Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oldtimer met licht gekraak bij hevige trap op ene crank

sonicboy007
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2012 18:33

sonicboy007 23 jul 2012 18:42

Hoi,
Ik heb me onlangs een oude koersfiets (bj +- 1985) gekocht maar sinds kort merk ik een licht gekraak op wanneer ik hevige trap op de linkerpedaal (bvb bij optrekken, hevig bergop, sprinten). Bij gewoon tempo aanhouden komt dit nauwelijks voor. Nu vraag ik me af vanwaar dit zou kunnen komen? Zelf denk ik dat het bij de pedaal te zoeken is daar het enkel bij de ene crank is. Na inspectie zit hij niet losser dan de andere, maar is er wellicht 1 kogellager minder dan bij de andere. Ofwel is er wat stof tussen de lagers gekropen (is open, niet toe zoals moderne pedalen) en schuurt dit tegen de lagers. Of zou het dan toch uit de crank komen? Graag wat hulp + evt oplossingen ajb.

Maatje
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2012 17:00

Maatje 24 jul 2012 20:28

Zou eerst even de crankarmen demonteren en de contactvlakken vetten. De overgang tussen crank en bracket is de moeder van alle 'kraakjes'.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 24 jul 2012 21:52

Deze "contactvlakken", ik veronderstel een vierkant as mag in theorie (vlgs Campagnolo) niet gevet worden.
Integendeel, grondig reinigen en droog monteren.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 jul 2012 22:59

Contactvlakken tussen metalen niet vetten, maar montagepasta gebruiken, als dat het probleem is, tenminste.

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 24 jul 2012 23:13

Bladboutjes controleren en evt invetten, heb hetzelfde gehad.
Do not CROSS the road!

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 25 jul 2012 07:46

Zoals gene al zie de: de contactvlakken van de vierkante as ontvetten en de crank droog monteren. Als je daar iets tussen stopt valt hij er binnen de kortste keren af.

Het kunnen ook nog de lagers van de bracketas kunnen zijn. Rollen die nog mooi en spelingsvrij (ketting er af en geef maar een zwieper)?

zipper
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 feb 2006 03:58

zipper 25 jul 2012 09:08

denk ook bracketas. even aan je cranks sjorren en als er speling op zit is het vaak bingo.

Maatje
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2012 17:00

Maatje 25 jul 2012 16:38

gene schreef:Deze "contactvlakken", ik veronderstel een vierkant as mag in theorie (vlgs Campagnolo) niet gevet worden.
Integendeel, grondig reinigen en droog monteren.
Ja, dat is mij ooit ook verteld, op de een of andere cursus, heb echter nog nooit beleefd dat één van mijn klanten ooit een crankarm verloren is zonder dat er sprake was van een duidelijk aanwijsbare (andere) oorzaak. Heb daar ook wel eens een discussie over gehad met onze productontwikkelaar (ex-prof). Had daar ook zijn theorie over maar op mijn vraag naar zijn praktijkervaring bleef hij antwoord schuldig.
Maar verder, van mij mag er ook best wat montagepasta op hoor ;) .

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 jul 2012 21:27

Crankarm zal er niet afvallen -)
Campagnolo zet in haar handleiding uitdrukkelijk om droog te monteren.
Reden is dat crankarm na herhaaldelijk monteren wel eens iets te ver op de as kan schuiven en er dan speling ontstaat .

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jul 2012 22:11

gene schreef:Crankarm zal er niet afvallen -)
Campagnolo zet in haar handleiding uitdrukkelijk om droog te monteren.
Reden is dat crankarm na herhaaldelijk monteren wel eens iets te ver op de as kan schuiven en er dan speling ontstaat .
ik ben benieuwd naar de uitleg van de laatste zin. Hoe kan dan speling ontstaan?
Dat na vaak monteren het tapse vierkant wat dunner "geknepen" kan zijn, is bekend uit de praktijk. Bij titanium nog meer dan bij staal. Speling ontstaat in de lagers, die hebben er niets mee te maken. Dus: ik ben benieuwd.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 jul 2012 23:24

klimmer schreef:
gene schreef:Crankarm zal er niet afvallen -)
Campagnolo zet in haar handleiding uitdrukkelijk om droog te monteren.
Reden is dat crankarm na herhaaldelijk monteren wel eens iets te ver op de as kan schuiven en er dan speling ontstaat .
ik ben benieuwd naar de uitleg van de laatste zin. Hoe kan dan speling ontstaan?
Dat na vaak monteren het tapse vierkant wat dunner "geknepen" kan zijn, is bekend uit de praktijk. Bij titanium nog meer dan bij staal. Speling ontstaat in de lagers, die hebben er niets mee te maken. Dus: ik ben benieuwd.
Het gaat dus niet over de lagers maar over verbinding crankarm-vierkant as.
Als je niet akkoord bent moet je in discussie treden met Campagnolo.

Maatje
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2012 17:00

Maatje 25 jul 2012 23:29

gene schreef:Crankarm zal er niet afvallen -)
Campagnolo zet in haar handleiding uitdrukkelijk om droog te monteren.
Reden is dat crankarm na herhaaldelijk monteren wel eens iets te ver op de as kan schuiven en er dan speling ontstaat .
Da's zo ongeveer het verhaal van onze produktontwikkelaar, maar praktijkgevallen kende hij niet. Slechts de theorie.

Gaat je haast afvragen of dat alleen in de Amerikaanse gebruiksaanwijzing staat of ook in de Italiaanse.......

Plaats reactie