Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Windgeruis helm

Axyz
Forum-lid

Axyz 10 jul 2012 10:05

Ik denk dat mensen die hier last van hebben gewoon grote misvormde oorflappen hebben. En die Slipstreamz gaan daar niets aan veranderen! Elk hoofd, elk oor, elk helmbandje is verschillend en heeft dus een andere routing rond het oor. Die Slipstreamz zou per definitie enkel in een bepaalde hoek/positie tegen de wind in kunnen werken en zo het geluid filteren, maar die bepaalde hoek kan je nooit met je hoofd aanhouden... Dikke zever dus!

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 10 jul 2012 10:21

Er lopen ondertussen dire topics die hiermee verwant zijn, maar mijn ervaring is vooral dat het erg veel scheelt per merk/type helm. Ik rijd voortaan een proefrit met een nieuwe helm, juist vanwege het verschil in windgeruis.
Voor mij geven Bell helmen minder geruis dan Giro (vooral de dure Ionos maakt bij mij echt een hoop kabaal).
Ach, ik zeg ook maar wat

floris4
Forum-lid

floris4 10 jul 2012 11:43

Het wind geruis komt natuurlijk niet van de helm, maar je maakt gebruik van de bandjes van de helm, door ze met die hulpstukjes (waar het in dit topic over gaat) in een bepaalde hoek te zetten om op die manier de luchtstroom iets bij je oren weg te lijden.
Dus na mijn mening heeft het merk helm hier niet veel mee van doen, of je helm moet tot over je oren zakken. ;)
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 10 jul 2012 12:10

Het windgeruis komt WEL van de helm. Bij mij tenminste (heb allang zonder bandjes gereden, om dit uit te proberen. Bij mij fluit de Ionos zelfs bij bepaalde windrichtingen. De luchtgeleiding de helm in voor vekoeling geeft geruis, zoals ieder richting vernadering van wind. Bij helmen voor de motor wordt juist vanwege het geluid (en het rukken aan je helm) heel veel aandacht besteed hoe je de winrichting rond je helm kunt beinvloeden juist om het geluid te minimaliseren. Alles dus zowel helm zelf als bandjes, als de vorm van je eigen hoofd beinvloeding de geleiding van de wind en dus geruis.
Ach, ik zeg ook maar wat

Axyz
Forum-lid

Axyz 10 jul 2012 12:59

Zal het vanavond eens testen langs de vaart. Ik neem 3 verschillende helms mee en nog een extra set flaporen. Ik zal 3 snelheden aanhouden gedurende 5min. Als blijkt dat de helms geen geruis geven en de flaporen wel dan kunnen we dit wetenschappelijk onderzoek afsluiten met de conclusie: je hebt flaporen!

Venga!
Forum-lid

Venga! 10 jul 2012 13:45

...en?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 11 jul 2012 10:15

PDP schreef:Zal het vanavond eens testen langs de vaart. Ik neem 3 verschillende helms mee en nog een extra set flaporen. Ik zal 3 snelheden aanhouden gedurende 5min. Als blijkt dat de helms geen geruis geven en de flaporen wel dan kunnen we dit wetenschappelijk onderzoek afsluiten met de conclusie: je hebt flaporen!
en, en, en?????
Ach, ik zeg ook maar wat

Axyz
Forum-lid

Axyz 11 jul 2012 19:12

ophetkantje schreef:
PDP schreef:Zal het vanavond eens testen langs de vaart. Ik neem 3 verschillende helms mee en nog een extra set flaporen. Ik zal 3 snelheden aanhouden gedurende 5min. Als blijkt dat de helms geen geruis geven en de flaporen wel dan kunnen we dit wetenschappelijk onderzoek afsluiten met de conclusie: je hebt flaporen!
en, en, en?????
Test mislukt, was mijn iPod vergeten af te zetten :mrgreen:

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 13 jul 2012 14:03

PDP schreef:
Test mislukt, was mijn iPod vergeten af te zetten :mrgreen:
Waar had je die dan op staan, op je oren of op de helm?
Afbeelding

Plaats reactie