De nog maar licht gebruikte shimano RS80 C50 wielen van mijn vader geven af en toe een flinke kraak vanuit de body. Meestal net nadat de benen even stil zijn gehouden. Waarschijnlijk blijft er een palletje wat hangen. Ik heb de body al wat doorgesmeerd door lichte olie langs de cup in de body te laten lopen. Maar het helpt nog niet echt.
Ik denk dat ik nu de body maar even los ga halen en eens helemaal "uit ga spoelen" en daarna lichtjes weer in de olie. Maar ik ben vooral even benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Is het een incident dan koop ik wellicht gewoon een nieuwe body. Die zijn niet zo duur. Wat me nu opvalt is dat het dezelfde body is als in de veel goedkopere RS20 RS30 wielen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht op deze toch wat duurdere wielen.
Maar zijn er veel meer mensen die hier last van hebben dan heeft een nieuwe body waarschijnlijk weinig zin.
Krak in shimano body palletjes blijven hangen ?
Kan je uitsluitend de palletjes met lichte olie ook smeren zonder de body te demonteren?
Heb een Fr3 met Shimano body en na een half jaar vind ik het ratelen wel luid worden.
Heb een Fr3 met Shimano body en na een half jaar vind ik het ratelen wel luid worden.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De Fulcrum body is relatief eenvoudig lost te halen. Ik zeg het nu even uit mijn hoofd maar volgens mij kun je bij Fulcrum ook direct bij de palletjes als je dit doet. Bij shimano zitten ze geintegreerd in de afgesloten body waardoor je er moeilijker bij kunt komen. Ook als je de body los haalt lukt dit niet. Je moet dan echt de body zelf demonteren en dat gereedschap heb ik niet.
Onlangs nieuwe shimano-body gemonteerd omdat de oude regelmatig "krakte" , idd vooral nadat je de benen even stil hebt gehouden. Bleek geen slijtage want nieuwe body krakt ook luid en duidelijk, zo'n 1-2 keer per ritje, ook bij relatief warm weer, dus het is geen koud vet.
succes met spoelen, ben benieuwd of het werkt
succes met spoelen, ben benieuwd of het werkt
Maar zeer de vraag of de body dan wel het probleem was
Kraakjes kunnen zo veel oorzaken hebben..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik heb na een jaar gebruik van de RS80-C50 geen last van.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50