Tubes for Dummies
Vandaag eerste keer lek gereden met achtertube. Was jammer genoeg nog maar de 5de of 6de rit met Tubes. Busje pitstop erin en ik kon weer verder.
Maar volgende vraag is, wat nu? Kan of moet ik de tube herstellen? Of is ze door de vittoria weer voldoende terug berijdbaar?
Maar volgende vraag is, wat nu? Kan of moet ik de tube herstellen? Of is ze door de vittoria weer voldoende terug berijdbaar?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik rij nu al een 1000-tal km verder op een tube met pitstop na een (aardig groot) lek. Gaat gewoon prima.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik neem aan dat je dus een gaatje in je band hebt en geen kleine snee, want dan werkt pitstop toch niet?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Ja is idd een klein gaatje. Iets van een paar mm...
Ik heb een sneetje van enkele mm in de wang van mijn achtertube gedicht met pitstop. Ik had in eerste instantie de snee niet gezien, anders had ik het niet eens geprobeerd Wonder boven wonder werkt het en rij ik al een paar weken mee rond (wel een reserve-tube bij de hand natuurlijk).
Mag best een beetje pijn doen.
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Heb ze met latex hersteld. Nog even afwachten als het gaatje definitief gedicht is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik heb twee vragen:
1. Zodra je de band vervangt moet je dan iedere keer de lijm helemaal verwijderen?
2. Als je de eerste lijmlaag aanbrengt moet je 24 uur wachten voor je de 2de lijmlaag aanbrengt. Mag dit ook langer duren (bijvoorbeeld de 2de lijmlaag een week later).
Ik wil morgen namelijk de eerste lijmlaag leggen maar ga een weekend weg dus de volgende lijmlaag kan ik op zijn vroegst maandag aanbrengen.
1. Zodra je de band vervangt moet je dan iedere keer de lijm helemaal verwijderen?
2. Als je de eerste lijmlaag aanbrengt moet je 24 uur wachten voor je de 2de lijmlaag aanbrengt. Mag dit ook langer duren (bijvoorbeeld de 2de lijmlaag een week later).
Ik wil morgen namelijk de eerste lijmlaag leggen maar ga een weekend weg dus de volgende lijmlaag kan ik op zijn vroegst maandag aanbrengen.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
antwoord op 1 is : Nee, want dat hangt van de lijmlaag af. Als deze nog enigszins van goede kwaliteit is, kan je er gewoon weer een nieuwe laaf lijm op aanbrengen. Als de lijmlaag los komt of sommige delen van de velg geen lijm meer hebben, dan zou ik velg eerst helemaal schoonmaken.
Antwoord op 2 is: ja.
Antwoord op 2 is: ja.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Kun je met Conti kitt voor carbon velgen de tube echt zo snel monteren?
http://www.youtube.com/watch?v=_evbSjCf-m4" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens het instructiefilmpje van Conti moet je de tube en de velg insmeren met kitt, dan zo'n 12 uur laten drogen, dan nog een dun laagje kitt op de zoom van de tube en dan monteren. Daarna nog 24 uur drogen en je kan ermee de weg op. Iemand hier ervaring mee? Want dat is wel erg snel vergeleken met de droogtijd van andere kittsoorten, die soms wel een paar dagen tot een week moeten drogen voor je de tube kan monteren.
http://www.youtube.com/watch?v=_evbSjCf-m4" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens het instructiefilmpje van Conti moet je de tube en de velg insmeren met kitt, dan zo'n 12 uur laten drogen, dan nog een dun laagje kitt op de zoom van de tube en dan monteren. Daarna nog 24 uur drogen en je kan ermee de weg op. Iemand hier ervaring mee? Want dat is wel erg snel vergeleken met de droogtijd van andere kittsoorten, die soms wel een paar dagen tot een week moeten drogen voor je de tube kan monteren.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
12 & 24 uur is volgens mij redelijk standaard. Vittoria spreekt ook van 24 uur volledig droog tijd voordat er gereden kan worden op een tube.
http://www.vittoria.com/tech/faq/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vittoria.com/tech/faq/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 jun 2012 15:42
- Locatie: Zierikzee
- Contact
1. het is handiger om het wel te verwijderen en even wat op te schuren, dan hecht de nieuwe lijm beter
2. kan prima
2. kan prima
Fiets Outlet Zeeland, we bezorgen in heel Nederland! A-merk fietsen met grote kortingen! http://www.fietsoutletzeeland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Er staan op you tube zat filmpjes hoe mechaniciens van profploegen lijmen. Deze gasten lijmen heel snel en echt niet laagje voor laagje. Ook wordt de velg niet geheel schoongemaakt. Wel halen ze loszittende lijmresten weg. Vervolgens dikke laag lijm en deze goed en egaal uitsmeren. Voorgelijmde tube erop en 24 uur laten drogen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29