Agressie in het verkeer
Klopt het zelfde geld voor de borden die een zone aangeven (30 km/h-zone, parkeervergunningzone) Die hoeven ook niet bij elke kruising te worden herhaald.
Daarnaast geldt de maximumsnelheden die worden aangegeven op zowel de borden als in de wetgeving alleen voor motorvoertuigen.
Als je de gedachtenlijn volgt dat borden gelden voor verkeersregels, zou dat ook kunnen betekenen dat scooters en brommers op wegen waar 60km/h wordt aangegeven ook harder mogen dan de 45km/h die in de verkeersregels staat vermeld. Dat is namelijk niet zo.
Daarnaast geldt de maximumsnelheden die worden aangegeven op zowel de borden als in de wetgeving alleen voor motorvoertuigen.
Als je de gedachtenlijn volgt dat borden gelden voor verkeersregels, zou dat ook kunnen betekenen dat scooters en brommers op wegen waar 60km/h wordt aangegeven ook harder mogen dan de 45km/h die in de verkeersregels staat vermeld. Dat is namelijk niet zo.
Grappig, inmiddels is het antwoord dat de politie mij gaf al gepost en toch blijft iedereen vrolijk zijn eigen vermoedens posten.jantjuh schreef:Volgens mij geldt er geen snelheidsbeperking voor fietsers in principe. Echter, als er een bord met een snelheidsbeperking staat (zogenaamde A1, zo'n bord met rode rand met 50 of 30 erop) moeten alle bestuurders zich daaraan houden. EN DAT GELDT DUS OOK VOOR FIETSERS, omdat het vereiste van bestuurder van een motorvoertuig niet van toepassing is. Ook betekent dat dat je op een woonerf niet harder dan "stapvoets" mag rijden, maar hoe hard dat is, weet niemand geloof ik.
Het probleem, met uitzondering van het woonerf, is dat de borden na elke kruising weer herhaald moeten worden om te blijven gelden. In de bebouwde kom is dat dus elke 100 meter, en gebeurt dat in principe dus nooit.
timo2.0 schreef:Goed, het antwoord van de politiePer saldo hoeft een fietser zich dus niet te houden aan de snelheden die op borden zijn aangegeven, die gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen. Het door een forumlid genoemde voorbeeld van de M5 lowrider valt duidelijk onder het kapstokartikel.Volgens de artikelen 19 t/m 22a van het RVV 1990 is er geen max.snelheid voor fietsers. De snelheidsbepalingen gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen. Auto's 50, bromfietsen 45 of 30 en snorfietsen 25 km/h.
De "maar" zit in het zogenaamde kapstokartikel. Dat is artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994. Dit betekent dat als een fietser met (zeer) hoge snelheid zich in het verkeer begeeft en zichzelf of andere in gevaar brengt enz enz. Dit zal dan wel uitgebreid in een proces verbaal beschreven moeten worden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
De snelheidsbeperking van (bijvoorbeeld) 50 km/u blijft gelden op basis van de verkeersREGEL, zoals aangehaald door timo2.0. Deze verkeersREGEL geldt echter niet voor fietsers.dario schreef:Ik denk het niet: volgens mij blijft, eens in de bebouwde kom, die snelheidsbeperking ook zonder bord A1 van kracht tot je een bord aantreft dat het einde van de bebouwde kom aangeeft (H2 in Nederland, F3 in België).
Ach, het zal allemaal ook wel. Ik ga liever lekker fietsen; mijn reactie ging ook enkel over het al of niet herhalen van borden na elk kruispunt, en betrof dus niet specifiek fietsers. Het bebouwde-kom-bord lijkt me hoedanook een verkeersTEKEN (en waarom zou dit teken door fietsers anders geïnterpreteerd mogen worden dan door motorvoertuigen?) maar ach, wat zou het verder ook...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Een lekker tendentieuze column op BN/De Stem. Juist dit soort meninkjes maakt het voor de wielrenner niet makkelijker op de vaderlandse wegen
http://www.bndestem.nl/regio/breda/luid ... -benen.ece
http://www.bndestem.nl/regio/breda/luid ... -benen.ece
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Soms ben ik ook tegen persvrijheid, dit is zo makkelijk scoren en zo dom ook, net ofver alleen wielrenners rijden tijdens de tour.
Wij kunnen ook wel een kolum schrijven "waarom lopen voetgangers over het fietspad"
Terwijl dat misschien 2% van de mensen zijn.
Wij kunnen ook wel een kolum schrijven "waarom lopen voetgangers over het fietspad"
Terwijl dat misschien 2% van de mensen zijn.
+1 voor jouw reactie Tieky.
Vanavond nog gehoord dat juist het kijken naar (top)sport mensen enthousiasmeert en ze aanzet om zelf ook te gaan sporten. Goed voor ieders gezondheid met een alsmaar dikker wordende bevolking, prima voor het verenigingsleven en het levert op den duur een verlanging van de zorgkosten op. Maar daar hoor je Danny Brood niet over!
Vanavond nog gehoord dat juist het kijken naar (top)sport mensen enthousiasmeert en ze aanzet om zelf ook te gaan sporten. Goed voor ieders gezondheid met een alsmaar dikker wordende bevolking, prima voor het verenigingsleven en het levert op den duur een verlanging van de zorgkosten op. Maar daar hoor je Danny Brood niet over!
Lekker alles over één kam scheren, wat een idioot. Typisch zo'n columnist die zich makkelijk populair wil maken. Nou tref ik in BN deStem sowieso geen hoogstaande journalistiek aan.tieky schreef:Een lekker tendentieuze column op BN/De Stem. Juist dit soort meninkjes maakt het voor de wielrenner niet makkelijker op de vaderlandse wegen
http://www.bndestem.nl/regio/breda/luid ... -benen.ece
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5538
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
eigenlijk is dit collumn van dusdanig laag niveau dat een reactie eigenlijk al te veel moeite is. Deze man is toch niet te redden, typische journalist die denkt dat zijn 'waarheid' door iedereen gelezen moet worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
1 Reactie tot nu toe en 1 die hout snijdt :
Dit soort prut, een column kan ik het niet noemen is precies de reden waarom toerfietsers (wielrenners rijden wedstrijden op een afgesloten parcours) altijd in een zwart daglicht worden gezet.
Er worden alleen maar een rijtje vooroordelen opgesomd, die voor een groot deel van de toerfietsers niet waar zijn.
Het klopt dat wij harder rijden dan de gemiddelde bejaarde op een fiets, maar sinds wanneer is het verboden om harder dan 25 km/h te fietsen.
Menig medefietser, met/zonder helm geschoren/ongeschoren, wordt vriendelijk gegroet, en als we inhalen, doen we dat op een fatsoenlijke manier. Het klopt dat vele van ons geen bel hebben, maar een vriendelijk geroepen 'pardon' werkt vele male beter dan een bel, is mijn ervaring.
Het zijn dit soort schrijfsels waardoor wij als fietsers elke keer weer onze plaats op de weg moeten zien te winnen. Want door de 2-aan-2 fietsende bejaarden, gezinnen met kinderen worden we niet meer getolereerd op het fietspad, terwijl we, soms letterlijk, van de weg worden gereden (een 'hoogerlandje', zoals meneer het spottend noemt) door automobilisten.
Daarbij is Dhr. Brood ook nog eens van mening dat toerfietsers alleen maar tijdens de Tour de France naar buiten gaan. Misschien dat hijzelf alleen maar wordt aangezet om te gaan sporten door iets wat hij ziet op TV. De meeste toerfietsers rijden al buiten zodra de vorst ook maar enigszins de landen heeft verlaten, waarbij er ook een aantal bikkels zijn die gewoon het hele jaar door fietsen.
Het rijden op een wielrenfiets is voor vele een leuke hobby, die door zowel jong als oud kan worden uitgeoefend. Het is dan ook altijd erg frustrerend om dit soort ongefundeerde meninkjes te moeten lezen. Ik wil Dhr. Brood dan ook een keertje uitnodigen om een keertje mee te fietsen en te ervaren hoe het is om als toerder altijd defensief te moeten rijden, jezelf op het tweede plan moet zetten, omdat er mensen zoals Brood op de weg zitten, die het nodig vinden om toerfietsers het prikkeldraad in te moeten rijden.
Ik neem aan dat fietsers de kosten die ze kwijt zijn na een dergelijk ongeluk een beroep kunnen doen op de portemonnee van Dhr. Brood, of BN/De Stem...
Niels Tiekstra, Breda - 27-07-2012 | 12:12
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.