Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoe verder af te vallen

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 22 jun 2012 09:40

bibske schreef:ik kook standaard 350-400g groenten pp als avondeten, 100-150g vlees/vis en max 100g koolhydraten.
100g puur koolhydraten? Volgens mij moet je bijv flink wat gekookte aardappels eten om dat te halen?

Ik ga altijd voor:

(ongekookt gewicht)
- 200 - 250g groente
- 100 - 150g vlees/vis/kip
- 200g geschilde aardappels of 75g zilvervliesrijst/volkoren pasta
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 jun 2012 09:55

75 gram is al een stevig bord vind ik. Ik weeg altijd 150 gram af voor 2 personen, maar wij houden daar altijd mee over.

In de afvalperiode schakelde ik overigens ook over op 5 kleinere maaltijden per dag zonder tussendoortjes i.p.v. 3 grote maaltijden mét tussendoortjes. Het ontbijt bleef ongewijzigd, maar de lunch werd verlaat van 12:00 naar 13:00 of liever nog 13:30. Om de periode van ontbijt naar lunch te overbruggen verplaatste ik één (van 4) boterhammen van de lunch naar 11:00.

Om 13:30 dan drie mager belegde boterhammen. Mijn grootste probleem was dan de namiddag, dus vanaf een uur of 15:00/16:00 tot aan het avondeten. Dan sloeg de honger echt toe. Ik overbrugde deze periode meestal met light frisdrank (niet teveel natuurlijk) of drinkbouillon met een rijstewafel. 's Avonds niet te vroeg eten, idealiter rond 20:00. Geen deserts en na het eten ook niks meer nemen.

Zoals ik al zei: het was een leuk doel maar toen ik he bereikt had was de lol er behoorlijk vanaf.

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 22 jun 2012 10:08

Ik dacht eigenlijk dat het hier nog om een groot afvaldoel ging, maar het blijken nu 'de laatste kilo's' te zijn? Die zijn vaak hardnekkig, zeker nadat je een langere periode zwaarder bent geweest.

Ik denk dat je in iedergeval de kaas en de chocopasta moet schrappen. Inderdaad, kipfilet. Eventueel walnoten eten om wel nog iets aan je (goede) vetten te komen.

Toch eet je heel wat minder dan ik en heb ik moeite om nu niet verder af te vallen. Je kan je lichaam nog zuiniger maken door de suikers wat te schrappen. Geen jam op brood bv, of het brood vervangen door havermout. De banaan/appel snack aanvullen met complexe koolhydraten en de lunch nog iets afbouwen.

Daarnaast is variatie belangrijk, ben ik zelf ook niet goed in.

spook
Forum-lid

spook 22 jun 2012 10:30

havana schreef:
... Ik kreeg bovendien allemaal opmerkingen uit mijn omgeving met vragen of het wel goed met me ging. Daarom zal ik het niet meer zo snel doen. Het was leuk om een keer scherp te staan ...
Herkenbaar! Ik ben 176cm en weeg nu 67kg, met +/-15% vet, da's een gewicht waar ik dik tevreden mee ben en me bovendien ook gezond bij voel. Een tijdje heb ik op 64kg gezeten, wat met moeite vast te houden is (altijd honger!), en bovendien veel commentaar opleverde ("Sport jij niet teveel?" "Nee, ik eet te weinig...").

Daarnaast merkte ik ook dat mijn weerbaarheid achteruit ging, en er na een zware training tot twee dagen verrot uitzag. En of ik er nu echt sneller van werd? Verwaarloosbaar. Zoals Gastheer G ook al zegt, mocht het winnen van de Tour ervan afhangen, dan zou ik het weer doen. Op mijn niveau vind ik het prima.

Ooit woog ik 73kg, en die eerst 5/6 kg gingen er vlot af, een fietsvakantie met in de bergen en gezond eten volstond. De laatste loodjes wegen altijd het zwaarst.

Lekker sporten, gezond eten, matig met alcohol, weinig tussendoortjes, gebak op je werk overslaan en veel water drinken is mijn devies. En af en toe een avondje "los" houdt het leuk.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 jun 2012 10:41

Wat ik ook een heel vervelend neveneffect vond, was dat ik het voortdurend koud kreeg. Op mijn werk achter de PC moest ik 'moffies' dragen (handschoenen zonder vingertoppen) omdat ik anders de hele dag steenkoude handen had, zelfs in de zomer. Thuis een extra trui aan, heel irritant allemaal. Na het avondeten ging het beter.

