Heb mn persoonlijke grafiek niet eens bekeken, geklokt met de stopwatch op m'n kilometerteller...fly schreef:Petje af voor je prestatie Arco. 1:05 plus banden wissel vind ik wel heel snel op de slotklim.Een maartje: In je persoonlijke grafiek corrigeren de fransen de slotklim met de afdaling van de Glandon. Kan het zijn dat je je vergist? Sowieso heb je n toptijd gereden! gefeliciteerd!arco84 schreef:Ik ook weer terug in Nederland, 7:38 uur is het geworden. Nergens dip gehad, misschien zelfs wel beetje te voorzichtig omhoog gereden op de Glandon en Telegraphe. Was m'n eerste deelname, dus beetje angstig voor Galibier en Alpe d'Huez. De Alp nog in 1:05 omhoog gereden, inclusief achterbandje verwisselen na klapband in bocht 2 :S Heb wel even in verschillende talen staan vloeken toen...
Gr
La Marmotte 2012
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Week na de marmotte kon je je tussentijden op verschillende punten zien maar dat vind ik nu niet meer terug.
Ben ik nu zo lomp of is dat verwijderd?
Ben ik nu zo lomp of is dat verwijderd?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Thanks, gewoon geen geduld genoeg dus. Ik klikte telkens op dat eerste schermpje en wachtte niet tot dat profielkaartje voorbijkwam.
Begrijp wel niet waar die tussentijd in Saint Colomban des Villards vandaan komt. Dat is pas halfweg de afdaling van de Glandon en daar ben ik bij mijn weten niet over de matten gereden. Wel helemaal beneden in Saint-Etienne-de-Cuines waar je tijd opnieuw verder liep. Of mis ik ergens iets?
Begrijp wel niet waar die tussentijd in Saint Colomban des Villards vandaan komt. Dat is pas halfweg de afdaling van de Glandon en daar ben ik bij mijn weten niet over de matten gereden. Wel helemaal beneden in Saint-Etienne-de-Cuines waar je tijd opnieuw verder liep. Of mis ik ergens iets?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
http://www.sportcommunication.info/MARMOTTE/ivries schreef:Waar kun je die tussentijden vinden dan, want ik kan ze niet vinden.
Hulp aub
+ je rugnummer invullen !
Tijdens mijn voorbereiding heb ik veel verslagen gelezen van de Marmotte en daar heb ik veel aan gehad. Hieronder mijn verslag en ik hoop dat het nuttig is voor sommigen.
Verslag Marmotte 2012
Vol spanning uitgekeken naar de Marmotte 2012. Was goud een doel? Ja en nee…. Na een dramatische deelname twee jaar geleden (>12 uur) was ik al blij als ik deze fatsoenlijk zou kunnen uitrijden. Aan de andere kant was ik nu beter getrained en de tijden in Nederland gaven aan dat goud net zou moeten kunnen. Daarom een schema gemaakt (zo vlak mogelijk) en getaped op stuur. Wat ik als een echt voordeel heb ervaren is de vermogensindicatie van mijn fietscomputer (sigma rox 8.1). De vermogensindicatie gaf me een heel goed idée van hoe hard ik moest fietsen.
De start was net als twee jaar geleden echter stond ik nu verderop in het startvak. Rond 5 over 8 de startlijn over en in volle galop naar de afslag Allemont. Vanaf daar een rustiger tempo gereden naar de voet van de Glandon en vanaf daar direct mijn eigen tempo gekozen (in eerste instantie 185W). In het begin werd ik door velen ingehaald maar het maakte me niet uit. Ik zou mezelf niet weer kapot rijden op de eerste berg en sneller rijden was ook echt niet nodig dacht ik toen.
De benen voelde in het begin wel een beetje zwaar, misschien was het hoge tempo van 2 dagen daarvoor niet echt goed geweest, maar daarna draaide het beter. De hartslag was echter wel hoger dan gepland, zo rond de 145 terwijl iets lager toch wel het doel was. Toen ik bij het laatste stuwmeer kwam leek de top van de Glandon ver weg en ik dacht iets achterop schema te zitten. Had ik dan toch te langzaam gefietst? Ik stond voor de keuze, of mijn tempo drastisch verhogen en voor het goude schema gaan of op dit tempo door fietsen. Ik koos voor het eerste alhoewel dat risico’s in zich had en daarmee koos ik er voor om voor goud te rijden.
Na iets meer dan 2 uur kwam ik boven op de Glandon met een gemiddelde hartslag van 149. Het was er weer erg druk, snel water gehaald en rustig afgedaald. Op het vlakke stuk heb ik m’n best gedaan om in snelle groepjes te zitten. Op zich best lastig aangezien de treintjes vaak braken en er dus gaten dicht gereden moesten worden. Bij begin van de Telegraph snel nog geprobeerd water te halen maar dat kostte me zeker een paar minuten vanwege de drukte.
Nog redelijk fris startte ik aan de Telegraph. Rustig mijn eigen tempo kiezend fietstte ik omhoog. Eerst ietsje sneller dan de gemiddelde fietser maar naar het einde toe werd het verschil in tempo steeds groter. Mijn vermogen bleef constant: 185W. Niet meer en niet minder. De hartslag kon ik nu echter niet meer in zone 1 houden. Dat was niet volgens planning maar ik reed voor goud en had dus geen andere keuze. Boven aan gekomen was de gemiddelde hartslag 154 en ben direct door gefietst naar Valloire.
