Oldtimer met licht gekraak bij hevige trap op ene crank
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 23 jul 2012 18:33
Hoi,
Ik heb me onlangs een oude koersfiets (bj +- 1985) gekocht maar sinds kort merk ik een licht gekraak op wanneer ik hevige trap op de linkerpedaal (bvb bij optrekken, hevig bergop, sprinten). Bij gewoon tempo aanhouden komt dit nauwelijks voor. Nu vraag ik me af vanwaar dit zou kunnen komen? Zelf denk ik dat het bij de pedaal te zoeken is daar het enkel bij de ene crank is. Na inspectie zit hij niet losser dan de andere, maar is er wellicht 1 kogellager minder dan bij de andere. Ofwel is er wat stof tussen de lagers gekropen (is open, niet toe zoals moderne pedalen) en schuurt dit tegen de lagers. Of zou het dan toch uit de crank komen? Graag wat hulp + evt oplossingen ajb.
Ik heb me onlangs een oude koersfiets (bj +- 1985) gekocht maar sinds kort merk ik een licht gekraak op wanneer ik hevige trap op de linkerpedaal (bvb bij optrekken, hevig bergop, sprinten). Bij gewoon tempo aanhouden komt dit nauwelijks voor. Nu vraag ik me af vanwaar dit zou kunnen komen? Zelf denk ik dat het bij de pedaal te zoeken is daar het enkel bij de ene crank is. Na inspectie zit hij niet losser dan de andere, maar is er wellicht 1 kogellager minder dan bij de andere. Ofwel is er wat stof tussen de lagers gekropen (is open, niet toe zoals moderne pedalen) en schuurt dit tegen de lagers. Of zou het dan toch uit de crank komen? Graag wat hulp + evt oplossingen ajb.
Contactvlakken tussen metalen niet vetten, maar montagepasta gebruiken, als dat het probleem is, tenminste.
Zoals gene al zie de: de contactvlakken van de vierkante as ontvetten en de crank droog monteren. Als je daar iets tussen stopt valt hij er binnen de kortste keren af.
Het kunnen ook nog de lagers van de bracketas kunnen zijn. Rollen die nog mooi en spelingsvrij (ketting er af en geef maar een zwieper)?
Het kunnen ook nog de lagers van de bracketas kunnen zijn. Rollen die nog mooi en spelingsvrij (ketting er af en geef maar een zwieper)?
Ja, dat is mij ooit ook verteld, op de een of andere cursus, heb echter nog nooit beleefd dat één van mijn klanten ooit een crankarm verloren is zonder dat er sprake was van een duidelijk aanwijsbare (andere) oorzaak. Heb daar ook wel eens een discussie over gehad met onze productontwikkelaar (ex-prof). Had daar ook zijn theorie over maar op mijn vraag naar zijn praktijkervaring bleef hij antwoord schuldig.gene schreef:Deze "contactvlakken", ik veronderstel een vierkant as mag in theorie (vlgs Campagnolo) niet gevet worden.
Integendeel, grondig reinigen en droog monteren.
Maar verder, van mij mag er ook best wat montagepasta op hoor .
ik ben benieuwd naar de uitleg van de laatste zin. Hoe kan dan speling ontstaan?gene schreef:Crankarm zal er niet afvallen -)
Campagnolo zet in haar handleiding uitdrukkelijk om droog te monteren.
Reden is dat crankarm na herhaaldelijk monteren wel eens iets te ver op de as kan schuiven en er dan speling ontstaat .
Dat na vaak monteren het tapse vierkant wat dunner "geknepen" kan zijn, is bekend uit de praktijk. Bij titanium nog meer dan bij staal. Speling ontstaat in de lagers, die hebben er niets mee te maken. Dus: ik ben benieuwd.
Het gaat dus niet over de lagers maar over verbinding crankarm-vierkant as.klimmer schreef:ik ben benieuwd naar de uitleg van de laatste zin. Hoe kan dan speling ontstaan?gene schreef:Crankarm zal er niet afvallen -)
Campagnolo zet in haar handleiding uitdrukkelijk om droog te monteren.
Reden is dat crankarm na herhaaldelijk monteren wel eens iets te ver op de as kan schuiven en er dan speling ontstaat .
Dat na vaak monteren het tapse vierkant wat dunner "geknepen" kan zijn, is bekend uit de praktijk. Bij titanium nog meer dan bij staal. Speling ontstaat in de lagers, die hebben er niets mee te maken. Dus: ik ben benieuwd.
Als je niet akkoord bent moet je in discussie treden met Campagnolo.
Da's zo ongeveer het verhaal van onze produktontwikkelaar, maar praktijkgevallen kende hij niet. Slechts de theorie.gene schreef:Crankarm zal er niet afvallen -)
Campagnolo zet in haar handleiding uitdrukkelijk om droog te monteren.
Reden is dat crankarm na herhaaldelijk monteren wel eens iets te ver op de as kan schuiven en er dan speling ontstaat .
Gaat je haast afvragen of dat alleen in de Amerikaanse gebruiksaanwijzing staat of ook in de Italiaanse.......