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 23 jun 2012 00:25

mathijst schreef:Bedankt voor alle tips,
Ja vergeten te vermelden
Lengte: 1,78
KG: 70
Doel: 65

En de hoogtemeters + het gemiddelde naar beneden kloppen inderdaad.

Ik zal voor de lunch kijken wat ik kan doen. Wel heb ikgevoel dat als ik minder brood eet, ik honger ga krijgen.
Kom op zeg, een BMI van 22 is toch prima? met 65 KG is jouw BMI 20,5. Ik heb een BMI van 20,4 (1.84M - 69 KG) maar ik doe nog 6 uur in de week aan krachttraining naast het fietsen. Gewicht is overigens niet mijn doel en ik hoef gelukkig niet meer op mijn eten te letten. (maar ik eet wel bewust)

Als afvallen echt het doel is, dan moet je inderdaad lekker in een rustig tempo van maximaal D1 fietsen en structureel minder caloriën innemen dan dat je verbrandt. Dit kun je uiteraard ook bereiken door meer te gaan sporten.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jun 2012 09:01

6 uur krachttraining per week??

tati
Forum-lid

tati 23 jun 2012 14:05

havana schreef:6 uur krachttraining per week??
Dagje buik,
Dagje armen,
Dagje benen,
1 rustdag
Etc.

Dan schat ik tenminste.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

mathijst
Forum-lid

mathijst 23 jun 2012 23:25

Het inderdaad niet dat ik MOET afvallen, maar paar kilo zou net iets helpen met bergop fietsen. En om nog wat vragen te beantwoorden. Woon inderdaad in zwitserland, en bij de laatste tijdrit bergop individueel verloor ik op 40 seconden. Daarvoor ook al, dus ik zoek manieren om iets sneller te zijn. Ben nog nooit zwaarder geweest dan 70 kg en gelukkig nog jong (21) dus moet nog wel wat mogelijk zijn. Zal eens bezig gaan met de tips!
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 24 jun 2012 00:06

tati schreef:
havana schreef:6 uur krachttraining per week??
Dagje buik,
Dagje armen,
Dagje benen,
1 rustdag
Etc.

Dan schat ik tenminste.
Gaat inderdaad prima, 3x per week fietsen en 3x per week krachttraining met volledige work out. Daarbij ligt het accent op bovenlichaam, rug en buik. maximaal één keer per week (de dag ervoor en de dag erna gecombineerd met D1 trainingen op de fiets of rust) toppen met de leg press (12x 149 KG, 12x 165 KG, 12x 173 KG, 12x 181 KG, 10x 189 KG, 8x 197 KG) en de andere dagen benen alleen bijhouden met 4 sets van 15 reps met 141 KG.
Ik mag mij gelukkig prijzen met een personal coach van aanzien die ook bij mijn sportschool traint :D http://www.berrydemey.nl/voedingssupple ... ttraining/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het meest belangrijk vond ik het voorkomen van het Andy Schleck figuur maar ik ben verre van een kleerkast hoor.

Om de spieren voldoende te laten herstellen - want het is natuurlijk wel zwaar - gebruik ik twee voedingssupplementen, Whey Protein Isolate en Beta-Alanine. Beide zijn lichaams eigen stoffen.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 25 jun 2012 11:45

Eens met de voedingstips die hierboven al gegeven werden. Probeer ook je training eens af te wisselen. Als je steeds hetzelfde blijft doen raakt je lichaam er aan gewend en gaat het er zich op instellen. Zo te horen doe je bv met het joggen alleen aan duurtraining. Maak daar afwisselend duurtraining en interval training van. Volgens de nieuwste inzichten zou HIIT training (High Intensity Interval Training) bijdragen aan afvallen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Is in ieder geval met hardlopen goed uit te voeren.

mathijst
Forum-lid

mathijst 26 jun 2012 13:09

Ben inmiddels al 1,5 kg kwijt. dus zit weer op 68,5. We hebben wel mooie knorrende geluiden in ons kantoor.
Verder ben ik naar 200 gram brood gegaan, echter beleg heb ik niet veranderd.
Ik eet namelijk amper vlees (behoorlijk aan de prijs in Zwitserland).
Meer focus op groente en iets minder op de pasta.rijst of aardappelen.
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

Plaats reactie