Help! welke naven?
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47
Niemand ervaring met de Novatec SL, White Industries of Hope Pro III ?
Dit topic was voor mij aanleiding om voor de WI H2/H3 te kiezen:
http://fairwheelbikes.com/forum/viewtop ... 65&t=6940/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet de lichtste set, maar blijkbaar wel duurzaam. Ook de prijs is niet extreem hoog:
http://www.komponentix.de/onlineshop/in ... stries.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De zilverkleurige set glimt erg mooi en de titanium body is perfect (geen afdruk van de tandwielen). De naven lopen mooi licht en achter met een mooie ratel (redelijk hard in combinatie met een hoge carbon velg).
http://fairwheelbikes.com/forum/viewtop ... 65&t=6940/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet de lichtste set, maar blijkbaar wel duurzaam. Ook de prijs is niet extreem hoog:
http://www.komponentix.de/onlineshop/in ... stries.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De zilverkleurige set glimt erg mooi en de titanium body is perfect (geen afdruk van de tandwielen). De naven lopen mooi licht en achter met een mooie ratel (redelijk hard in combinatie met een hoge carbon velg).
De test van Fairwheelbikes is vernieuwd sinds kort: http://fairwheelbikes.com/cycling-blog/ ... rload.html" onclick="window.open(this.href);return false; (Heel erg informatief!)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Jawel de pro 3 heb ik beschreven, die zijn gelijk aan de 2 maar dan zonder is schijfrem bevestiging.nigel_tufnel schreef:Niemand ervaring met de Novatec SL, White Industries of Hope Pro III ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Mooi artikel, maar niet geheel representatief (althans naar mijn mening).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.
Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
- WheelTec
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 nov 2011 11:12
- Locatie: Noord-Scharwoude
- Contact
Deels. Op het gebied van zowel sterk, klassiek als licht ben ik het volledig met je eens dat een fabrieksset geen match is voor handgebouwd. Een wielbouwer heeft gewoonweg het voordeel dat hij compromisloos kan werken met betrekking tot de keuze van de individuele componenten. Maatwerk en bouwkwaliteit zijn misschien nog wel de grootste toegevoegde waardes. De vergelijking tov systeemwielen durf ik dus eigenlijk altijd wel aan. Jammer genoeg hebben handgebouwde wielen het stigma dat ze niet "flitsend" of "sexy" zijn. Hoewel ik daar anders over denk, maar ik ben uiteraard enorm bevooroordeeld.lvgh schreef:Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.
Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
Maarre, handgebouwd niet flitsend? :
Ten opzichte van DT (339 gram) en de CK (326 gram) is een setje WI (337 gram) niet zwaar te noemen. Alleen met de superlichte sets kun je ruim 100 gram winnen, maar dat lever je zeker in op duurzaamheid. Daarnaast is de WI (€ 270 voor de set) duidelijk goedkoper dan DT en heel veel goedkoper CK. De body is overigens niet van staal maar titanium, de achteras is van staal.lvgh schreef:Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.
Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
Tja als de velgen maar hoog en van carbon zijn wil het wel.. Ik ging eigenlijk uit van aluminium wielen. Al die kinlin/notubes setjes zien er best wel saai uit, zelfs met rode of witte naven.WheelTec schreef:Deels. Op het gebied van zowel sterk, klassiek als licht ben ik het volledig met je eens dat een fabrieksset geen match is voor handgebouwd. Een wielbouwer heeft gewoonweg het voordeel dat hij compromisloos kan werken met betrekking tot de keuze van de individuele componenten. Maatwerk en bouwkwaliteit zijn misschien nog wel de grootste toegevoegde waardes. De vergelijking tov systeemwielen durf ik dus eigenlijk altijd wel aan. Jammer genoeg hebben handgebouwde wielen het stigma dat ze niet "flitsend" of "sexy" zijn. Hoewel ik daar anders over denk, maar ik ben uiteraard enorm bevooroordeeld.
Maarre, handgebouwd niet flitsend? :
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4689_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5831_n.jpg
Dat gewicht is voor de titanium body (-35g) en die kost 123€ extra in de link die je gaf. Met stalen body is het gewicht 377g. Ik had bij de zwarte naven gekeken, scheelt ook weer 25€.vw schreef:Ten opzichte van DT (339 gram) en de CK (326 gram) is een setje WI (337 gram) niet zwaar te noemen. Alleen met de superlichte sets kun je ruim 100 gram winnen, maar dat lever je zeker in op duurzaamheid. Daarnaast is de WI (€ 270 voor de set) duidelijk goedkoper dan DT en heel veel goedkoper CK. De body is overigens niet van staal maar titanium, de achteras is van staal.
't Is jammer dat Campa geen andere versies van de Record naaf aanbiedt. Met 350g en 175€ is dat een mooi compromis qua duurzaamheid/gewicht/prijs.
Oké, nou die 35 gram voor een duurzame stalen body vind ik nog wel de moeite waard ten opzichte van de naaf van DT. Die heb ik namelijk ook gehad en die body is zo ongeveer van boter. Wat je zegt over de Record gaat volgens mij ook op voor Dura Ace. In eerste instantie ging ik voor Dura Ace naven, maar die zijn niet makkelijk te krijgen met minder spaakgaten.
De zwarte WI naven hebben een vreemde glimmende zwarte kleur die niet op elke fiets goed staat.
De zwarte WI naven hebben een vreemde glimmende zwarte kleur die niet op elke fiets goed staat.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Valt de Novatec SL onder die 'slechte geo" naven? Oftewel, kun je daar straffeloos de Shimano en Campa body verwisselen?amclassic-fan schreef:Tot je met Campagnolo wilde gaan rijden, want dan kan je de boel aan het verbouwen gaan bij Chris King, Acros, enz. Is het voordeel van de eerder genoemde naven qua geometrie ook in 1 klap praktisch volledig weg.
Grote voordeel aan naven met een slechtere geometrie is dat je makkelijk de body kunt wisselen tussen Campagnolo en Shimano, zonder dat je de velg opnieuw moet centeren. Wil je overstappen naar Shimano 11 speed de komende jaren dan kan je bij de wielen met een slechtere geometrie waarschijnlijk zo de body wisselen voor een 11 speed compatible exemplaar..
Less is bore