Wielen en zijwind
-
- Forum-lid
Wielen met platte spaken zijn gevoeliger voor zijwind. Ik merk het bijvoorbeeld bij mijn Fulcrum Racing 1 wielen.
Hoi,
Vooral hoge (35mm plus) VOORvelgen hebben last van wind (na ja, niet de wielen maar jij wel met sturen).
Met hoge of dichte achetrwielen wordt je simpelweg opzij gedrukt.
Mvg, Zorro
Vooral hoge (35mm plus) VOORvelgen hebben last van wind (na ja, niet de wielen maar jij wel met sturen).
Met hoge of dichte achetrwielen wordt je simpelweg opzij gedrukt.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Vind het effect maar overschat. Reed laatst een tijdrit met dicht wiel(Achter alleen) en voor 50mm. Er stond windkracht 6, op de dijk enkhuizen-lelystad. Toen een vrachtwagen voorbijging even corrigeren verder geen last.
OudesluisDT schreef:Vind het effect maar overschat. Reed laatst een tijdrit met dicht wiel(Achter alleen) en voor 50mm. Er stond windkracht 6, op de dijk enkhuizen-lelystad. Toen een vrachtwagen voorbijging even corrigeren verder geen last.
En hoeveel weeg je? Volgens mij scheelt dat wel wat...
-
- Forum-lid
80.8 vanmorgen
Eigenlijk is het simpel, des te meer oppervlak des te meer grip de wind er op kan krijgen. Dus hoge velgen en platte spaken vangen veel wind. Toch rij ik regelmatig op m'n Cosmics als het hard waait, ik heb er alleen last van als de wind vat vlagerig is.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
6 broodjes met jam en 4 glazen melk, en een sloot koffie iets van 800kcal
Ik heb ook eens gelezen dat de vorm van de velgen uit maakt. Dat bijvoorbeeld Zipp velgen minder last hebben van de wind dan andere hoge velgen...of dit klopt, geen idee.
Voor alsnog houd ik het met mijn 67kg op Zipp 808 voor en achter prima uit in de polders van Noord Holland. Ik heb de stelregel dat als het windkracht 7 of harder waait dat ik dan lage velgen steek, alles daaronder is te doen. Met windkracht 5-6 moet je wel een beetje oppassen als je achter bomen vandaan komt, maar niets wat onveilig voelt.
Voor alsnog houd ik het met mijn 67kg op Zipp 808 voor en achter prima uit in de polders van Noord Holland. Ik heb de stelregel dat als het windkracht 7 of harder waait dat ik dan lage velgen steek, alles daaronder is te doen. Met windkracht 5-6 moet je wel een beetje oppassen als je achter bomen vandaan komt, maar niets wat onveilig voelt.
Cervélo & Cannondale