FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
@theov: dat was ironisch bedoeld, Ik zal het nooit meer doen.
@amclassic: eens dat iedereen zijn eigen gedachten heeft over wat een licht verzet is en wat niet. Maar je kunt niet ontkennen dat 34-28 een licht verzet is waarmee een beetje amateurfietser de Ventoux omhoog kan komen. Als het mij al lukt.......
En snel naar buiten om te fietsen, met welk verzet dan ook. Het is heerlijk weer.
@amclassic: eens dat iedereen zijn eigen gedachten heeft over wat een licht verzet is en wat niet. Maar je kunt niet ontkennen dat 34-28 een licht verzet is waarmee een beetje amateurfietser de Ventoux omhoog kan komen. Als het mij al lukt.......
En snel naar buiten om te fietsen, met welk verzet dan ook. Het is heerlijk weer.
Michiel
amclassic-fan schreef:Hele volkstammen komen met 34-28 niet boven op de Ventoux...fietsvriend schreef:@theov: natuurlijk snap ik wat gaten in een casette zijn.....duh......ik heb er alleen geen last van met mijn casette in Zuid-Limburg. Mag dat? En natuurlijk hangt alles af van de fysieke gesteldheid van de vragensteller. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die de kale berg beklimt (zoals Florijn aangeeft), niet boven zou komen met een 34-28. Waar ik maar mee wil zeggen dat het licht verzet is.
By the way, die eeuwige discussie over compacts en triples zijn net zo oneindig als de strijd tussen campa en shimano. Daar kom je toch nooit uit.
Ik vind 36-25 of 39-27 een licht verzet, maar daar denken andere (bijv jij) anders over. Dat jij 34x28 een licht verzet vindt wil niet zeggen dat 't daarom voor iedereen een licht verzet is.
Even uit nieuwsgierigheid, wat voor vermogen (W/kg) trap jij de Ventoux ongeveer omhoog?
Eliterenner van 70 kg, vul de rest zelf maar in
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 apr 2010 17:41
Ik heb hem gereden met een compact en het grote voordeel is dat het wat makkelijker schakelt. Achter een 28 gestoken en dat was goed te doen. Huez op het laatst was zwaar. zie mijn verslag en Video van de Marmotte: http://www.wielrenner.eu/fietsen-bergen ... et-hebben/" onclick="window.open(this.href);return false;
Reclame verwijderd
Reclame verwijderd
Bovendien is "boven komen" een nogal beperkt criterium. Ik wil behalve boven (en weer heelhuids beneden) komen ook gewoon lekker fietsen met een prettige cadans (>75 a 80), geen kramp, geen last van de knieen, na een berg nog een berg op kunnen fietsen. De volgende dag ook weer kunnen fietsen.amclassic-fan schreef:Hele volkstammen komen met 34-28 niet boven op de Ventoux...fietsvriend schreef:@theov: natuurlijk snap ik wat gaten in een casette zijn.....duh......ik heb er alleen geen last van met mijn casette in Zuid-Limburg. Mag dat? En natuurlijk hangt alles af van de fysieke gesteldheid van de vragensteller. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die de kale berg beklimt (zoals Florijn aangeeft), niet boven zou komen met een 34-28. Waar ik maar mee wil zeggen dat het licht verzet is.
By the way, die eeuwige discussie over compacts en triples zijn net zo oneindig als de strijd tussen campa en shimano. Daar kom je toch nooit uit.
Ik vind 36-25 of 39-27 een licht verzet, maar daar denken andere (bijv jij) anders over. Dat jij 34x28 een licht verzet vindt wil niet zeggen dat 't daarom voor iedereen een licht verzet is.
Ik kom zeker boven met een 34/28 maar ik zou voor een vakantie in de buurt van de Ventoux een cassette monteren met een 28 of 30 achter icm triple.
Daar ben ik het helemaal mee eens lekker fietsen voor alles. Daarom mijn voorkeur voor een compact met 34 en 46 voorblad en zoals eerder gemeld een 12-30 casette met 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30 voor bergachtig terrein en een vlakke 12-23 met 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23 voor ons vlakke Brabantse land.
Je moet kijken naar je gem snelheid en daar je cassette en voorblad op uitleggen.
Velen 55+ ers gebruiken het grote 50+ voorblad minder terwijl 39 eigenlijk te klein is.
