Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

singlespeed project x2 Gazelle en Raleigh

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 25 jul 2012 11:14

Ik lees al een tijdje mee en knutsel zelf ook regelmatig aan mijn fietsen maar aan oudere fietsen is alweer jaren geleden en de nieuwere is toch weer heel anders dan waar we nu mee bezig zijn, dus na veel gezoek en rond gekeken te hebben leek het me het handigste om de foto's te plaatsen en te kijken hoe andere er over denken .. 8-)

het gaat om twee fietsen een Gazelle champion mondial en een Raleigh,
- de Gazelle is nog erg mooi in de lak en is ook weinig gebruikt ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- de Raleigh is meer gebruikt en heeft een matige afmontage en 27" stalen velgen ...
het is precies de goede maat voor mijn vrouw en ze is helemaal weg van de fiets dus heb ik een jan janssen donor fiets gekocht met geheel 600 afmontage en goede 28" aluminium mavic wielen.
(de wielen zitten er op de foto al in ..met tijdelijke oude test bandjes.. )
ik had ook al twee setjes oude stijl dura-ace remmen gekocht ..de voorrem zit er al op, was ook geen luxe)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en de foto's maar meteen van de donor fiets ...die ik misschien later nog een keer opbouw maar voorlopig voor de onderdelen is als we iets nodig hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

waar ik nu over twijfel ...
- zijn deze oudere aluminium mavic wielen (ze zijn recht) met snel spanners nog goed genoeg, of is het beter om een setje nieuwe singlespeed wielen te kopen zonder snelspanners ?
(ik lees vaak dat het niet teveel mag kosten, natuurlijk hoeft dat ook niet maar het belangrijkste vind ik wel dat het goed is en ik geef liever teveel uit dan net te weinig en dat ik met rommel zit te kijken waar ik me aan erger :roll: )
ik had al wat rond gekeken en ik denk dat net wat bredere aluminium of zwarte velgen ook niet misstaan in de gazelle en zwarte in de Raleigh ..
we wonen dicht bij nijmegen, vandaar dat ik bij stipbike uitkomen .. welke wielen die ze daar verkopen zouden jullie aanraden en welke zeker niet ?
http://www.stipbike.nl/fixed-gear-wielen/" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb zoals op de foto te zien is oudere stijl dura ace remmen gekocht, wat zijn de meningen over betrouwbaarheid ?
is het als ik ze goed bekeken heb en niks vreemds of scheuren kan vinden goed of zouden jullie voor nieuw gaan (ivm veiligheid) ?

Ik denk dat de crankstellen van de gazelle en janjanssen voor ombouw geen problemen geven, maar is die van de raleigh ook goed te gebruiken ?
als de Raleigh ook geen probleem zou moeten worden, gebruiken we die op de raleigh en bouw ik de shimano 600 van de janjanssen in de gazelle.

alvast bedankt voor het lezen en ik hoop op wat goede raad :mrgreen:

mvrgr Joost

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 25 jul 2012 11:36

Ik zou om te beginnen de Gazelle zo laten. vooral in deze staat.
maarja, ik ben dan ook wel een beetje gazelle liefhebber... :D

overigens hangen de wielen (het optische gedeelte dan) helemaal af van de rest van je project; ga je voor een hipsterbike? hoge velgen met kleur.
ga je voor een klassieke look? lage alu velgen.

om van je snelspanners af te komen kun je naar je lbs gaan, vragen om twee vaste assen (uiteraard wel eerst de inbouwbreedte opmeten ;)). deze kun je dan in de naaf zetten ipv de assen met snelspanners. is even werk, maar werkt daarna perfect. en scheelt een hoop in kettingspanning afstellen weet ik uit ervaring. :roll:

overigens moet het overzetten van crankstellen ook geen problemen geven. zolang het allemaal vierkante trapassen zijn is het onderling uitwisselbaar.
uiteraard wel even kijken hoe het zit met je kettinglijn ivm dubbel en triple...

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 25 jul 2012 12:53

Bedankt, voor je info ..de gazelle blijft in principe ook zo, heb alleen twee normale remhendels besteld voor boven op het stuur ipv wat er nu opzit (deze fiets is bedoeld voor in de buurt en dan moet ik de stad wel snel bij de remmen kunnen)
ik zal eens kijken voor de vaste assen, moet toch met de alles aan de slag (schoonmaken en opnieuw invetten) dus dat kan dan in 1 moeite door ..
het was ook niet de bedoeling om een hipsterbike te bouwen ..maar wat hogere zwarte of aluminium velgen vond ik foto's van andere ook niet misstaan ..vandaar mij eerdere twijfel wat te gaan doen.
de jan janssen zal waarschijnlijk wel wat meer die richting op verbouwd worden, maar dat is pas als laatste

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 25 jul 2012 19:50

Toffe fietsen, de gazelle is erg mooi.

Je blijft dus Singlespeed fietsen? Want dan raad ik het je niet aan om fixed gear wielen te kopen omdat die duurder zijn en als je ze van goede kwaliteit wilt zijn ze erg duur (rond de 300 euro).
Als je Singlespeed blijft fietsen zou ik even met alle 6 wielen naar de fietsenmaker gaan om ze even na te lopen en op te spannen. Dan zijn ze weer goed en dat heb je voor minder geld dan 1 nieuwe wielset.
Als je dan de achterwielen neemt kun je hier de cassette met tandwielen in een keer af laten draaien (een 'pignon' van 5 of 6 tandwielen). Dan komt er schroefdraad tevoorschijn en hier kun je dan simpel een freewheel van bijv. shimano (rond de 15 euro en gelijk goede kwaliteit) opdraaien. Dat is dus gewoon een nette oplossing voor Singlespeed.

