40 of 60 mm velgen?
Voor mijn racefiets twijfel ik tussen 40mm en 60mm velgen. (Nu rijd ik 45mm, maar die wielen worden niet meer gemaakt.)De 40 is natuurlijk wat lichter hetgeen een voordeel heeft bij klimmen en is minder gevoelig voor de wind. De 60mm is, althans naar mijn mening, wat mooier. Nu vraag ik me af of je met 60mm merkbaar meer last hebt van zijwind. Graag jullie advies.
Laatst gewijzigd door MF010 op 12 jul 2012 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
De vraag stellen is hem beantwoorden.,....MF010 schreef:Nu vraag ik me af of je met 60mm merkwaardig meer last hebt van zijwind. .
Less is bore
- Supergrover
- Forum-lid HC
merkwaardig=merkbaar?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Kort en krachtig: ja, dat ga je voelen. 60 is voor allround teveel.MF010 schreef:@daniel1975: in de vraag staat " merkbaar" en is daarmee in mijn eigen ogen geen antwoord op de vraag. Graag advies.
Less is bore
Daar sluit ik me bij aan. Zeker als het draadbanden zijn die bij deze hoogte ook vrij zwaar worden. Een tijdje de sram S60 geprobeerd en die vond ik toch net iets te hoog en te zwaar waardoor ze wat lomp en traag aanvoelden. Zijn ze op snelheid niet natuurlijk, maar vond het gevoelsmatig toch niet optimaal.
Maar je moet het ook weer niet overdrijven. Als je zelf niet een van de lichtsten ben wordt je zomaar niet van de weg geblazen. Het kan dus wel, maar voor allround gebruik zou ik zelf eerder de 40 mm kiezen.
Maar je moet het ook weer niet overdrijven. Als je zelf niet een van de lichtsten ben wordt je zomaar niet van de weg geblazen. Het kan dus wel, maar voor allround gebruik zou ik zelf eerder de 40 mm kiezen.
Ik heb zelf 58mm velgen en 24mm velgen. Beide nu een tijdje mee gereden er ervaring mee opgedaan. Inderdaad merk je bij de 58mm wat meer van de zijwind. Maar zelfs met windkracht 6 ben ik er nog mee op uit gegaan. Bij windvlagen kan het af en toe verradelijk zijn. Maarja, als je dat eenmaal in je achterhoofd houdt ben je voorbereid op een mogelijke windvlaag en is het helemaal niet zo'n probleem. Zo vaak waait het nou ook weer niet zo hard. Ik zou gewoon gaan voor de wielen waar jij je het fijnst bij voelt. Er is niet echt een allround wielsoort voor én aerodynamica én lichtgwicht én superstijf. Beter kies je nu de 60mm en later nog een fulcrum R7 of R5 voor op hele winderige dagen of bergritjes en rij je de rest van de tijd lekker met je hoge 60mm velgen, zolang je er zelf maar content mee bent.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik heb zelf ook hoge velgen, maar geloof mij. Boven 4-5bft is het verdomd oppassen! Dan gaan gewoon de shamals erin.
Less is bore
Dank voor jullie advies
Kortom:
Als ik één setje wielen (allround) neem, dan de 40mm. Indien ik twee setjes neem, dan de 60mm en een setje lagen voor erbij? Die beslissing moet ik zelf dan maar even nemen. (Ik weeg trouwens schommelend tussen de 76 en 80kg).
Kortom:
Als ik één setje wielen (allround) neem, dan de 40mm. Indien ik twee setjes neem, dan de 60mm en een setje lagen voor erbij? Die beslissing moet ik zelf dan maar even nemen. (Ik weeg trouwens schommelend tussen de 76 en 80kg).