Lexie Fixie | Finished
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
- Locatie: Sliedrecht
- Contact
We gaan lekker.
Afgelopen week lekker aan de fiets gewerkt.
Eerst de fiets ontdaan van oogjes, haakjes en oude ophangpunten.
Hiervoor heb ik een dremel gebruikt en een vijl, dat klinkt wat ouderwets maar als je wil en er tijd in wil steken geeft dit wel een mooi resultaat. + dat je minder snel je frame beschadigd.
Daarna de fiets met HG verafbijt ( afrader ) gecleand en de oude lak verwijderd.
Hier een foto met de HG afbijt (
2 dagen nadat de fiets kaal in de woonkamer heeft gestaan begon er tot mijn schrik al een lichte roestlaag over te komen.
Dus hup naar de praxis voor een spuitbus primer.
Ook meteen de gaten van de remmen dichtgeplamuurd, dit is nog niet af maar ik wil jullie de foto niet onthouden.
En deze beauty's haal ik vanavond op bij http://www.tontacycles.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat was het voor nu. Groeten
Afgelopen week lekker aan de fiets gewerkt.
Eerst de fiets ontdaan van oogjes, haakjes en oude ophangpunten.
Hiervoor heb ik een dremel gebruikt en een vijl, dat klinkt wat ouderwets maar als je wil en er tijd in wil steken geeft dit wel een mooi resultaat. + dat je minder snel je frame beschadigd.
Daarna de fiets met HG verafbijt ( afrader ) gecleand en de oude lak verwijderd.
Hier een foto met de HG afbijt (
2 dagen nadat de fiets kaal in de woonkamer heeft gestaan begon er tot mijn schrik al een lichte roestlaag over te komen.
Dus hup naar de praxis voor een spuitbus primer.
Ook meteen de gaten van de remmen dichtgeplamuurd, dit is nog niet af maar ik wil jullie de foto niet onthouden.
En deze beauty's haal ik vanavond op bij http://www.tontacycles.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat was het voor nu. Groeten
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
-.-, dan ben je zoo netjes bezig en laat je het balhoofd erin zitten... Weg lagers, vaarwel soepel sturen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
- Locatie: Sliedrecht
- Contact
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Ik ga voor de middenweg: gevalletje oke, netjes werk qua schuren enzo, de fiets was voorheen toch al niets, dus kon alleen maar beter.
resultaat is tot nu toe oke, ik dacht dat je dat klassieke erin wilde houden? Nu is het echt een superhipster fietsje.
Er zijn gewoon nog wat verbeterpunten, zoals een normaal balhoofdstel en een normale ketting. Verder zeer netjes hoor.
resultaat is tot nu toe oke, ik dacht dat je dat klassieke erin wilde houden? Nu is het echt een superhipster fietsje.
Er zijn gewoon nog wat verbeterpunten, zoals een normaal balhoofdstel en een normale ketting. Verder zeer netjes hoor.
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 18 jun 2012 21:50
- Locatie: Sliedrecht
- Contact
Bedankt voor het fan-tas-tische commentaar. :S
De fiets word volgende maand gezandstraald, en dan maak ik hem helemaal schoon gemaakt.
Niet soepel sturen? nergens last van!
De fiets rijd super!
Het klassieke gedeelte zal vooral in de kleurstelling terugkomen, hij wordt Aston Martin groen (mat) met witte accenten (gloss). Verder wordt het zadel, banden en stuurlint bruin.
Volgens mij is het idee van een fixie het bouwen van je persoonlijke fiets naar je eigen smaak.
Het is mijn eerste fixie project en heb er nu al onwijs veel plezier van.
Hoop op wat leukere reacties ( of tips in plaats van afkraken )
@nutsjesmoar Wat bedoel je met normale ketting?
voor de liefhebbers nog een foto.
De fiets word volgende maand gezandstraald, en dan maak ik hem helemaal schoon gemaakt.
Niet soepel sturen? nergens last van!
De fiets rijd super!
Het klassieke gedeelte zal vooral in de kleurstelling terugkomen, hij wordt Aston Martin groen (mat) met witte accenten (gloss). Verder wordt het zadel, banden en stuurlint bruin.
Volgens mij is het idee van een fixie het bouwen van je persoonlijke fiets naar je eigen smaak.
Het is mijn eerste fixie project en heb er nu al onwijs veel plezier van.
Hoop op wat leukere reacties ( of tips in plaats van afkraken )
@nutsjesmoar Wat bedoel je met normale ketting?
voor de liefhebbers nog een foto.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Gekleurde kettingen zijn ontzettend lelijk. Kun je een beetje lassen/hardsolderen? Probeer anders de padden/dropouts te vervangen voor baandropouts. Aangezien je je frame best wel goed hebt voorbehandeld. En serieus, voordat je je frame laat spuiten, haal je balhoofd er wel uit...
