Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zonda, Shamal of Bullet?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 17 jul 2012 18:29

Vandaag mijn nieuwe frame uitgezocht, maar nu komt de keuze voor de wielen... Het worden sowieso Campa's en ik dacht zelf richting de Shamal. De eerste set die mijn dealer me aanraadde was de Zonda, maar als ik mezelf echt wilde verwennen suggereerde hij de Bullet CX. Nou zijn dat bijzonder fraaie wielen, maar ik vraag me wel af hoe windgevoelig en comfortabel die zijn. Iemand ervaringen hiermee en een goed advies? :)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2012 19:27

Shamal: beste allroundset die je je kunt wensen imho. Licht, duurzaam, sterk. Een dealer die je zond aanraad ipv shamals wil gewoon niet verkopen ;-)
Less is bore

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 17 jul 2012 19:39

Nou, hij raadde ze ook niet aan in plaats van, hoor. Ik vroeg wat mooie, liefst Campa, wielen voor mijn frame (Casati Marte) waren en toen trok hij als eerste de Zonda uit het rek. Ik dacht zelf aan Shamal of Neutron en over Shamal was hij ook erg te spreken, maar toen kwam hij dus met die Bullets. Op zich erg mooi, extra goeie afdichting in de CX uitvoering (en uiteraard ook 'ietsjes' duurder, verkopen wil hij dus toch wel. ;-)), maar ik hik wat aan tegen die hoge velgen. Ik vrees namelijk, ook op basis van wat de zoekfunctie me leert, dat ik flink aan comfort in ga leveren en nog wel eens aardig last van zijwind kan krijgen. Het gaat trouwens om de 50mm versie, dus zo'n 2 cm hoger dan de Shamal.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jul 2012 19:55

Waarom per se in de CX uitvoering? Dat is toch niet per se nodig?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 17 jul 2012 20:06

Comfort is nauwelijks een issue, windgevoeligheid natuurlijk wel. Als enige wielset zou ik nooit een set van 50mm willen hebben.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 17 jul 2012 20:24

@The Student: Afdichting is mooier, maar ik vermoed dat dit gewoon de versie is die hij heeft liggen.
@lvgh: Betekent dat dat de Bullet net zo comfortabel is als de Shamal?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 17 jul 2012 20:35

Heb nu al één en ander versleten en opgereden, oa Sirocco, Zonda, Shamal, 38 mm carbon tube en 50 mm carbon tube.
Voor woon/werk en gewoonweg dagelijks gebruik ben ik uitermate tevreden over de Sirocco's, voor die prijs vind je nergens beter denk ik.
Tussen Zonda en Shamal voel ik niet veel verschil, het zijn beide gewoonweg schitterende wielen.
Als het bergop gaat of mooi asfalt is dan kies ik heel zeker de tubes, die lopen namelijk zo zacht en goed op voorwaarde dat je een goede tube kiest.

Mijn advies is dan dan ook een setje sirocco's waar je overal mee naar de oorlog kunt en een setje Kuiper tubewielen waar je een veloflex carbon op lijmt.
Mijn mening uiteraard!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

trjero
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:26

trjero 17 jul 2012 20:42

Hoge velgen geef je fiets wel meer smoel. Maar bij mij op de club zit er een met hoge wielen en die hoor je gelijk als hij achter je zit. En bij stevige zijwind kan je lekker steeds corrigeren. N ee geef mij maar Zonda's of Sirrocco.

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 17 jul 2012 21:00

Voor allround absoluut de Shamals. Licht, comfortabel en snel. Ik heb ze zelf ook en ben er uitermate tevreden mee. Ook heb ik een setje Bullet Ultra 50 mm. Ook een superwielset, maar de Shamals rijden beter/lekkerder.

Tuurlijk zijn de Bullets windgevoeliger dan de Shamals. Bullets geven de fiets meer uitstraling, hoewel dat natuurlijk ook persoonlijk is.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 17 jul 2012 21:09

Ok, dan denk ik dat het toch de Shamals worden. Uitstraling is natuurlijk mooi, maar lekker rijden is toch belangrijker.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 17 jul 2012 21:51

Je zou ook nog een set eurus kunnen overwegen. Zelfde velg en spaken als de shamal, maar dan een stuk goedkoper. Alleen de naven verschillen, maar dit is naar mijn mening het prijsverschil niet waard en de naven van de eurus zijn ook van prima kwaliteit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jul 2012 22:39

christiaan25 schreef:Je zou ook nog een set eurus kunnen overwegen. Zelfde velg en spaken als de shamal, maar dan een stuk goedkoper. Alleen de naven verschillen, maar dit is naar mijn mening het prijsverschil niet waard en de naven van de eurus zijn ook van prima kwaliteit.
+1
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie