Front derrailleur sleept soms op zwaarste verzetten
Hallo,
Met mijn racefiets heb ik een 'probleem' dat wanneer de ketting in de zwaarste verzetten staat (voor en achter) dat de ketting dan tegen de buitenkooi van de voor derrie aansleept. Echter is dit niet de gehele tijd, soms is de ketting er wel een mm op afstand.
Het euvel trad op bij een de vorige ketting, en ook met de nieuwe ketting (gister erop gelegd).
Iemand een idee (de stelschroefjes had ik al gedacht)?
Met mijn racefiets heb ik een 'probleem' dat wanneer de ketting in de zwaarste verzetten staat (voor en achter) dat de ketting dan tegen de buitenkooi van de voor derrie aansleept. Echter is dit niet de gehele tijd, soms is de ketting er wel een mm op afstand.
Het euvel trad op bij een de vorige ketting, en ook met de nieuwe ketting (gister erop gelegd).
Iemand een idee (de stelschroefjes had ik al gedacht)?
Stelschroefjes en/of kabelspanning.
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments" onclick="window.open(this.href);return false;
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
welke voorderrie, crank en bladen liggen erop? 99% zeker dat het niet aan de stelschroefjes ligt...dvdmeer schreef:Hallo,
Met mijn racefiets heb ik een 'probleem' dat wanneer de ketting in de zwaarste verzetten staat (voor en achter) dat de ketting dan tegen de buitenkooi van de voor derrie aansleept. Echter is dit niet de gehele tijd, soms is de ketting er wel een mm op afstand.
Het euvel trad op bij een de vorige ketting, en ook met de nieuwe ketting (gister erop gelegd).
Iemand een idee (de stelschroefjes had ik al gedacht)?
Ik bedoel dus dat de ketting hier tegen aankomt:
http://www.m-gineering.nl/voorder2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (en dan de buitenkant, dus de kant waar je op deze foto tegenaan kijkt).
De H- schroef die je op die foto ziet, die had ik bijgesteld, maar ik kan daar aan blijven draaien (dusdanig dat de schroef behoorlijk uitsteekt) maar zonder verandering.
Edit: Ik heb overigens niet de kabel ervan afgehaald tijdens hij stellen van de H-schroef.
http://www.m-gineering.nl/voorder2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (en dan de buitenkant, dus de kant waar je op deze foto tegenaan kijkt).
De H- schroef die je op die foto ziet, die had ik bijgesteld, maar ik kan daar aan blijven draaien (dusdanig dat de schroef behoorlijk uitsteekt) maar zonder verandering.
Edit: Ik heb overigens niet de kabel ervan afgehaald tijdens hij stellen van de H-schroef.
wat je bedoelt is heel erg duidelijk!dvdmeer schreef:Ik bedoel dus dat de ketting hier tegen aankomt:
http://www.m-gineering.nl/voorder2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (en dan de buitenkant, dus de kant waar je op deze foto tegenaan kijkt).
De H- schroef die je op die foto ziet, die had ik bijgesteld, maar ik kan daar aan blijven draaien (dusdanig dat de schroef behoorlijk uitsteekt) maar zonder verandering.
de speling tegen de ketting komt ook meestal voor ter hoogte van de crankarm . 't kan een krom kettingblad zijn maar 't kan ook de crank zijn die zich gezet heeft door de jaren.
Spanning op de kabel is door rek iets teruggelopen, dus krijg je de derailleur niet verder naar buiten. Bij het stellen van de H schroef hoef je kabel niet los te halen, bij de L schroef wel.
Dus kabel opnieuw strak spannen, wel eerst de H schroef weer in normale positie zetten, anders vliegt de ketting eroverheen. Verder fijn tunen. Klaar is kees.
Dus kabel opnieuw strak spannen, wel eerst de H schroef weer in normale positie zetten, anders vliegt de ketting eroverheen. Verder fijn tunen. Klaar is kees.
Nee, dan zou de ketting continu aanlopen. Doet ie niet, dus...klimmer schreef:Spanning op de kabel is door rek iets teruggelopen, dus krijg je de derailleur niet verder naar buiten. Bij het stellen van de H schroef hoef je kabel niet los te halen, bij de L schroef wel.
Dus kabel opnieuw strak spannen, wel eerst de H schroef weer in normale positie zetten, anders vliegt de ketting eroverheen. Verder fijn tunen. Klaar is kees.
Daarom dat ik vraag welke derrie, crank,... maar daar heb je nog altijd geen antwoord op gegeven. Want is een probleem dat meestal enkel bij de oudere (goedkope) groepen voorkomt.
Is dat wat je bedoelde.. het merk / type? Dacht dat je wat anders bedoelde, vandaar de link naar de foto
Deze fiets heb ik:
http://www.rijwielcashencarry.nl/websho ... ultegra-30" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze fiets heb ik:
http://www.rijwielcashencarry.nl/websho ... ultegra-30" onclick="window.open(this.href);return false;
Beslist niet. Bij een iets lagere spanning, door de rek die ontstaat in de maanden na de aankoop, zal dit alleen effect hebben wanneer de ketting uiterst rechts loopt vanaf de kleinste tandwielen en dan de derailleurkooi raakt.PDP schreef:Nee, dan zou de ketting continu aanlopen. Doet ie niet, dus...klimmer schreef:Spanning op de kabel is door rek iets teruggelopen, dus krijg je de derailleur niet verder naar buiten. Dus kabel opnieuw strak spannen, ................. Verder fijn tunen. Klaar is kees.
Beslist WEL . Ja natuurlijk zal de ketting alleen maar aanlopen als ze uiterst rechts loopt op de kleinste tandwielen en dan de derailleurkooi raakt. Die lagere spanning ontstaat elke keer als je een nieuwe kabel legt na enkele weken of maanden. Om dit op te lossen hoef je echt niet het bereik bij te regelen, maar enkel wat meer spanning op de kabel te zetten. 1 of 2 kwartdraaitjes en probleem is opgelost.klimmer schreef:Beslist niet. Bij een iets lagere spanning, door de rek die ontstaat in de maanden na de aankoop, zal dit alleen effect hebben wanneer de ketting uiterst rechts loopt vanaf de kleinste tandwielen en dan de derailleurkooi raakt.PDP schreef:Nee, dan zou de ketting continu aanlopen. Doet ie niet, dus...klimmer schreef:Spanning op de kabel is door rek iets teruggelopen, dus krijg je de derailleur niet verder naar buiten. Dus kabel opnieuw strak spannen, ................. Verder fijn tunen. Klaar is kees.
Het probleem van dvdmeer ligt anders. Als hij zijn ketting naar het kleinste blad legt en bovenaan door zijn voorderrie naar zijn grootste kettingblad kijkt zal hij zien dat bij elke draai, op het moment dat de crank de voorderrie passeert, dat kettingblad een lichte afwijking naar buiten vertoont en omgekeerd. Soms kan je dit euvel wegwerken door een perfect fijne afstelling van de voorderrie, maar meestal niet.
Probleem hier is ofwel een krom kettingblad ofwel de bracket die niet goed gemonteerd is waardoor de crank met kettingblad scheef loopt.