Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

advies bepalen lengte balhoofdbuis

benm
Forum-lid

benm 31 aug 2010 22:37

Ik overweeg om een racefiets aan te schaffen en zou graag willen weten hoe de hoogte van de balhoofdbuis moet worden bepaald. Zijn hier richtlijnen voor?

Inmiddels heb ik heel wat informatie gelezen en ook over de bepaling van de framematen. Een indicatie voor de lengte van de bovenbuis en de zitbuis kunnen redelijk eenvoudig worden bepaald aan de hand van de rekenprogramma's op internet.

Wat ik echter mis is hoe de hoogte van de balhoofdbuis te bepalen. En deze schijnt toch heel belangrijk te zijn in verband met de beperkte aanpassingsmogelijkheden v.d. hoogte van het stuur. Ik snap ook dat de balhoofbuis hoogte lastiger te bepalen is in verband met het comfortabel of racy te willen zitten. Maar zijn er wel richtlijnen?

Het advies voor mij met lengte 184 en beenlengte 88 is voor de bovenbuis ca 56 cm en voor de zitbuishoogte ca. 58 cm. Zie verder mijn overige maten die ik in competitivecyclist.com heb ingegeven:

Inseam: 88
Trunk: 64
Forearm: 38
Arm: 69
Thigh: 64.5
Lower Leg: 58
Sternal Notch: 155
Total Body Height: 184

De Eddy fit die me het beste geschikt lijkt, zijn dan de framematen in cm:
Seat tube range c-c: 58.2 - 58.7
Seat tube range c-t: 60.0 - 60.5
Top tube length: 56.1 - 56.5
Stem Length: 10.8 - 11.4
BB-Saddle Position: 74.6 - 76.6
Saddle-Handlebar: 57.1 - 57.7
Saddle Setback: 7.9 - 8.3

En via wrenchscience.com is het advies:
framesize center to center: 57
framesize center to top: 59
overall reach: 72
saddle height: 77,70
handlebar width: 46

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Ben

rezne
Forum-lid

rezne 01 sep 2010 00:30

Om je even uit de brand te helpen. Mijn zadel staat op 83,7 (ish) en mijn frame heeft een 56cm bovenbuis en een balhoofdbuis van 17 cm + 2 cm spacers. De zadel-stuur drop is circa 13,5 cm met een 6 graden stuurpen.

Jouw zadel staat circa 6 cm lager wat de drop op 7,5 cm zou brengen. Dat is vrij weinig, maar ik ken je achtergrond en doelstelling niet (wedstrijden, toeren). Als je een balhoofdbuis van 17 cm zou hebben krijg je met een normale 6 graden stuurpen dus max een drop van ongeveer 10 cm. Afhankelijk van je doelstelling en fysieke gesteldheid is kan je dus 17 cm nemen of korter. Langer zou ik niet doen.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

benm
Forum-lid

benm 01 sep 2010 23:49

Bedankt voor je reactie! Doelstelling zal veel op toeren zijn gericht en fysieke gesteldheid is ok.

En als ik het goed begrijp is een drop van 7,5 cm vrij weinig. En is een drop zoals jij hebt van 13,5 cm dan gemiddeld of al aan de hoge kant?

rezne
Forum-lid

rezne 02 sep 2010 16:17

Voor mijn mijn lengte 1m88 is het niet heel extreem, maar het grootste gedeelte van mijn lengte zit in mn benen wat ertoe leidt dat ik vrij diep zit. Ik zat altijd op 15cm (ietsje meer zelfs door een vlakkere stuurpen) maar deze positie is mij recentelijk aangemeten en ik ben er tevreden mee. Ik zit net zo diep als voorheen door iets meer buiging in en mijn armen en kan meer ontspannen klimmen door de hogere stuurpositie.

Kijk eens naar een frame met een 56cm bovenbuis (beetje korter/langer kan je opvangen met stuurpenlengte) en een balhoofdbuis van 16/17/18 cm.

Disclaimer:

Ondanks dat aan deze posting veel aandacht is besteed kunnen er altijd fouten of onjuistheden ontstaan.
Ik aanvaard dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de informatie zoals op deze site is opgenomen. Aan deze uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend.

;)

Oftewel, probeer het even bij je fm, maar ik denk dat je zo aardig in de juiste richting zit.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie