Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa Lombardia Tiagra

benm
Forum-lid

benm 29 aug 2010 12:39

Bij de locale fietsenmaker wordt een Sensa Lombardia model 2010 (carbon frame) met Tiagra afmontering en Fulcrum wielen aangeboden voor 1050 euro (catalogusprijs 1499). Dit lijkt een mooie aanbieding maar ik zit met de volgende vragen.

1. Is de Sensa Lombardia een goede fiets
Ik ben op zoek naar een racefiets, die in de basis goed moet zijn en waar ik minimaal 5 jaar op ga fietsen. Ik heb behoorlijk wat MTB ervaring, maar geen racefiets. Nu wil ik ook een racefiets kopen. Het liefst geen 2011 model maar 2010 of overjarig in verband met leuke aanbiedingen.
Ik twijfel wel over de Tiagra afmontering. Liever zou ik 105 willen hebben.

2. Maatvoering
Het gaat om een maat 54. Ik ben echter 185 cm en na eigen meting kom ik op maat 58. De fietsenmaker zegt dat een iets kleiner frame geen probleem is en dat dit veel wordt gedaan. Klopt dit ook voor een racefiets? Voor MTB's heb ik dit verhaal wel vaker gehoord.

Bedankt alvast voor de reactie

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 29 aug 2010 12:46

Belangrijkste punt is de maatvoering, op een 54 ga jij echt niet passen.
Al is die deal nog zo interessant, de maat is niet goed.

Ik zie trouwens alleen 53 en 55 cm bij Sensa op de site.
"Try not. Do or do not......there is no try"

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 aug 2010 12:50

verkeerde maat fiets; dus NIET doen

Daarnaast vind ik de aanbieding ook geen koopje. Een einde-reeks-model aanbieding met Tiagra hoeft niet meet te kosten dan 800 euro
Live fast; die young. mijn blog

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 aug 2010 12:50

Het frame is uitstekend, goed stijf en stuurt prima. Nadelen zijn de voorvork die loodzwaar is en dat het frame makkelijk krast.
Een 54 bestaat echter niet, dat zal de 55 moeten zijn. En dat gaat volgens mij nooit goed passen. De geometrie zit zeer vreemd in elkaar. En doordat het frame slechts in 5 maten leverbaar is zitten er grote gaten in de geometrie. Je FM wilt gewoon die fiets kwijt en kletst onzin.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

benm
Forum-lid

benm 29 aug 2010 13:07

ok dus maatvoering is heel belangrijk. Is voor de hoogte van het frame nog van belang of het sloping is of niet? Bij de Lombaria gaat het nl. om een sloping frame. Lijkt me dat je dan anders moet moeten meten of zie ik dat verkeerd?

buddo
Forum-lid

buddo 29 aug 2010 13:15

benm schreef:ok dus maatvoering is heel belangrijk. Is voor de hoogte van het frame nog van belang of het sloping is of niet? Bij de Lombaria gaat het nl. om een sloping frame. Lijkt me dat je dan anders moet moeten meten of zie ik dat verkeerd?

De hoogte is niet super belangrijk, deze kun je makkelijk aanpassen door de zadelpen te verstellen. De lengte van de bovenbuis is belangrijker, voor het door jou genoemde model zie je die hier http://www.sensabikes.de/index.php?view=cms_340

Bij een sloping frame wordt de bovenbuis virtueel gemeten (in het plaatje de F). Als je ergens een fietsmeting hebt laten doen voor een racefiets en de maten zijn bekend kun je aan de hand van dit soort geometrie plaatjes zelf goed zien of een bepaalde maat jouw past. En ook zie je dus in zo'n tabel dat een 54 bij dit type niet betstaat...

wtonis
Forum-lid

wtonis 29 aug 2010 20:00

rob74 schreef:verkeerde maat fiets; dus NIET doen

Daarnaast vind ik de aanbieding ook geen koopje. Een einde-reeks-model aanbieding met Tiagra hoeft niet meet te kosten dan 800 euro

Als ik me niet vergis is het Lombardia frame van Carbon, vandaar dat het nog steeds geen koopje is.
Als de FM jou een maat 54 wil aansmeren, terwijl jij 58 nodig hebt dan ga je denk ik spijt krijgen..
...wil je toch een sensa; kijk dan eens naar de Romagna Special. Deze is volledig 105 afgemonteerd... de Umbria Special is ook een optie; deze is volledig Tiagra..

..beetje verder kijken, dus..

benm
Forum-lid

benm 29 aug 2010 21:56

Bedankt tot dusver voor de adviezen:

- Het kan inderdaad geen maat 54 zijn: ik ga navragen of het een 53 of 55 is.
- Ik wil zekerheid of ik wel maat 58 heb, want met 185 en binnenbeenlengte 86 zou mijn ideale maat 56 of 57 zijn (berekening 86*0,66). Dus is een 55 met een iets hogere zadelpen misschien ook goed?
- De Lombardia heeft inderdaad een carbon frame en voor 1050 euro (450 korting) dacht ik dat is heel aantrekkelijk. Maar goed wel met Tiagra afmontering, maar dat vind ik nog acceptabel en kan later worden vervangen.
- En ik ga ook verder kijken naar aanbiedingen van 2010 modellen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 aug 2010 22:01

Je kunt je zadel wel makkelijk hoger zetten, maar 't stuur niet. Dan ben je meteen een spacertoren aan 't bouwen.

En ja iets tussen de 55 en 58 in zou je beter passen, maar dat hebben ze niet bij de Lombardia. Wat ik al schreef dat 5 maten gewoon te weinig is.
Afbeelding

markvdh
Forum-lid

markvdh 30 aug 2010 13:40

Ik ben 1,83 en ze hebben mij op een 58 frame gemeten.

Heb nu een fiets met een sterkere sloping gekocht als de lombardia die jij op het oog hebt. Dan kom ik op een 55 uit. Als ik de geometrie met de Lombardia vergelijk, zou ik ook op een 58 uitkomen. ideaal zou een 56-57 zijn.

Kan me bijna niet voorstellen dat jij, terwijl je iets groter bent, lekker zou zitten op een 55cm frame.
Kan de FM niet gewoon ergens een 58 vandaan halen?? Wel voor hetzelfde geld natuurlijk.

Dan nog even heel wat anders.
De Lombardia is een full carbon frame. Dat ga je toch niet afmonteren met Tiagra? Tenzij je natuurlijk op korte termijn wilt gaan upgraden.
"Men" heeft mij altijd vertelt dat je toch voor fatsoenlijk gebruik, minimaal 105 moet hebben.
MTB: BMC Elite02 - full X9 - 2007
Race: BMC SL01 full Ultegra - 2010 (model 2009)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2010 13:42

Ik kan me echt niet voorstellen dat je met 1m83 goed op een 58 lombardia past, volgens mij heb je dan een trappetje nodig.
Afbeelding

markvdh
Forum-lid

markvdh 30 aug 2010 13:50

Ging om een cube agree pro sl.
Ze hebben me bij de FM op zo'n meetinstrument gezet en daar kwam de 58 uit. Vond ik ook al erg groot.

Nu een BMC RoadRacer SL01 besteld. Is een sterk sloping frame, maat Large: 52cm en een bovenbuis van 56,5 cm. Uitgebreide proefrit gemaakt, zadel meerdere malen een paar mm verzet en stuurpen vervangen en zit nu perfect. Wordt morgen geleverd !!
MTB: BMC Elite02 - full X9 - 2007
Race: BMC SL01 full Ultegra - 2010 (model 2009)

Plaats reactie