Door Eline DabekaussenVolgens Rodriguez was het een moeilijke race. “Het weer was lastig en de eerste zeventig kilometer waren erg zwaar. Ik zat op de fiets en ik dacht: ik hoop echt dat het niet nog moeilijker wordt.”
De renner van Katusha wist al vaak de tweede plaats te behalen, maar hij was blij dat het hem nu eindelijk lukte om een klassieker te winnen.
“Ik ben een enorme fan van de klassieker. Ik vind die mooier dan de rondes van drie weken. Vandaag lukte het eindelijk om als eerste over de finish te komen.”
“Het verschil tussen een eerste en tweede plaats is enorm. In het wielrennen herinnert iedereen zich ook altijd alleen maar de winnaar. Ik ben ontzettend blij, het is ongelooflijk.”
Philippe Gilbert
De Spanjaard zette zijn sprint in op hetzelfde punt waar de Belg Philippe Gilbert, de winnaar van de vorige editie, dat vorig jaar deed. “Ik wist dat hij toen op die plek ontsnapte. Ik twijfelde even en besloot om er vol voor te gaan.”
“Ik ben blij dat ik Gilbert achter me kon houden. Hij is dit jaar iets minder in vorm dan voorheen, vorig jaar was hij onverslaanbaar. Als hij er niet was geweest, had misschien wel eerder een klassieker kunnen winnen.”
In Luik wil Rodriguez opnieuw een goed resultaat neerzetten. “Maar ik kan niet te ver vooruit kijken. Eerst wil ik me concentreren op Luik-Bastenaken-Luik komende zondag en daarna zullen we wel zien hoe het loopt. Het moet stap voor stap gaan.”
© NUsport/Eline Dabekaussen