In Valloire water gehaald bij het fonteintje bij de kerk (zeer rustig) wat afval weggegooid en direct weer door. Galibier weer met 185W op, bij plan lachat een bidonnetje water erbij (dan hoefde ik niet te wacht en op de top), en weer door. Ik vroeg me wel af wanneer ik kapot zou gaan maar dat gebeurde toen nog niet. De laatste kilometers waren wel een beetje vermoeiend maar m’n geest was nog fris. De hartslag was ook nu weer rond de 153.
De afdaling had ik me voorgenomen zeer snel te rijden. Ik ben over het algemeen een mindere afdaler (70km/u vind ik echt te snel bijvoorbeeld) maar ik wist dat ik nu toch echt m’n best moest doen. In een van de tunnels was het erg donker en mijn groepje ging daarin remmen. Ondanks dat ik niks zag ging het allemaal goed maar volgende keer ook een lampje voor monteren. Op het rechte stuk zat ik niet echt in een comfortabele groep. Eerst met drie die niet echt lekker als treintje reden daarna iets beter met een man of zeven.
Onder Alp d Huez aangekomen direct een gelletje genomen en doorgereden naar de klim. Water zou ik verderop wel halen bij het rustige La Garde. De eerste meters gingen redelijk alhoewel het geleverde vermogen tegen viel (slechts 130W). Ik fietste rustig door en kreeg behoorlijk last van mijn buik. Alhoewel ik onderaan de Alp ruim 10 minuten voor op schema lag, begon ik hem nu serieus te knijpen of ik het wel ging halen, ik ging gewoon echt te langzaam. Harder ging ook niet vanwege mijn buik, ik ging gewoon kapot. Daarbij begon m’n achterderailleur ook moeilijk te doen (liep een keertje vast met schakelen). Er restte me niks anders dan zo snel als dat ging door te fietsen ookal was dat te langzaam. Gelukkig kon ik na Huez de top zien en kreeg ik weer wat energie en ging het tempo weer lekker omhoog. Ik keek naar boven en had nog 25 minuten: was dat wel genoeg? Na 2 haarspeldbochten wist ik het: jazeker! Uiteindelijk had ik nog 12 minuten over toen ik over de finish kwam.
Hieronder wat data
• 73.4 kg, 1.92m, omslagpunt 167, 34 jaar.
• Fiets 7.5 kg (rose carbon pro-rs)
• Voor vermogensindicatie is gewicht belangrijk en dat stond bij mij op een totaal van 84kg
• 6 repen Maxime (55 gram), 2 gelletjes
• 750ml bidon per uur en ik heb 10 tabletten isostar gebruikt naast de twee volle sportdrank gevulde bidons aan de start.
• Verzet: sram force compact (50-34) met achter 12-32 en apex derailleur. De 32 veel gebruikt op hellingen van 8% en meer
• Lampje achter, geen lampje voor maar dat vind ik achteraf een foute beslissing
Stuk Zelf gemaakt schema (minuten) Zelf reden (minuten) Vermogen (W) Cadans Hartslag
Start – voet Glandon 27 27 ? ? ?
Glandon 125 123 209 75 149
Glandon-voet telegraph 210 207 ? 80 131
Telegraph 272 266 188 77 154
Telegraph-Valloire 287 277 ? ? ?
Valloire-Galibier 378 367 181 76 153
Galibier-Voet Alp Huez 448 437 ? 80 126
Alp Huez 530 520 163 66 152
Achteraf gezien was mijn schema niet vlak qua vermogen. Ik denk dat ik iets te langzaam aan de Glandon ben begonnen dat ik later moest compenseren. Als ik echter naar de tabel kijk dan had ik zelfs langzamer kunnen beginnen en dat later goed kunnen maken op de Alp d Huez. Net als twee jaar geleden is het de Alp d Huez die je tocht maakt of breekt.
Verslag Marmotte 2012
Vol spanning uitgekeken naar de Marmotte 2012. Was goud een doel? Ja en nee…. Na een dramatische deelname twee jaar geleden (>12 uur) was ik al blij als ik deze fatsoenlijk zou kunnen uitrijden. Aan de andere kant was ik nu beter getrained en de tijden in Nederland gaven aan dat goud net zou moeten kunnen. Daarom een schema gemaakt (zo vlak mogelijk) en getaped op stuur. Wat ik als een echt voordeel heb ervaren is de vermogensindicatie van mijn fietscomputer (sigma rox 8.1). De vermogensindicatie gaf me een heel goed idée van hoe hard ik moest fietsen.
De start was net als twee jaar geleden echter stond ik nu verderop in het startvak. Rond 5 over 8 de startlijn over en in volle galop naar de afslag Allemont. Vanaf daar een rustiger tempo gereden naar de voet van de Glandon en vanaf daar direct mijn eigen tempo gekozen (in eerste instantie 185W). In het begin werd ik door velen ingehaald maar het maakte me niet uit. Ik zou mezelf niet weer kapot rijden op de eerste berg en sneller rijden was ook echt niet nodig dacht ik toen.
De benen voelde in het begin wel een beetje zwaar, misschien was het hoge tempo van 2 dagen daarvoor niet echt goed geweest, maar daarna draaide het beter. De hartslag was echter wel hoger dan gepland, zo rond de 145 terwijl iets lager toch wel het doel was. Toen ik bij het laatste stuwmeer kwam leek de top van de Glandon ver weg en ik dacht iets achterop schema te zitten. Had ik dan toch te langzaam gefietst? Ik stond voor de keuze, of mijn tempo drastisch verhogen en voor het goude schema gaan of op dit tempo door fietsen. Ik koos voor het eerste alhoewel dat risico’s in zich had en daarmee koos ik er voor om voor goud te rijden.
