Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 24 jul 2012 10:53

Een Camelbak podium van 750ml gaat er zonder problemen in. Maar ik geloof dat de Alpe d'HuZes bidonnen van Tacx zijn, die geven namelijk wel het eerder genoemde probleem.
Wat betreft de bidonhouders blijft het een lastige keuze.
Over de Kings lees ik wisselende verhalen, de Lifelines zien er ook goed uit, maar denk dat ik toch ga kiezen voor zwarte carbonhouders. Zien er over het algemeen ook zeker niet verkeerd uit bij titanium fietsen, in combinatie met de zwarte voorvork, stuurpen, stuur en zadel.

Er staan hier gelukkig zoveel mooie foto's om inspiratie uit op te doen, dat maakt het ook niet makkelijker ;-)
Die Litespeed van Herrera (pg 183) vind ik echt een van de mooiste van de laatste weken/maanden.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 jul 2012 12:09

titatovenaar schreef:Lang geleden heb ik enkele foto's geplaatst..
Na enkele updates nu twee nieuwe foto's!

Afbeelding
Afbeelding

Grootste update, de nieuwe wielen van Wheel-Tec. Vandaag getest in Limburg, ze rijden heerlijk! :-D
Nog enkele aanpassingen (stuurpen, pedalen en misschien nieuw zadelpen en stuur) dan is ie helemaal af denk ik.

Allereerst maar op zoek naar bidonhouders die ik mooi vind, waar ook nog eens 750ml bidons stevig in kunnen staan. Een grote uitdaging aangezien een grote 750ml bidon tegen mijn bovenbuis aan komt te zitten.
Heel mooi! Wat is dit voor frame, en kun je een spec-lijstje plaatsen?

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 24 jul 2012 19:20

Ik heb deze fiets tweede hands gekocht, twee en een half jaar geleden, maar ik ga mijn best doen Perik.

Van Tuyl frame (heb ik mij laten vertellen. Ik heb nergens terug kunnen vinden dat Van Tuyl tita frames maakt, ik zie wel dat er frames van titanium icm carbon gemaakt worden...).
Van Tuyl carbon voorvork
FSA 120 stuurpen
Pro Vibe stuur
Ritchey Comp zadelpen
Selle Italia SLR flow zadel
Campagnolo Chorus groep (met Record shifters)
Cassette 10 speed (12-25)
Kettingbladen Record/Chorus (39/52)
KMC ketting
Shimano 105 pedalen
Wheeltec handgespaakte wielen, Kinlin XR380 met White Industries naaf.

Hoop dat je hier tevreden mee bent.
Zadelpen, stuurpen, voorvork, pedalen en wellicht het stuur zijn in de nabije toekomst nog aan vervanging toe.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 24 jul 2012 19:51

titatovenaar schreef:Van Tuyl frame (heb ik mij laten vertellen. Ik heb nergens terug kunnen vinden dat Van Tuyl tita frames maakt, ik zie wel dat er frames van titanium icm carbon gemaakt worden...).
van Tuyl heeft in het verleden inderdaad titanium frames gebouwd, zelf heb ik een vt980 gehad met een carbon achtervork. Hetzelfde frame kon ook geleverd worden met een volledige titanium achtertrein. Sinds vorig jaar bouwt van Tuyl weer titanium frames maar nu onder de merknaam Gilbertson die bij CC5311 worden verkocht, dit is dus niet meer bij bikecenter van Tuyl.

vt980 (2006)
Afbeelding

edit: ik heb ook nog een geometrie tabel mocht het je interesseren.
Afbeelding
Afbeelding

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 24 jul 2012 23:53

Wow!
Bedankt voor deze informatie. Weet jij ook of deze (de VT980, 980c en 990) frames de enige zijn die Van Tuyl heeft gemaakt in (eventueel) volledig titanium?
Een snelle (en korte) zoektocht op google laat ook alleen de 980 zien en deze heeft een compleet andere staande achtervork dan mijn fiets. Ik zal eens zien of ik binnenkort wat meer foto's kan maken en plaatsen.