Met het 46 voorblad loopt voor mijn gem snelheid de ketting netjes recht op de 46x16 en hoef ik het voorblad op het vlakke nooit te wisselen.
Voor hogere snelheden bv in een groep kan ik nl nog 4x opschakelen en voor tegenwind nog 3x afschakelen tot de 21
Voor bergachtig terrein is de nieuwe 12-30 cassette voor de compact een uitkomst.
34x24 of 34x27 als het steiler wordt en 34x30 om te herstellen bij een langere klim zoals de kale berg.
Jammer dat de 12-30 cassette geen 16 heeft anders zou je veelal met een cassette toekomen
Je moet kijken naar je gem snelheid en daar je cassette en voorblad op uitleggen.
Velen 55+ ers gebruiken het grote 50+ voorblad minder terwijl 39 eigenlijk te klein is.
Met het 46 voorblad loopt voor mijn gem snelheid de ketting netjes recht op de 46x16 en hoef ik het voorblad op het vlakke nooit te wisselen.
Voor hogere snelheden bv in een groep kan ik nl nog 4x opschakelen en voor tegenwind nog 3x afschakelen tot de 21
Voor bergachtig terrein is de nieuwe 12-30 cassette voor de compact een uitkomst.
34x24 of 34x27 als het steiler wordt en 34x30 om te herstellen bij een langere klim zoals de kale berg.
Jammer dat de 12-30 cassette geen 16 heeft anders zou je veelal met een cassette toekomen
Past de 12/30 cassette op een 6700 compact groep?florijn11 schreef:
Voor bergachtig terrein is de nieuwe 12-30 cassette voor de compact een uitkomst.
34x24 of 34x27 als het steiler wordt en 34x30 om te herstellen bij een langere klim zoals de kale berg.
Jammer dat de 12-30 cassette geen 16 heeft anders zou je veelal met een cassette toekomen
Ik heb een 105 5600 achter derailleur bij mij schakelt het prima.
Dit systeem heeft geen 30 maar het kan wel.
Ik heb wel de derde schroef om de veerspanning wat op te voeren iets moeten indraaien zodat het derailleur wieltje niet tegen de 30 aanloopt.
Verder heb ik ook voor het 46 voorblad de ketting zo kort mogelijk.
Er bestaat nu ook een 10 speed Tiagra 12-30 Cassette.
Voor die paar keer per jaar bij mooi weer in de bergen wellicht een gunstig alternatief
Deze is aanzienlijk goedkoper zie oa http://www.rose.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
Dit systeem heeft geen 30 maar het kan wel.
Ik heb wel de derde schroef om de veerspanning wat op te voeren iets moeten indraaien zodat het derailleur wieltje niet tegen de 30 aanloopt.
Verder heb ik ook voor het 46 voorblad de ketting zo kort mogelijk.
Er bestaat nu ook een 10 speed Tiagra 12-30 Cassette.
Voor die paar keer per jaar bij mooi weer in de bergen wellicht een gunstig alternatief
Deze is aanzienlijk goedkoper zie oa http://www.rose.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
Op mijn fiets zit nu een 105 triple groep, 50/39/30 met een 12-27 cassette.
Ik merk dat ik toch het fijnste rijdt met een iets lagere rpm en dat de 39 voor mij toch vaak te licht is op vlakke geasfalteerde wegen waar ik vaak op rijdt in de randstad.
Is het mogelijk om er een 50(52)/42/30 triple van te maken of lukt dat niet?
Ik merk dat ik toch het fijnste rijdt met een iets lagere rpm en dat de 39 voor mij toch vaak te licht is op vlakke geasfalteerde wegen waar ik vaak op rijdt in de randstad.
Is het mogelijk om er een 50(52)/42/30 triple van te maken of lukt dat niet?
Ja, dat kan. Maar voor 't vlakke zou ik eerst wat doen aan die waardeloze cassette.
Ok, maar ik wil wel een fiets houden die overal kan fietsen zonder te sleutelen. Ik heb wel eens geprobeerd de fiets te stellen, en het resultaat was steeds dat ik de volgende dag naar de FM moest om alles opnieuw te laten stellen.....havana schreef:Ja, dat kan. Maar voor 't vlakke zou ik eerst wat doen aan die waardeloze cassette.
Wie heeft het over stellen? Met twee verschillende cassettes hoef je niks opnieuw af te stellen.