Na iets meer dan 2 uur kwam ik boven op de Glandon met een gemiddelde hartslag van 149. Het was er weer erg druk, snel water gehaald en rustig afgedaald. Op het vlakke stuk heb ik m’n best gedaan om in snelle groepjes te zitten. Op zich best lastig aangezien de treintjes vaak braken en er dus gaten dicht gereden moesten worden. Bij begin van de Telegraph snel nog geprobeerd water te halen maar dat kostte me zeker een paar minuten vanwege de drukte.
Nog redelijk fris startte ik aan de Telegraph. Rustig mijn eigen tempo kiezend fietstte ik omhoog. Eerst ietsje sneller dan de gemiddelde fietser maar naar het einde toe werd het verschil in tempo steeds groter. Mijn vermogen bleef constant: 185W. Niet meer en niet minder. De hartslag kon ik nu echter niet meer in zone 1 houden. Dat was niet volgens planning maar ik reed voor goud en had dus geen andere keuze. Boven aan gekomen was de gemiddelde hartslag 154 en ben direct door gefietst naar Valloire.
In Valloire water gehaald bij het fonteintje bij de kerk (zeer rustig) wat afval weggegooid en direct weer door. Galibier weer met 185W op, bij plan lachat een bidonnetje water erbij (dan hoefde ik niet te wacht en op de top), en weer door. Ik vroeg me wel af wanneer ik kapot zou gaan maar dat gebeurde toen nog niet. De laatste kilometers waren wel een beetje vermoeiend maar m’n geest was nog fris. De hartslag was ook nu weer rond de 153.
De afdaling had ik me voorgenomen zeer snel te rijden. Ik ben over het algemeen een mindere afdaler (70km/u vind ik echt te snel bijvoorbeeld) maar ik wist dat ik nu toch echt m’n best moest doen. In een van de tunnels was het erg donker en mijn groepje ging daarin remmen. Ondanks dat ik niks zag ging het allemaal goed maar volgende keer ook een lampje voor monteren. Op het rechte stuk zat ik niet echt in een comfortabele groep. Eerst met drie die niet echt lekker als treintje reden daarna iets beter met een man of zeven.
Onder Alp d Huez aangekomen direct een gelletje genomen en doorgereden naar de klim. Water zou ik verderop wel halen bij het rustige La Garde. De eerste meters gingen redelijk alhoewel het geleverde vermogen tegen viel (slechts 130W). Ik fietste rustig door en kreeg behoorlijk last van mijn buik. Alhoewel ik onderaan de Alp ruim 10 minuten voor op schema lag, begon ik hem nu serieus te knijpen of ik het wel ging halen, ik ging gewoon echt te langzaam. Harder ging ook niet vanwege mijn buik, ik ging gewoon kapot. Daarbij begon m’n achterderailleur ook moeilijk te doen (liep een keertje vast met schakelen). Er restte me niks anders dan zo snel als dat ging door te fietsen ookal was dat te langzaam. Gelukkig kon ik na Huez de top zien en kreeg ik weer wat energie en ging het tempo weer lekker omhoog. Ik keek naar boven en had nog 25 minuten: was dat wel genoeg? Na 2 haarspeldbochten wist ik het: jazeker! Uiteindelijk had ik nog 12 minuten over toen ik over de finish kwam.
Hieronder wat data
• 73.4 kg, 1.92m, omslagpunt 167, 34 jaar.
• Fiets 7.5 kg (rose carbon pro-rs)
• Voor vermogensindicatie is gewicht belangrijk en dat stond bij mij op een totaal van 84kg
• 6 repen Maxime (55 gram), 2 gelletjes
• 750ml bidon per uur en ik heb 10 tabletten isostar gebruikt naast de twee volle sportdrank gevulde bidons aan de start.
• Verzet: sram force compact (50-34) met achter 12-32 en apex derailleur. De 32 veel gebruikt op hellingen van 8% en meer
• Lampje achter, geen lampje voor maar dat vind ik achteraf een foute beslissing
Stuk Zelf gemaakt schema (minuten) Zelf reden (minuten) Vermogen (W) Cadans Hartslag
Start – voet Glandon 27 27 ? ? ?
Glandon 125 123 209 75 149
Glandon-voet telegraph 210 207 ? 80 131
Telegraph 272 266 188 77 154
Telegraph-Valloire 287 277 ? ? ?
Valloire-Galibier 378 367 181 76 153
Galibier-Voet Alp Huez 448 437 ? 80 126
Alp Huez 530 520 163 66 152
Achteraf gezien was mijn schema niet vlak qua vermogen. Ik denk dat ik iets te langzaam aan de Glandon ben begonnen dat ik later moest compenseren. Als ik echter naar de tabel kijk dan had ik zelfs langzamer kunnen beginnen en dat later goed kunnen maken op de Alp d Huez. Net als twee jaar geleden is het de Alp d Huez die je tocht maakt of breekt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Mijn, enfin onze want de oudste zoon was opnieuw mee marmotte verliep perfect. We waren ingeschreven voor de Trophée d'Oissans en dat is zeer goed bevallen. Volgend jaar opnieuw en dan inclusief de Grimpée de l'Alpe op zondag.
Vaujany Senior gereden, deels in de regen, als voorbereiding. Kende de klim naar Vaujany niet, wat een rotding!! Dinsdag Glandon/Croix de fer, woensdag de Grand prix des Rouses met opnieuw de klim naar Vaujany maar... de streep ligt nu een km of 3 verder schat ik en psychologisch was dat zwaar want Ik had mij ingesteld op zelfde finish als in de Vaujany en er kwam maar geen eind aan dat stuk. Wist ook niet hoever het nog was. Donderdag nog naar Les 2 Alpes gereden, opnieuw in de regen, in de namiddag naar Lac Lauvitel gewandeld en op vrijdag rust. Lichte ongerustheid want stramme benen op vrijdag.