De fietsen van Gilbertson zijn ook zeer mooi zeg, heb die volgens mij ook nog niet eerder gezien.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 25 jul 2012 09:27

Destijds kon je aangeven of je volledig titanium (op de voorvork na) wilde hebben of niet. Bij latere modellen liepen de derailleurkabels door de schuine buis, er zijn dus in de loop van de tijd verschillende uitvoeringen geweest. Jouw frame zal vermoedelijk de vt980c (compact) zijn. Zoals jezelf al aangaf hebben ze ook titanium en carbon gecombineerd in de zogenaamde TiCa modellen, deze zijn voor zover ik weet nog altijd verkrijgbaar bij bikecenter van Tuyl (TiCa four).

Eerder dit jaar heb ik een Gilbertson 29" MTB aangeschaft en ben daar ook erg tevreden mee, ergens in het MTB Show your stuff topic moet ergens een foto staan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 25 jul 2012 11:26

Onze fietsen zoals ze waren ....
Afbeelding
om te zien wel mooier dan wat ze nu zijn, maar ik kijk er nog steeds graag naar en ze zijn van race naar sportieve tourfiets over gegaan.
ze zijn dus zo aangepast zoals we ze gebruiken, goed te gebruiken om van dorp naar dorp te fietsen en zonder klikpedalen kun je ook nog eens een stukje lopen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en mijn inmiddels verkocht mtb
Afbeelding

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 27 jul 2012 14:30

@apexrider
Het is op de foto's niet makkelijk te zien vind ik, maar die Gilbertson ziet er zeker niet verkeerd uit in het MTB topic.
Moet wel zeggen dat het lijkt alsof het een hele andere kleur titanium is dan mijn fiets (dus misschien heb ik toch geen van tuyl, al maakt mij weinig uit welk merk het is) en de las-naden lijken ook wel te verschillen, maar zou aan de lichtval kunnen liggen :-)

@jo73
Zonde dat je die MTB verkocht hebt, ziet er op die foto toch prima uit.
En tsja, wat de andere twee fietsen betreft.
Ze zien er nu uit als sportieve toerfietsen, maar ik vind het toch wel een klein beetje zonde om deze foto's zo naast elkaar te zien ;-)

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 28 jul 2012 10:33

thnx, de mtb was idd ook een leuke fiets ... maar het was een redelijk stuk fietsen naar het bos en we zijn eerst ernaast en daarna helemaal over gestapt op de race fietsen.
Met de rede omdat ik eigenlijk bijna altijd samen met mijn vrouw fiets en samen op de weg gaat prima, dan slipstreamt ze achter mij maar in het bos met een beetje klimmen moest ik elke keer wachten ... waardoor we ze oa minder gingen gebruiken.
En ivm minder gebruik en plaats gebrek zijn de mtb's er uit gegaan en zijn er naast deze twee (intussen drie met donor fiets) oude racers voor terug gekomen ...die nu omgebouwd worden naar singlespeed.

het veranderen van de racers vond ik van 1 kant ook zonde maar nu is het puur voor gebruik ..en dat maakt een hoop goed en wie weet veranderen we weer terug ... ik zat er in ieder geval wel aan te denken maar dan wil ik eerst mijn singlespeed fietsen klaar hebben om te kijken of dat ook iets voor deze fietsen is.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 aug 2012 10:45

Bah, geverfd titanium ;)

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 01 aug 2012 11:41

timo2.0 schreef:Bah, geverfd titanium ;)

Afbeelding
Inderdaad, wie doet dat nou? :lol:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9100
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 aug 2012 13:50

timo2.0 schreef:Bah, geverfd titanium ;)
Maar deze heeft tenminste nog een "naakte" achterkant ;-)

Bijzonder fraai exemplaar. Is dit frame nu verkrijgbaar? Of een klassieker?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie