keting of cassette? Is toch allemaal metaal en moet dat toch kunnen verdragen zolang je daarna je ketting maar weer goed invet.
Do or Do not.. There is no try

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 21 jun 2012 21:41

Exact. Maar daarna goed invetten is wel essentieel! Lampenolie verdampt nauwelijks, terwijl wasbenzine zeer vluchtig is. Wasbenzine laat dus geen beschermend laagje achter, olie dus wel. Overigens ontvet ik altijd met wasbenzine en zorg er daarna voor dat de ketting weer zorgvuldig wordt ingeolied.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

jansen01
Forum-lid

jansen01 21 jun 2012 21:45

yoda schreef:
jansen01 schreef:Yepp, globaal gezien dan (puur ketting) tandwielen met een doek+kwast.

Maar wat voor invloed heeft dat dan op de keting of cassette? Is toch allemaal metaal en moet dat toch kunnen verdragen zolang je daarna je ketting maar weer goed invet.
Wasbenzine maakt de ketting iets schraler dan lampenolie, echter is mijn mening geen fietswetgeving ;) Ik gebruikte eerst ook wasbenzine, maar daar werd de ketting dus erg schraal van. Olie is minder agressief dan benzine desalniettemin is de smering, zoals jij schets, van aanzienlijk belang.

Maar goed: in de schakels van de ketting is een middel op basis van olie altijd beter, alhoewel ik de wetenschappelijke onderbouwing achterwege moet laten. Probeer het eens met lampenolie, kost geen drol en laat weten wat je ervaring is..

Edit: het beschermende laagje wrijf ik er wel af alvorens een wax te gebruiken
Addict R1

yoda
Forum-lid

yoda 21 jun 2012 22:03

Ik zeker een keer lampenolie gebruiken. Altijd goed om eens te proberen.

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 22 jun 2012 07:39

Lampolie is geen olie maar een oplosmiddel dat langzaam vervliegt.
Laat maar eens een druppel op een vloeipapiertje vallen, na föhnen laat het na verdamping totaal geen sporen achter.
Heb het vroeger gebruikt om olieverf te verdunnen.

Maar tussen de rollen en schalmen van een fietsketting duurt het wel minstens een dag voordat het verdampt is.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gera
Forum-lid

Gera 22 jun 2012 11:35

ik gooi de ketting in een bakje met dasty en dan in een mandjewat ik in de met water gevulde ultrasoonreiniger hang. Minder dasty nodig omdat mn ultrasoonreinoger bijna 10 liter kan hebben

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2012 12:04

En dan weet je 1 ding zeker, dat er niets van smering meer tussen de schakels zit. Alle fabrikanten raden dit soort schoonmaak acties af en met een reden, het is gewoon niet goed voor je ketting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

yoda
Forum-lid

yoda 22 jun 2012 15:46

amclassic-fan schreef:En dan weet je 1 ding zeker, dat er niets van smering meer tussen de schakels zit. Alle fabrikanten raden dit soort schoonmaak acties af en met een reden, het is gewoon niet goed voor je ketting.
Ff gewoon om te weten: maar als je je ketting dan in een bakje met smeermiddel gooit, dan kan die olie toch gewoon terug op de plaats komen? Of zie ik dat verkeerd.. Wat er uit kan kan er ook weer in.. Maar misschien werkt dat in praktijk niet

Ziegler
Forum-lid

Ziegler 23 jun 2012 07:52

We beginnen eens voorzichtig met wasbenzine en een doek.

Plaats reactie