Zaterdag opgestaan met een zeer goed gevoel, had er zin in en voelde mij zeer fris. Konden starten om 7u maar doen dit niet, 7u30 is al een half uurtje later en als echte avondmensen ligt ons dat beter. Tweede groep is ook iets gemoedelijker. We vertrekken van Belledonne naar de start en ik zorg net zoals vorig jaar dat we 5 minuutjes op voorhand het pleintje daar achteraan oprijden. Perfect zacht temperatuurtje in tegenstelling tot vorig jaar toen het amper 3°C was. We staan behoorlijk achteraan als we vertrekken maar dat stoort hoegenaamd niet. We rijden met de stroom mee naar de voet van het eerste stuwmeer maar het gaat toch vlot vooruit vind ik, we rijden constant rond de 40 of erboven. We schuiven nog wat op tot aan de voet van de Glandon en daar het beproefde concept: handrem op en ik regel het tempo zodat we de Glandon bovenkomen na net geen 2u15. We worden vlot voorbij gestoken maar we kennen dit tafereel wel al. Op de top is dit voor mij positie 4401. We eten en drinken goed en beginnen dan te dalen maar helemaal beneden zijn we mijn collega die zijn debuut maakte kwijt. Blijkt dat hij lek gereden is, zijn twee patronen en binnenband verkwanseld heeft door de stress vermoed ik en uiteindelijk geholpen is door een deen met een klapband die zijn patroon en binnenband afgestaan heeft en zelfs de montage gedaan heeft. Van geluk gesproken.
Goed, beneden de Glandon rij ik nu in positie 5836, logisch want er kwam geen einde aan die sliert die ons voorbij reed op dat laatste rechte stuk van de afdaling toen we mijn collega stonden op te wachten. Ik neem de kop en begin gewoon tempo te maken zonder diep te gaan. Ik krijg een groepje in het vizier met een stuk of 6 dezelfde truien op kop, die moet ik hebben! Meestal rijden die goed samen en dit blijkt nu ook te kloppen. We sluiten aan en het is een perfect tempo, wel weer nerveus zoals steeds op dit tussenstuk. Groepjes smelten samen, de snellere rijden weer weg, constant accordeongedoe dus. Halverwege dit tussenstuk maak ik een kleine blunder, ik steek mijn bidon terug maar zit ernaast en hij rolt op de grond, shit!!. Het is nog veel te ver en ik heb die bidon nog nodig dus draai ik mij om ga hem gaan oprapen. Collega en zoon willen zich direct laten uitzakken maar ik doe teken dat ze in dat groepje moeten blijven. Ze blijven achteraan het groepje hangen en ik dicht vlotjes het gat en sluit opnieuw aan. Ons groepje is ondertussen in twee gebroken en ik wil opnieuw naar dat eerste deel. In een stukje afdaling gaan we er naartoe en we nestelen ons halverwege het groepje. We rijden de waterbevoorrading net voor de Télégraphe binnen en zijn op 5 minuutjes terug weg, dit ging vlot.
Télégraphe nog steeds met enige reserve maar we worden nog nauwelijks voorbij gereden en beginnen nu iets sneller dan de stroom te rijden. Positie in Valloire is 5298, goed zo! We kennen het onderhand wel al en rijden dus op de top Télégraphe direct door, afdaling en over de matten en beginnen direct te klimmen naar de bevoorrading. We nemen net voldoende tijd om cake, banaan, snoepjes en een stuk brood te eten en dan terug op pad. Vanaf hier gaat de handrem eraf zonder gek te doen en rijden we het tempo wat we aankunnen zonder te verbranden. Op het stuk naar plan l'Achat zit de wind tegen maar ik voel mij goed en neem de zoon en collega op sleeptouw. We rijden nu praktisch iedereen voorbij en worden zelf nauwelijks nog ingehaald. Laatste 8 km van de Galibier die lastig zijn verteren we zeer goed en ik kom dan ook boven op positie 4435, opnieuw goed zo! Ik had aan plan l'Achat mijn windstoppertje al aangetrokken en ik rits het op de top dicht en begin direct te dalen. Collega heeft redelijk diep moeten gaan en stopt om wat te eten en drinken. De zoon heeft mij niet direct zien beginnen dalen maar mijn collega zegt dat ik direct doorgereden ben. Hij trekt zijn windstoppertje aan en begint ook direct te dalen. Ik ken hem door en door en ik maak mij ook geen zorgen want jawel hoor, een km of twee op de Lautaret afgedaald zie ik zijn helder kopje en ik zwaai eens. Een paar km verder komt hij bij mij en we dalen samen verder aan een strak tempo. Dit jaar heb ik de klik gemaakt en ik durf zowaar te dalen en vind het nog eens zalig op de koop toe. Eén echt benauwd moment, rond La Grave, ik weet niet meer er net voor of er net na duiken we een tunneltje in dat echt donker is. Zoon was mij net gepasseerd op links en ik wist dat er rechts voor mij ook iemand reed. Voor ons rijden er ook verschillende fietsers. Als hier iemand in paniek in de remmen gaat loopt dit niet goed af. Ik roep dat hij gewoon moet blijven rijden en na een paar 100 meter met de billen toe rijden we de tunnel opnieuw uit, oef!! Ik duw nog een energiereep naar binnen en ik voel mij nog steeds goed! Op de stukken bergop rond die tunneltjes voor le lac Chambon gaat het vlot en we blijven nu iedereen die rijdt voorbij steken. Ik zet me zelfs niet in het wiel op de laatste 5 km naar Bourg d'Oissans maar rijdt alle groepjes voorbij. Voet van Alpe d'Huez kom ik aan op positie 3910, maar weeral goed zo!
