Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Help! welke naven?

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 20 jul 2012 20:46

Niemand ervaring met de Novatec SL, White Industries of Hope Pro III ?

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 20 jul 2012 21:41

Dit topic was voor mij aanleiding om voor de WI H2/H3 te kiezen:

http://fairwheelbikes.com/forum/viewtop ... 65&t=6940/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is niet de lichtste set, maar blijkbaar wel duurzaam. Ook de prijs is niet extreem hoog:

http://www.komponentix.de/onlineshop/in ... stries.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De zilverkleurige set glimt erg mooi en de titanium body is perfect (geen afdruk van de tandwielen). De naven lopen mooi licht en achter met een mooie ratel (redelijk hard in combinatie met een hoge carbon velg).

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 21 jul 2012 09:02

De test van Fairwheelbikes is vernieuwd sinds kort: http://fairwheelbikes.com/cycling-blog/ ... rload.html" onclick="window.open(this.href);return false; (Heel erg informatief!)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13735
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jul 2012 13:47

nigel_tufnel schreef:Niemand ervaring met de Novatec SL, White Industries of Hope Pro III ?
Jawel de pro 3 heb ik beschreven, die zijn gelijk aan de 2 maar dan zonder is schijfrem bevestiging.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 21 jul 2012 21:12

Mooi artikel, maar niet geheel representatief (althans naar mijn mening).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 jul 2012 16:10

Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. ;) De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.

Gebruikersavatar
WheelTec
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2011 11:12
Locatie: Noord-Scharwoude
Contact

Gebruikersavatar WheelTec 23 jul 2012 10:31

lvgh schreef:Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. ;) De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
Deels. Op het gebied van zowel sterk, klassiek als licht ben ik het volledig met je eens dat een fabrieksset geen match is voor handgebouwd. Een wielbouwer heeft gewoonweg het voordeel dat hij compromisloos kan werken met betrekking tot de keuze van de individuele componenten. Maatwerk en bouwkwaliteit zijn misschien nog wel de grootste toegevoegde waardes. De vergelijking tov systeemwielen durf ik dus eigenlijk altijd wel aan. Jammer genoeg hebben handgebouwde wielen het stigma dat ze niet "flitsend" of "sexy" zijn. Hoewel ik daar anders over denk, maar ik ben uiteraard enorm bevooroordeeld. 8-)

Maarre, handgebouwd niet flitsend? :

Afbeelding

Afbeelding

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 23 jul 2012 13:59

lvgh schreef:Novatec is uitstekend value-for-money, goedkoop te krijgen bijv. via Ebay - alleen niet in alle spaakcombinaties, zo kan ik zelf nog altijd nergens een witte 24 of 28 gaats A291SB voornaaf vinden die ik wil combineren met de H Plus Son archetype velg. WI is duurzaam maar ook erg duur, zeker nu (lage eurokoers). Voor 300€ heb je een zware naaf met stalen body. Het wordt dan wel heel erg: "cheap, strong, light: pick one". De keuze voor zulke dure naven is vaak heel bewust, bv omdat je een krankzinnige ratel wilt of een snob bent (CK) of omdat ze heel licht zijn (bijv. Acros). Het 'kan' dus eigenlijk niet dat je twijfelt tussen Novatec en CK/WI. ;) De meerwaarde van handgespaakt zit 'm wat mij betreft vooral in 3 wieltypes: heel sterk (en zwaar, goedkoop), klassiek, of licht (Kinlin/Notubes). In de tussenrange zijn de betere systeemwielen (Zonda e.d.) moeilijk te verslaan en die zien er ook nog eens flitsender uit. De set met Novatec/Archetype die ik voor ogen heb komt in de buurt qua gewicht (1550g) en prijs (300€) en zal qua stijfheid (24/32 of 28/32 spaaks) en comfort/rijgedrag (23mm brede velg) beter zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd of Wheeltec dit herkent in zijn klantenbestand.
Ten opzichte van DT (339 gram) en de CK (326 gram) is een setje WI (337 gram) niet zwaar te noemen. Alleen met de superlichte sets kun je ruim 100 gram winnen, maar dat lever je zeker in op duurzaamheid. Daarnaast is de WI (€ 270 voor de set) duidelijk goedkoper dan DT en heel veel goedkoper CK. De body is overigens niet van staal maar titanium, de achteras is van staal.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 23 jul 2012 19:38