Waarom zijn gekleurde kettingen lelijk? Mits ze bij je kleurstelling passen zie ik nergens een probleem.nutsjesmoar schreef:Gekleurde kettingen zijn ontzettend lelijk. Kun je een beetje lassen/hardsolderen? Probeer anders de padden/dropouts te vervangen voor baandropouts. Aangezien je je frame best wel goed hebt voorbehandeld. En serieus, voordat je je frame laat spuiten, haal je balhoofd er wel uit...
als je je zorgen maakt over de lak die gebruikt is op de ketting:
Neem een PTFE ketting. dit zijn kettingen "geschilderd" met teflon plastic. dit word op laboratoria gebruikt voor verschillende doeleinden want het kan tegen practisch alle chemicalien, word in pannen gebruikt omdat het non-stick werkt en het word op cruiseschepen en theaters gebruik als ijsbaan. zonder ijs uiteraard. door de hardheid en aanzienlijk tekort aan wrijving kan erop geschaatst worden
tevens is het niet heel erg goed vriendjes met het goedje genaamd H20, dus is je ketting beter bestand tegen roest (ik zeg beter, niet volledig)
Ik vind de fiets prachtig zo. maar inderdaad, voor de klassieke look waar je naar op zoek was is dit niet echt in de buurt. Als ik echter je plannen hoor....
durf te wedden dat het erg tof gaat worden.
Ik zou overigens niet kaan lassen/solderen aan je frame... als je je patten eraf slijpt worden je achterbrug en je chainstay korter. je achterwiel gaat tegen je zadelbuis aanlopen. bovendien zijn de huidige patten wel mooi, bij baanpatten zul je gelijk hele "platen" als dropouts krijgen...
overigens een puntje wat ik zou overwegen. als je lichte velgen hebt, met een licht stuur, en een lichte ketting: kijk eens of je de randen van je lugs na de paintjob een pinstripe kan geven. jeweetwel, je pakt een kwastje en trekt de randjes van je lugs na. dit zou miss het frame meer een maken met de rest van de fiets.
Als laatste: haal (inderdaad) alsjeblieft je balhoofd uit je frame... het voorkomt op latere leeftijd nare ziektes.
lexie fixie schreef:Daarna de fiets met HG verafbijt ( afrader ) gecleand en de oude lak verwijderd.2 dagen nadat de fiets kaal in de woonkamer heeft gestaan begon er tot mijn schrik al een lichte roestlaag over te komen.Dus hup naar de praxis voor een spuitbus primer.
Je schuurt het frame, zet het in de grondverf en daaropvolgend laat je het frame zandstralen. Deze volgorde komt wat vaag over; verklaar je naderlexie fixie schreef:De fiets word volgende maand gezandstraald, en dan maak ik hem helemaal schoon gemaakt.
Addict R1
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Elke fixed gear die je ziet; zit er een gekleurde ketting op in de "juiste" kleur, doe er eens een normale ketting op en de hele fiets ziet er beter uit, ik kan je dit 100% garanderen. Bij welke 'fixie' dan ook, normale ketting ziet er beter uit.Waarom zijn gekleurde kettingen lelijk?
Dit slaat ook nergens op. Het is een oud wegframe dus wanneer je hem convert naar baanpadden zal je achterwiel niet tegen de zadelbuis aanlopen . Dat je hele platen krijgt als dropouts slaat ook nergens op -.-Ik zou overigens niet kaan lassen/solderen aan je frame... als je je patten eraf slijpt worden je achterbrug en je chainstay korter. je achterwiel gaat tegen je zadelbuis aanlopen. bovendien zijn de huidige patten wel mooi, bij baanpatten zul je gelijk hele "platen" als dropouts krijgen...
Kijk dit bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/Custom-Track-En ... 500wt_1413" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zei trouwens ook dat je dit alleen moest doen als je goed kunt lassen en/of hardsolderen.
Dit kun je doen, naar mijn mening gaat het hele "strakke" er dan wel af, maar dat is dan weer eigen mening. Ik doe dit zelf wel eens met een dunne lakstift, kosten 3 euro ofzo en werkt veel makkelijker dan een kwastje.overigens een puntje wat ik zou overwegen. als je lichte velgen hebt, met een licht stuur, en een lichte ketting: kijk eens of je de randen van je lugs na de paintjob een pinstripe kan geven. jeweetwel, je pakt een kwastje en trekt de randjes van je lugs na. dit zou miss het frame meer een maken met de rest van de fiets.
Vind het een geslaagde "hipster"fixie. Discussies over ketting, is een discussie over persoonlijke smaak. Wat kan en mag van de "fixiepolitie" lekker belangrijk. Vind inderdaad je move om eerst te schuren en te spuiten een beetje onhandig als je hem later weer laat stralen en overspuiten. Als je dan toch geld uitgeeft daaraan dan zou ik voor poedercoaten gaan, geeft een veel hardere laklaag en resultaat is superstrak