Ik had mijn Garmin opgezet en hoewel het zeker niet de bedoeling was blijk ik op goud schema te liggen. Ik zeg tegen de oudste zoon dat hij snel iets moet eten en drinken als hij met mij mee wil of dat hij anders maar zijn tijd moet nemen. Hij snapt het niet want hij heeft geen benul van tijd. Ik zeg dat het nu of nooit is voor mij en hij zorgt dat hij mee is. Ik heb nog niets anders gedaan dan muslibars en energierepen gegeten en drink twee glazen cola, vul mijn bidons en vertrek. Ik weet niet precies hoeveel tijd ik nog heb maar wel dat het net wel net niet mogelijk moet zijn. Voor de zoon komt HET moment van de marmotte want er is een voorgeschiedenis. Vorig jaar was hij pas 17 en had ik mij een jaartje 'vergist' zodat hij toch kon starten op voorwaarde dat we samen bleven. Goed, hij had onbewust een gaatje gelaten tot aan het kerkje waar het steile eerste gedeelte stopt en hij was niet meer teruggekeerd. Ik heb hem toen wel opgewacht boven zodat we samen finishten maar zie van hier dat ik hem een jaar lang gejend heb dat 'de oude nog niet versleten was'. Goed, dit jaar ging hem dat duidelijk niet meer overkomen!!
Hij was net iets eerder vertrokken beneden en bij bocht 21 kom ik bij hem en hij nestelt zich in mijn wiel. Ik krijg er het tempo dat ik wil niet echt in op die steile stroken en vrees dat ik goud niet ga halen, so be it. Vanaf het kerkje krijg ik het er echter wel in en ik kan constant zittend en en danseuse naar boven rijden. De zoon lost mij van geen vin. Ik hoor hem regematig drinken en als ik hem een tijdje niet hoor roep ik eens en antwoord hij telkens, hij houdt woord en lost mij dit jaar inderdaad geen vin . Zijn heldere kopje is niet zo helder meer maar toch nog behoorlijk lucide. Helemaal op het einde schakel ik zelfs naar het buitenblad en we rijden net niet samen binnen, hij rijdt er twee voorbij net voor dat rond puntje en ik raak er niet meer over omdat ze naast elkaar blijven rijden. Detail dat er zelfs niet toe doet.
En dan... na een eerste poging waar we nog niet in het systeem zaten lukt de tweede wel. Positie 2252,8u27 en goud voor mij. Blij als een kind want ik had het opgegeven en dacht niet dat het mij nog ooit ging lukken. De zoon zilver want die krijgt minder tijd maar zijn prestatie vind ik zelf echt straf. Zijn voorbereiding bestond uit 600 km gespreid over de drie maanden voor de marmotte. Die jeugd hé, 18 jaar, 61 kg droog aan de haak en ik verbaas mij er telkens over hoe makkelijk hij klimt zonder enige voorbereiding.
Tot slot één opmerking: ik ben compleet niet akkoord dat je de week voor de marmotte moet rusten en dat je toch niet meer kan verbeteren. Na de Vaujany terug in ons verblijf hadden we beiden ernstige twijfels. Had de marmotte vandaag geweest dan kwam dat niet goed!! We hebben dan buiten de maandag die compleet verregend was dagelijks gefietst en wij verbeteren heel zeker wel na elke rit. Zou trouwens niet anders willen dan dagelijks te fietsen, we raken daar ook maar één week op een jaar hé.
Op naar volgend jaar zou ik zeggen want dat is echt 'onze' week. Geen moeder de vrouw in de buurt die zeurt over troep in het chaletje, over hoe laat we terug zijn,... Gewoon opstaan, ontbijten, krantje lezen, tubekes blazen en fietsen zo ver en hoe lang we willen. Pilsje of twee aan de bar, pasta of slaatje maken en verder relaxen. Zonder tegenslagen want er kan veel gebeuren op een jaar tijd zijn we er volgend jaar weer bij! Tijd voor eens iets anders dan de marmotte?? Neeehh!!
Vaujany Senior gereden, deels in de regen, als voorbereiding. Kende de klim naar Vaujany niet, wat een rotding!! Dinsdag Glandon/Croix de fer, woensdag de Grand prix des Rouses met opnieuw de klim naar Vaujany maar... de streep ligt nu een km of 3 verder schat ik en psychologisch was dat zwaar want Ik had mij ingesteld op zelfde finish als in de Vaujany en er kwam maar geen eind aan dat stuk. Wist ook niet hoever het nog was. Donderdag nog naar Les 2 Alpes gereden, opnieuw in de regen, in de namiddag naar Lac Lauvitel gewandeld en op vrijdag rust. Lichte ongerustheid want stramme benen op vrijdag.