De cranksvan de JJ en de Gazelle bestaan uit een los deel waar bladen op kunnen worden geschroefd. De boutjes bestaan uit een busje waar een schroefje indraait. Als je dit busje inkort kun je de crank zo maken dat er maar 1 blad op de crank kan. Let er bij zagen wel op dat je het schroefje even van de andere kant erin draait en dan later doordraait (zo behoud je de schroefdraad). Deze oplossing kost je geen geld en is erg clean.
Je kan uiteraard ook voor een euro of 10 Singlespeed boutjes kopen.

Snelspanners worden onderschat maar zijn eigenlijk prima voor zowel Singlespeed als Fixed, Fixed rijders (ikzelf ook) vinden het niet een veilig gevoel geven. Op een singlespeed kan het prima en dan hoef je er ook niet geld tegen aan te gooien. Opspannen is gewoon een geval van de juiste techniek gebruiken, een handdoek tussen de zitbuis en het wiel bijvoorbeeld, doe ik zelf ook vaak.

Verder zijn die remmetjes prima hoor, bij Singlespeed zou ik wel met 2 remmen rijden, maar dat is eigen veiligheid en risico.

De crank van de Raleigh kun je ook enkel blads maken maar dan heb je alleen de keuze tussen 52 en 42. Maar het kan dus wel.

vrg.

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 25 jul 2012 23:10

bedankt voor alle info, ik kan voorlopig weer even vooruit ;)
we houden de wielen zoals ze zijn (worden wel natuurlijk even schoongemaakt en gesmeerd) als de snelspanners toch een keer los zouden komen kan ik ze altijd nog vervangen ..
twee remmen per fiets was ook de bedoeling, zelf vind ik het ook niet misstaan ...al is zonder ook niet lelijk :lol:

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 27 jul 2012 11:24

ter info:
Vandaag weer een stukje verder gegaan, maar ik trof wat anders aan dan dat ik verwachte ...
ik verwachte nl net zoals iets als op de getoonde foto's in het gelinkte topic..
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=50557" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zoals je kunt zien zit de vrijloop op de naaf zelf en zitten de tandwielen hier weer los opgeschroefd, ik heb intussen de onderdelen al gevonden die volgens mij zullen passen (als dat toch niet zo is hoor ik dat natuurlijk graag ;) )
http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=35_30" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jul 2012 11:38

Als je fixed wilt moet het vrijloopmechanisme dat nu nog op de naaf zit er nog af, en moet je idd een baankrans op de naaf schroeven (je hebt dan wel een 'suicide hub' zie google).
Wil je singlespeed met vrijloop dan moet je een BMX freewheel op je naaf schroeven (en een beetje klussen om een redelijke kettinglijn te krijgen.)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 27 jul 2012 11:57

bedankt voor de info, we gaan voor de singlespeed .., zal straks eens kijken of de tandwielen er beetje af willen.

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 27 jul 2012 21:45

ik heb de tandwielen eraf en heb ook intussen de indruk dat dit niet meest idealen naaf is voor een singlespeed ombouw...
Afbeelding
volgens mij als ik de foto's op het net bekijk past een bmx freewheel ook niet en hebben de losse tandwielen die ik tegen kom een andere uitsparing , ik kan wel het originele tandwiel her gebruiken en door het uit elkaar van nog een cassette heb ik ook de juiste opvul ringen... :roll:

de eerste cassette heb ik los gemaakt mbv een bankschroef, nu heb ik een tweede tandkransafnemer gemaakt zodat je eigenlijk nog veel gemakkelijker de cassette los kunt krijgen.
Met de ene hou je de cassette tegen en met de andere draai je het eerste tandwieltje eigenlijk vrij simpel los (je kunt natuurlijk ook aardig wat kracht zetten 8-)
Afbeelding

morgen maar in ieder geval zondag gaan we weer verder :D

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 29 jul 2012 14:57

Leuk zelfgemaakt gereedschap! Ga eens met het wiel naar een fietsenmaker en vraag om een freewheel, hij heeft er vast een die past.
Daarnaast snap ik nog steeds niet waarom er over een bmx tandwiel wordt gesproken, echte bmx tandwielen hebben minder dan 14 tanden, niet echt verstandig voor fixed. Een gewoon freewheel is prima...

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 30 jul 2012 19:20

Ik ben met de naaf naar stipbike geweest en die had er niets voor wat paste, de draad was dan ook wel weer net wat groter dan mijn andere naaf en wat er allemaal lag .....ik zag een leuk setje wielen liggen en die zijn mee naar huis gegaan :mrgreen:
En we moeten toch nog een fiets ombouwen en we hebben nog een set oude velgen dus we kunnen nog zien waar alles uit eindelijk in komt.

met al die verschillende maten had ik me ook vergist in de diameter van de remhendels, maar gelukkig hadden we een leuk stuurtje meegenomen wat ik zag liggen :mrgreen:
de velgen zijn iets hoger en aluminium ...
Afbeelding
de vintage dura ace is gisteren nagekeken en afgesteld ..en past mooi bij de rest
Afbeelding
achter natuurlijk ook ...
Afbeelding
ik had helaas geen goede maat ketting liggen ...maar op het werk wel :lol: dus vandaag de eerste meters gefietst
De oude bidonhouder had zijn tijd wel gehad, maar ik had nog een titanium versie liggen die ook mooi bij het geheel past.
Afbeelding

handvatten moeten natuurlijk nog en een bel is in de stad ook wel zo handig .. :mrgreen:
op naar de Raleigh al wordt dat zoals ik zag veel meer werk...

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 30 jul 2012 23:15

heel netjes hoor, is hij nou fixed of singlespeed?
Voor de net zou ik je stuurpen nog even een paar centimeters omlaag doen.

Plaats reactie