WheelTec schreef:Deels. Op het gebied van zowel sterk, klassiek als licht ben ik het volledig met je eens dat een fabrieksset geen match is voor handgebouwd. Een wielbouwer heeft gewoonweg het voordeel dat hij compromisloos kan werken met betrekking tot de keuze van de individuele componenten. Maatwerk en bouwkwaliteit zijn misschien nog wel de grootste toegevoegde waardes. De vergelijking tov systeemwielen durf ik dus eigenlijk altijd wel aan. Jammer genoeg hebben handgebouwde wielen het stigma dat ze niet "flitsend" of "sexy" zijn. Hoewel ik daar anders over denk, maar ik ben uiteraard enorm bevooroordeeld. 8-)

Maarre, handgebouwd niet flitsend? :

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4689_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5831_n.jpg
Tja als de velgen maar hoog en van carbon zijn wil het wel.. ;) Ik ging eigenlijk uit van aluminium wielen. Al die kinlin/notubes setjes zien er best wel saai uit, zelfs met rode of witte naven.
vw schreef:Ten opzichte van DT (339 gram) en de CK (326 gram) is een setje WI (337 gram) niet zwaar te noemen. Alleen met de superlichte sets kun je ruim 100 gram winnen, maar dat lever je zeker in op duurzaamheid. Daarnaast is de WI (€ 270 voor de set) duidelijk goedkoper dan DT en heel veel goedkoper CK. De body is overigens niet van staal maar titanium, de achteras is van staal.
Dat gewicht is voor de titanium body (-35g) en die kost 123€ extra in de link die je gaf. Met stalen body is het gewicht 377g. Ik had bij de zwarte naven gekeken, scheelt ook weer 25€.

't Is jammer dat Campa geen andere versies van de Record naaf aanbiedt. Met 350g en 175€ is dat een mooi compromis qua duurzaamheid/gewicht/prijs.

Gebruikersavatar
WheelTec
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2011 11:12
Locatie: Noord-Scharwoude
Contact

Gebruikersavatar WheelTec 23 jul 2012 23:07

@lvgh: de bovenste set ís Kinlin....

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 24 jul 2012 08:27

Oké, nou die 35 gram voor een duurzame stalen body vind ik nog wel de moeite waard ten opzichte van de naaf van DT. Die heb ik namelijk ook gehad en die body is zo ongeveer van boter. Wat je zegt over de Record gaat volgens mij ook op voor Dura Ace. In eerste instantie ging ik voor Dura Ace naven, maar die zijn niet makkelijk te krijgen met minder spaakgaten.

De zwarte WI naven hebben een vreemde glimmende zwarte kleur die niet op elke fiets goed staat.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40090
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 apr 2013 12:30

amclassic-fan schreef:Tot je met Campagnolo wilde gaan rijden, want dan kan je de boel aan het verbouwen gaan bij Chris King, Acros, enz. Is het voordeel van de eerder genoemde naven qua geometrie ook in 1 klap praktisch volledig weg.

Grote voordeel aan naven met een slechtere geometrie is dat je makkelijk de body kunt wisselen tussen Campagnolo en Shimano, zonder dat je de velg opnieuw moet centeren. Wil je overstappen naar Shimano 11 speed de komende jaren dan kan je bij de wielen met een slechtere geometrie waarschijnlijk zo de body wisselen voor een 11 speed compatible exemplaar..
Valt de Novatec SL onder die 'slechte geo" naven? Oftewel, kun je daar straffeloos de Shimano en Campa body verwisselen?
Less is bore

Plaats reactie