Zaterdag opgestaan met een zeer goed gevoel, had er zin in en voelde mij zeer fris. Konden starten om 7u maar doen dit niet, 7u30 is al een half uurtje later en als echte avondmensen ligt ons dat beter. Tweede groep is ook iets gemoedelijker. We vertrekken van Belledonne naar de start en ik zorg net zoals vorig jaar dat we 5 minuutjes op voorhand het pleintje daar achteraan oprijden. Perfect zacht temperatuurtje in tegenstelling tot vorig jaar toen het amper 3°C was. We staan behoorlijk achteraan als we vertrekken maar dat stoort hoegenaamd niet. We rijden met de stroom mee naar de voet van het eerste stuwmeer maar het gaat toch vlot vooruit vind ik, we rijden constant rond de 40 of erboven. We schuiven nog wat op tot aan de voet van de Glandon en daar het beproefde concept: handrem op en ik regel het tempo zodat we de Glandon bovenkomen na net geen 2u15. We worden vlot voorbij gestoken maar we kennen dit tafereel wel al. Op de top is dit voor mij positie 4401. We eten en drinken goed en beginnen dan te dalen maar helemaal beneden zijn we mijn collega die zijn debuut maakte kwijt. Blijkt dat hij lek gereden is, zijn twee patronen en binnenband verkwanseld heeft door de stress vermoed ik en uiteindelijk geholpen is door een deen met een klapband die zijn patroon en binnenband afgestaan heeft en zelfs de montage gedaan heeft. Van geluk gesproken.
Goed, beneden de Glandon rij ik nu in positie 5836, logisch want er kwam geen einde aan die sliert die ons voorbij reed op dat laatste rechte stuk van de afdaling toen we mijn collega stonden op te wachten. Ik neem de kop en begin gewoon tempo te maken zonder diep te gaan. Ik krijg een groepje in het vizier met een stuk of 6 dezelfde truien op kop, die moet ik hebben! Meestal rijden die goed samen en dit blijkt nu ook te kloppen. We sluiten aan en het is een perfect tempo, wel weer nerveus zoals steeds op dit tussenstuk. Groepjes smelten samen, de snellere rijden weer weg, constant accordeongedoe dus. Halverwege dit tussenstuk maak ik een kleine blunder, ik steek mijn bidon terug maar zit ernaast en hij rolt op de grond, shit!!. Het is nog veel te ver en ik heb die bidon nog nodig dus draai ik mij om ga hem gaan oprapen. Collega en zoon willen zich direct laten uitzakken maar ik doe teken dat ze in dat groepje moeten blijven. Ze blijven achteraan het groepje hangen en ik dicht vlotjes het gat en sluit opnieuw aan. Ons groepje is ondertussen in twee gebroken en ik wil opnieuw naar dat eerste deel. In een stukje afdaling gaan we er naartoe en we nestelen ons halverwege het groepje. We rijden de waterbevoorrading net voor de Télégraphe binnen en zijn op 5 minuutjes terug weg, dit ging vlot.
Télégraphe nog steeds met enige reserve maar we worden nog nauwelijks voorbij gereden en beginnen nu iets sneller dan de stroom te rijden. Positie in Valloire is 5298, goed zo! We kennen het onderhand wel al en rijden dus op de top Télégraphe direct door, afdaling en over de matten en beginnen direct te klimmen naar de bevoorrading. We nemen net voldoende tijd om cake, banaan, snoepjes en een stuk brood te eten en dan terug op pad. Vanaf hier gaat de handrem eraf zonder gek te doen en rijden we het tempo wat we aankunnen zonder te verbranden. Op het stuk naar plan l'Achat zit de wind tegen maar ik voel mij goed en neem de zoon en collega op sleeptouw. We rijden nu praktisch iedereen voorbij en worden zelf nauwelijks nog ingehaald. Laatste 8 km van de Galibier die lastig zijn verteren we zeer goed en ik kom dan ook boven op positie 4435, opnieuw goed zo! Ik had aan plan l'Achat mijn windstoppertje al aangetrokken en ik rits het op de top dicht en begin direct te dalen. Collega heeft redelijk diep moeten gaan en stopt om wat te eten en drinken. De zoon heeft mij niet direct zien beginnen dalen maar mijn collega zegt dat ik direct doorgereden ben. Hij trekt zijn windstoppertje aan en begint ook direct te dalen. Ik ken hem door en door en ik maak mij ook geen zorgen want jawel hoor, een km of twee op de Lautaret afgedaald zie ik zijn helder kopje en ik zwaai eens. Een paar km verder komt hij bij mij en we dalen samen verder aan een strak tempo. Dit jaar heb ik de klik gemaakt en ik durf zowaar te dalen en vind het nog eens zalig op de koop toe. Eén echt benauwd moment, rond La Grave, ik weet niet meer er net voor of er net na duiken we een tunneltje in dat echt donker is. Zoon was mij net gepasseerd op links en ik wist dat er rechts voor mij ook iemand reed. Voor ons rijden er ook verschillende fietsers. Als hier iemand in paniek in de remmen gaat loopt dit niet goed af. Ik roep dat hij gewoon moet blijven rijden en na een paar 100 meter met de billen toe rijden we de tunnel opnieuw uit, oef!! Ik duw nog een energiereep naar binnen en ik voel mij nog steeds goed! Op de stukken bergop rond die tunneltjes voor le lac Chambon gaat het vlot en we blijven nu iedereen die rijdt voorbij steken. Ik zet me zelfs niet in het wiel op de laatste 5 km naar Bourg d'Oissans maar rijdt alle groepjes voorbij. Voet van Alpe d'Huez kom ik aan op positie 3910, maar weeral goed zo!
Ik had mijn Garmin opgezet en hoewel het zeker niet de bedoeling was blijk ik op goud schema te liggen. Ik zeg tegen de oudste zoon dat hij snel iets moet eten en drinken als hij met mij mee wil of dat hij anders maar zijn tijd moet nemen. Hij snapt het niet want hij heeft geen benul van tijd. Ik zeg dat het nu of nooit is voor mij en hij zorgt dat hij mee is. Ik heb nog niets anders gedaan dan muslibars en energierepen gegeten en drink twee glazen cola, vul mijn bidons en vertrek. Ik weet niet precies hoeveel tijd ik nog heb maar wel dat het net wel net niet mogelijk moet zijn. Voor de zoon komt HET moment van de marmotte want er is een voorgeschiedenis. Vorig jaar was hij pas 17 en had ik mij een jaartje 'vergist' zodat hij toch kon starten op voorwaarde dat we samen bleven. Goed, hij had onbewust een gaatje gelaten tot aan het kerkje waar het steile eerste gedeelte stopt en hij was niet meer teruggekeerd. Ik heb hem toen wel opgewacht boven zodat we samen finishten maar zie van hier dat ik hem een jaar lang gejend heb dat 'de oude nog niet versleten was'. Goed, dit jaar ging hem dat duidelijk niet meer overkomen!!
