Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Bochtentechniek, vooraan rijden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5542
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 aug 2012 00:30

ottorongo, op deze manier wordt je in de koers dus aan alle kanten voorbijgestoken....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 aug 2012 07:50

In jou toergroepje gaan ze zeer ws niet volle bak door de bocht, en is het dus mogelijk bij te trappen.
Maar zoals thestudent al meldde hoef je dat in een koers niet te proberen, want daar gaan we volle snelheid door een bocht (sommige zelf te hard, maar das een ander verhaal)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 14 aug 2012 08:42

ottorongo schreef:Ik rij geen koers, maar als ik deelneem aan een groepstraining rij ik mijn bochten als volgt: Bij het aansnijden van de bocht laat ik steeds een 2-tal meters ruimte met mijn voorganger (kan je jezelf goed in de bocht piloteren) halfweg de bocht of ten laatste na 3/4 bocht trap ik bij en kom zo steeds in het wiel van mijn voorganger uit de bocht omdat anderen later beginnen met het acceleren.
Als je dat in een wedstrijd doet ga je kapot want je mag dan met veertig aan het uur of meer steeds aanzetten. Daarbij maak je er ook geen vrienden mee, als jij steeds een gat laat vallen en weer aan zet krijgen de renners om je heen de zenuwen van je.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Enrico92
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:30

Enrico92 14 aug 2012 09:02

Gister NK wfn gereden. Niet veel bochten dus dat nog niet kunnen oefenen. Wel ging het in de loop van de koers steeds beter. Ik dwong mezelf om iedere keer net dat gaatje te pakken, iets dichter in het wiel te zitten of bijvoorbeeld op het kantje erlangs te gaan.

Nu hopen dat dit automatisme wordt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13781
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 aug 2012 15:36

superrose schreef:
ottorongo schreef:Ik rij geen koers, maar als ik deelneem aan een groepstraining rij ik mijn bochten als volgt: Bij het aansnijden van de bocht laat ik steeds een 2-tal meters ruimte met mijn voorganger (kan je jezelf goed in de bocht piloteren) halfweg de bocht of ten laatste na 3/4 bocht trap ik bij en kom zo steeds in het wiel van mijn voorganger uit de bocht omdat anderen later beginnen met het acceleren.
Als je dat in een wedstrijd doet ga je kapot want je mag dan met veertig aan het uur of meer steeds aanzetten. Daarbij maak je er ook geen vrienden mee, als jij steeds een gat laat vallen en weer aan zet krijgen de renners om je heen de zenuwen van je.
Ik begrijp wel wat ottorongo zegt want de meeste wielrenners, ook ervaren, sturen die bochten op een paar na allemaal veel te laat in. Op de bovenstaande manier kom ik altijd veel makkelijke mee dan in het wiel te blijven, echter dan worden idd de anderen om je heen wat zenuwachtig, waardoor je genoodzaakt bent ook de bochten lekker verkeerd te gaan nemen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 14 aug 2012 16:55

Verkeerd te gaan nemen? In een peloton is er geen andere manier om de bocht te nemen, weleens met 150 man met 40k per uur een bocht genomen
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

timbo16
Forum-lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 jul 2009 21:01
Locatie: Gorinchem
Contact

timbo16 14 aug 2012 22:11

wat ik ook handig/leerzaam vindt, is met een trainingskoers(afhankelijk van wat voor clubparcours) mee te doen, deze bochten zijn toch wat makkelijker als bij criteriums(althans drc de mol en nedereindseberg) waardoor je goed kan oefenen(proberen verschillende manieren/snelheden) met op snelheid bochten nemen en met meerdere renners naast elkaar door de bocht.
Voor de rest toch vooral veel rijden denk ik(ik ben ook niet zo'n held in criteriums hoor)
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 14 aug 2012 23:37

OK, zal wel zijn zoals jullie beweren dat het er in een koers sneller aan toe gaat. Maar ter verduidelijking 2 meter is wel iets te ruim maar 1 meter is het toch zeker wel
en (Rose) kapot ga je er toch niet van (denk ik) want bij het uitkomen van de bocht wordt je toch al lekker meegezogen. En ik bedoelde hierbij het aansnijden van scherpe bochten waar de snelheid natuurlijk geen 40km/h bedraagt, en waar dan wel geaccelereerd moet worden en die 1 meter is zo dicht gereden omdat ik iets vroeger aanzet in de bocht dan de anderen. Nu ja dit is de versie van toerder die als enige capaciteit snel optrekken heeft.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 aug 2012 08:56

Nou geloof me als jij een stuk 40 keer een gaatje laat in de bocht en weer terug moet, al is het maar een meter, dat vreet energie, vergeet niet dat er na de bocht even flink aangezet wordt.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 aug 2012 10:02

ottorongo schreef:OK, zal wel zijn zoals jullie beweren dat het er in een koers sneller aan toe gaat. Maar ter verduidelijking 2 meter is wel iets te ruim maar 1 meter is het toch zeker wel
en (Rose) kapot ga je er toch niet van (denk ik) want bij het uitkomen van de bocht wordt je toch al lekker meegezogen. En ik bedoelde hierbij het aansnijden van scherpe bochten waar de snelheid natuurlijk geen 40km/h bedraagt, en waar dan wel geaccelereerd moet worden en die 1 meter is zo dicht gereden omdat ik iets vroeger aanzet in de bocht dan de anderen. Nu ja dit is de versie van toerder die als enige capaciteit snel optrekken heeft.
In een criterium met een lastige bocht is er geen spraken van meegezogen worden na de bocht in 't peleton. Door het harmonica effect is het een kwestie van 1000 Watt of meer leveren om weer in 't wiel te komen en te accelereren naar een snelheid van 50-55 km/h. Een extra metertje laten lopen behoort meestal niet echt tot de opties.

Het enige wat wel kan is net voor de bocht een gaatje laten vallen en de laatste trap van de bocht extra kracht zetten. Dan loop je in de bocht terug naar het achterwiel van je voorganger en kom je met meer snelheid de bocht uit, waardoor je iets minder hard aan moet zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 aug 2012 10:16

amclassic-fan schreef:Het enige wat wel kan is net voor de bocht een gaatje laten vallen en de laatste trap van de bocht extra kracht zetten. Dan loop je in de bocht terug naar het achterwiel van je voorganger en kom je met meer snelheid de bocht uit, waardoor je iets minder hard aan moet zetten.
Dat probeer ik ook vaak te doen, alleen is het dan te hopen dat degene voor je het ook niet doet.

Wat ikzelf altijd erg prettig vind ids 1 of 2 tandjes terug schakelen voor de bocht. Ik merk dat mij dat met aanzetten veel minder kracht en moeite kost dan de renners om me heen.

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 15 aug 2012 16:19

Mijn truc voor het nemen van bochten in een criterium is net zo snel en schuin gaan als degene voor je. Je kunt er van uit gaan dat niemand in het peloton graag op z´n bek gaat en dan is degene die voor je rijdt de ideale leidsman.
Wieltje pakken, afstand hetzelfde houden als op de rechte stukken en als een domme lemming volgen. Het komt aan op lef, stuurmanskunst en volledig vertrouwen in degene die voor je rijdt. Een gaatje laten vallen en weer dicht rijden in een criterium van 100 ronden met 4 bochten gaat je héél zuur opbreken.

Ik schakel wel 1 of 2 tandjes terug voor een bocht waarvoor geremd moet worden om daarna weer op gang te komen.

Plaats reactie