Gisteren heb ik mijn nieuwe Canyon Roadlite Evo frame opgebouwd. Blij als ik was, zijn er toch twee problemen mee.
1) De zadelpen blijft echt niet zitten. Ik heb een nieuwe Thomson (nagemeten met schuifmaat exact 27,2mm). Deze valt redelijk ruim in de zadelbuis: als je hem loslaat zonder dat de klem vastzit, valt ie er gelijk helemaal in. Ook is er veel ruimte om hem heen en weer te wiebelen in de zadelbuis, meer dan bij mijn andere fietsen. Zadelpenklem (dat prijswinnende designdingetje van Canyon zelf) op de aanbevolen 5Nm blijft maar zakken, ook als ik hem droog monteer.
2) Een hels getik bij staand aanzetten. Wat heb ik al gedaan om dit op te lossen: pat opnieuw vastgezet, andere snelspanners, ander achterwiel, bladboutjes nagetrokken, crank opnieuw gemonteerd, bidonhouders opnieuw vastgezet, eindeloos klooien met zadelpen (zie punt 1), bracketlagers opnieuw vastzetten. Dit alles zonder resultaat. Fiets is verder nieuw opgebouwd (wel met gebruikte maar helemaal schoongemaakte en gesmeerde spullen, die op mijn vorige frame geen problemen gaven.). Zie (en vooral: hoor) het filmpje! http://youtu.be/NPw6b8wsdJ4
Wat moet ik hier nou mee! Tips welkom.
Problemen met nieuw Canyon frame (zadelpen, tikken)
-
- Forum-lid
Heb je vet op het achterpat en padalen gegaan?
Hoeveel km is er met de bracketlagers gereden?
Hoeveel km is er met de bracketlagers gereden?
-
- Forum-lid
Volgens mij kan je daar ook beter vet voor gebruiken en geen montagepasta.
Probeer eens te gaan staan en dan nauwelijks aan je stuur te trekken. Het kan namelijk ook uit je balhoofd komen (heb je dat al gecontroleerd).
Probeer eens te gaan staan en dan nauwelijks aan je stuur te trekken. Het kan namelijk ook uit je balhoofd komen (heb je dat al gecontroleerd).
Montagepasta is toch bedoeld voor het monteren van de onderdelen. Waarom is vet dan beter? Ik heb idd al geprobeerd te fietsen zonder het stuur al te veel vast te houden en dan hoor ik het getik ook. Ligt dus niet aan het balhoofd denk ik, maar zal het nog even proberen. Wat ik ook ben vergeten te melden, is dat ik de schoenplaatjes ook al gecheckt heb.
-
- Forum-lid HC
Montagevet is geen wondermiddel en enkel een extra zetje in de goede richting.
Dit frame is bij de zadelpen gewoon buiten tolerantie, dan kan je knutselen wat je wilt maar eigenlijk kun je beter met canyon bellen en vragen of ze een beter exemplaar hebben liggen.
Dit frame is bij de zadelpen gewoon buiten tolerantie, dan kan je knutselen wat je wilt maar eigenlijk kun je beter met canyon bellen en vragen of ze een beter exemplaar hebben liggen.
Montagepasta voor carbon gebruikt bij de zadelpen!? Derailleur pad loshalen, schoonmaken en met wat vet ertussen weer monteren. Ook bij mij gaf de pad gek genoeg zoveel lawaai; na loshalen en schoonmaken geen probleem meer....
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
- timofietst
- Forum-lid
Contactvlak snelspanner>pad even goed opruwen? Hielp bij mij al door de snelspanner wat rond te draaien over de pad.
Een kleine update. Ik lijk het euvel eindelijk gevonden te hebben: het was het boutje waarmee de voorderailleur bevestigd is aan de derailleurhanger. Ik had eigenlijk al opgegeven maar toen kwam Perik nog op het idee om dit te proberen. Bij het losdraaien hoorde je een harde tik, daarna tijdens het fietsen niet meer. Heb het nog kunnen testen tijdens een langere rit, maar dat gaat deze week gebeuren. Een oplossing voor de zadelpen-problematiek heb ik nog niet gevonden. Nu een oudere klem gemonteerd, hopelijk werkt dit. Zo niet, dan maar eens carbonpasta proberen ofzo
Heb je ook de binnendiameter van je zitbuis nagemeten?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."