Hij was net iets eerder vertrokken beneden en bij bocht 21 kom ik bij hem en hij nestelt zich in mijn wiel. Ik krijg er het tempo dat ik wil niet echt in op die steile stroken en vrees dat ik goud niet ga halen, so be it. Vanaf het kerkje krijg ik het er echter wel in en ik kan constant zittend en en danseuse naar boven rijden. De zoon lost mij van geen vin. Ik hoor hem regematig drinken en als ik hem een tijdje niet hoor roep ik eens en antwoord hij telkens, hij houdt woord en lost mij dit jaar inderdaad geen vin . Zijn heldere kopje is niet zo helder meer maar toch nog behoorlijk lucide. Helemaal op het einde schakel ik zelfs naar het buitenblad en we rijden net niet samen binnen, hij rijdt er twee voorbij net voor dat rond puntje en ik raak er niet meer over omdat ze naast elkaar blijven rijden. Detail dat er zelfs niet toe doet.
En dan... na een eerste poging waar we nog niet in het systeem zaten lukt de tweede wel. Positie 2252,8u27 en goud voor mij. Blij als een kind want ik had het opgegeven en dacht niet dat het mij nog ooit ging lukken. De zoon zilver want die krijgt minder tijd maar zijn prestatie vind ik zelf echt straf. Zijn voorbereiding bestond uit 600 km gespreid over de drie maanden voor de marmotte. Die jeugd hé, 18 jaar, 61 kg droog aan de haak en ik verbaas mij er telkens over hoe makkelijk hij klimt zonder enige voorbereiding.
Tot slot één opmerking: ik ben compleet niet akkoord dat je de week voor de marmotte moet rusten en dat je toch niet meer kan verbeteren. Na de Vaujany terug in ons verblijf hadden we beiden ernstige twijfels. Had de marmotte vandaag geweest dan kwam dat niet goed!! We hebben dan buiten de maandag die compleet verregend was dagelijks gefietst en wij verbeteren heel zeker wel na elke rit. Zou trouwens niet anders willen dan dagelijks te fietsen, we raken daar ook maar één week op een jaar hé.
Op naar volgend jaar zou ik zeggen want dat is echt 'onze' week. Geen moeder de vrouw in de buurt die zeurt over troep in het chaletje, over hoe laat we terug zijn,... Gewoon opstaan, ontbijten, krantje lezen, tubekes blazen en fietsen zo ver en hoe lang we willen. Pilsje of twee aan de bar, pasta of slaatje maken en verder relaxen. Zonder tegenslagen want er kan veel gebeuren op een jaar tijd zijn we er volgend jaar weer bij! Tijd voor eens iets anders dan de marmotte?? Neeehh!!
Laatst gewijzigd door ijzerenbriek op 23 jul 2012 22:14, 6 keer totaal gewijzigd.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
@Fetze
Leuk om je verslag te lezen.. vooral ook hoe je met cijfers weet te gooien, al zeggen die me weinig en dit lijkt mij nogal een persoonlijke aangelegenheid.
Vanuitgaande dat je nu goud hebt gehaald, dan heb je in ierder geval nu een mooie tijd gerealiseerd tov 2 jaar geleden, waarmee mijn felictitaties.
Ik ben zelf niet (meer) zo'n cijferman en ben hier ook totaal niet mee bezig geweest, ik gebruik als maatstaf vooral luisteren naar je lichaam en ervaringen uit het verleden hoe je een dergelijke tocht moet indelen.
Ik heb geen kramp gehad en op tijd mijn stops gedaan. De enige cijfers die ik voor je heb zijn:
52 jaar
79kg
1.82m
10.150 vooraf getrainde kilometers
Fiets 8,2kg (zonder volle bidons)
Lichste verzet: 34x27
Zwaarste verzet 50x11
2 gel.
1 halve Maxim reep.
2 krentebollen 2 bananen
2 (flinke)brownies
2 sneetjes stokbrood met ham
5 liter water (waarvan 1,5 sportdrank)
1,5l cola (beviel me erg goed)
Eindtijd 8:09 (mocht 9:00u om goud te halen)
Leuk om je verslag te lezen.. vooral ook hoe je met cijfers weet te gooien, al zeggen die me weinig en dit lijkt mij nogal een persoonlijke aangelegenheid.
Vanuitgaande dat je nu goud hebt gehaald, dan heb je in ierder geval nu een mooie tijd gerealiseerd tov 2 jaar geleden, waarmee mijn felictitaties.
Ik ben zelf niet (meer) zo'n cijferman en ben hier ook totaal niet mee bezig geweest, ik gebruik als maatstaf vooral luisteren naar je lichaam en ervaringen uit het verleden hoe je een dergelijke tocht moet indelen.
Ik heb geen kramp gehad en op tijd mijn stops gedaan. De enige cijfers die ik voor je heb zijn:
52 jaar
79kg
1.82m
10.150 vooraf getrainde kilometers
Fiets 8,2kg (zonder volle bidons)
Lichste verzet: 34x27
Zwaarste verzet 50x11
2 gel.
1 halve Maxim reep.
2 krentebollen 2 bananen
2 (flinke)brownies
2 sneetjes stokbrood met ham
5 liter water (waarvan 1,5 sportdrank)
1,5l cola (beviel me erg goed)
Eindtijd 8:09 (mocht 9:00u om goud te halen)
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
Een heel leuk verslag en dan zeker ook om met je zoon de Marmotte te mogen fietsen, lijkt me meer dan en bijzondere ervaring.
Toch kan ik het niet laten om te reageren op je stelling van “rusten in de week voor de Marmotte”.
Ik heb hier al eerder op gereageerd en toen werd mijn stelling geheel uit zijn verband gerukt als zou ik beweren dat je de hele week op bed zou moeten liggen.
Om te beginnen moet je natuurlijk zelf doen wat je het leukst lijkt en waar je jezelf het beste bij voelt, we zijn immers geen profs.
Het gaat er natuurlijk om, hoe je een cyclo wil rijden, ga je voor een snelle tijd of is het doel uitrijden, of gewoon een keer voor de lol meedoen etc.
Ga je voor een snelle tijd en heb je jezelf daar het hele jaar op gefocust en is dat het doel, DAN is het naar mijn idee beter om niet teveel meer te doen een week voor de cyclo.
Echt trainen heeft dan geen nut meer. Natuurlijk ga je nog wel fietsen, maar dan een aangepast tempo en inspanning. Zou je wel flink gaan klimmen zoals sommige (reis) organisaties doen dan bouw je alleen maar vermoeidheid op en ben je op de dag van de cyclo te vermoeid en kan je geen snelle tijd meer neer zetten. Nogmaals, deze stelling gaat pas op als dit je doel is. Mijn onderbouwing komt niet van mijzelf, maar is onderzocht en daar baseer ik mij op. Als je gewoon een weekje wil fietsen en de Marmotte is de slagroom op de taart, moet je het zeker doen zoals IJzeren Briek voor stelt. Echter, wil je optimaal presteren dan zou ik de laatste week rustig aan doen.
Toch kan ik het niet laten om te reageren op je stelling van “rusten in de week voor de Marmotte”.
Ik heb hier al eerder op gereageerd en toen werd mijn stelling geheel uit zijn verband gerukt als zou ik beweren dat je de hele week op bed zou moeten liggen.
Om te beginnen moet je natuurlijk zelf doen wat je het leukst lijkt en waar je jezelf het beste bij voelt, we zijn immers geen profs.
Het gaat er natuurlijk om, hoe je een cyclo wil rijden, ga je voor een snelle tijd of is het doel uitrijden, of gewoon een keer voor de lol meedoen etc.
Ga je voor een snelle tijd en heb je jezelf daar het hele jaar op gefocust en is dat het doel, DAN is het naar mijn idee beter om niet teveel meer te doen een week voor de cyclo.
Echt trainen heeft dan geen nut meer. Natuurlijk ga je nog wel fietsen, maar dan een aangepast tempo en inspanning. Zou je wel flink gaan klimmen zoals sommige (reis) organisaties doen dan bouw je alleen maar vermoeidheid op en ben je op de dag van de cyclo te vermoeid en kan je geen snelle tijd meer neer zetten. Nogmaals, deze stelling gaat pas op als dit je doel is. Mijn onderbouwing komt niet van mijzelf, maar is onderzocht en daar baseer ik mij op. Als je gewoon een weekje wil fietsen en de Marmotte is de slagroom op de taart, moet je het zeker doen zoals IJzeren Briek voor stelt. Echter, wil je optimaal presteren dan zou ik de laatste week rustig aan doen.
@ herera
Bedankt voor je felicitaties (goud inderdaad) en jij natuurlijk ook gefeliciteerd. Ik hoop dat ik ooit ook eens zo onbevangen kan fietsen zoals jij. Bij mij is het te vaak gebeurd dat ik dacht het rustig aan te doen en dan later helemaal stuk ging. Eigenlijk wel raar want bij hardlopen heb ik dat nooit gehad. Eigenlijk ben ik met het fietsen pas met een hartslagmeter gaan experimenteren.
Gezien de aanschaf van een nieuwe fiets moest er natuurlijk ook een leuke fietscomputer bij. Naast dat ik cijfers ook gewoon heel leuk vind, vond ik het ook nuttig om het klimmen in Nederland te simuleren. Mijn voorbereiding bestond namelijk uit 3500km in 6 maanden in de omgeving Eindhoven, meer trainen lukte me niet. Klimmen simuleren was voor mij een stevig tempo rijden (rond 35) met een zware versnelling (bijv 50-14).
Bedankt voor je felicitaties (goud inderdaad) en jij natuurlijk ook gefeliciteerd. Ik hoop dat ik ooit ook eens zo onbevangen kan fietsen zoals jij. Bij mij is het te vaak gebeurd dat ik dacht het rustig aan te doen en dan later helemaal stuk ging. Eigenlijk wel raar want bij hardlopen heb ik dat nooit gehad. Eigenlijk ben ik met het fietsen pas met een hartslagmeter gaan experimenteren.
Gezien de aanschaf van een nieuwe fiets moest er natuurlijk ook een leuke fietscomputer bij. Naast dat ik cijfers ook gewoon heel leuk vind, vond ik het ook nuttig om het klimmen in Nederland te simuleren. Mijn voorbereiding bestond namelijk uit 3500km in 6 maanden in de omgeving Eindhoven, meer trainen lukte me niet. Klimmen simuleren was voor mij een stevig tempo rijden (rond 35) met een zware versnelling (bijv 50-14).