Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Overjarige fietsen

Aeschere
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mei 2012 06:58

Aeschere 14 aug 2012 18:55

Hey,

Eerste post dus ook maar even een korte introductie. Man, 30 jaar uit Utrecht. Ik fiets al jaren af en aan. De afgelopen jaren een heel stuk minder dan ik gewild zou hebben en mede daardoor ook wat extra gewicht verkregen. Rond mei had ik hier genoeg van en ik ben sinds die tijd 17kg verloren. In die tijd heb ik ook de fiets er weer bij gepakt en dat beviel toch best wel goed.
Op dit moment ben ik 88kg met een lengte van 1.88m. Mijn binnenbeen lengte is 90.5 cm. Welk framemaat daarbij hoort weet ik niet en verschilt volgens mij ook per model/fabrikant.

De fiets die ik nu heb is een Gazelle tour de l'avenir. Een erg oud beestje die eigenlijk ook niet helemaal past en toch echt kuren begint te vertonen. Na jaren trouwe dienst wordt het dus tijd om hem in te ruilen.

Het nieuwe fiets jaar komt er weer aan (is er al?) en ik ben voornamelijk benieuwd of jullie adressen hebben waar ze een goede voorraad aan overjarIge fietsen hebben. Mijn werkgever is sinds kort lid van het NFP en ik zou via die weg een fiets willen aanschaffen, webwinkels zitten er dus niet in helaas.

Het plan is om toertochten te gaan rijden van 100+ km. Ook zou ik graag eens een alp d'huzes doen. Aangezien ik door het tijden niet fietsen mijzelf nog als een beginner zie heb ik niet heel veel eisen zolang het maar comfortabel en betrouwbaar is. Op dit moment valt mijn oog een beetje op een Cannondale Caad10 105 tripple maar ik sta open voor andere suggesties.

Dus, de vragen;
- Welke winkels hebben een redelijke voorraad overjarige fietsen?
- Hebben jullie andere suggesties voor fietsen?

Mijn budget ligt zo rond de €1100

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 aug 2012 19:00

Via het fietsplan betaal je altijd de adviesprijs dacht ik. Dus overjarige modellen en kortingen enzo heb je niks aan.

Hét adres voor overjarig spul is de dozenschuiver Vos in Zwanenburg maar dan moet je wel echt weten wat je koopt (en volgens mij weet je dat niet, met alle respect).

Zo'n Cannondale is trouwens een uitstekende keuze. Loop eens langs bij het Rijwielpaleis in Bilthoven, die kunnen je goed helpen, ook met de maat.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 14 aug 2012 19:27

Grappig want op een killootje na heb je precies dezelfde maten als ik. Ter indicatie ik zit prima op een 61 cm regulier frame en een 58 cm licht sloping (naar de zadelpen aflopend) frame. Beide tot de bovenkant zitbuis gemeten. Door dit soort frames met aflopende buizen is een algemene maat lastig te geven. Vooral omdat het er ook van afhangt of je heel sportief wilt zitten of juist niet.

Als beginner die toertochten wil rijden zou ik vooral letten op de balhoofdbuis (waar de voorvork in zit). Als die te kort is zit je snel veel te ver voorover of heb je een enorme toren van opvulringen nodig om nog comfortabel te zitten. Ik zou zeggen zorg dat die buis inclusief balhoofdlagers minimaal zo'n 19 cm meet. Wil je echt wat meer ontspannen zitten dan is dit nog krap aan. De bovenbuis zal hierbij dan normaal gesproken ergens tussen 57,5 en 59,5 cm liggen. (horizontaal gemeten)

Dit zijn wat richtlijnen. Een goede winkelier kan je preciezer helpen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 aug 2012 19:33

met het fietsenplan kan je ook gewoon korting krijgen hoor

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 14 aug 2012 19:45

Als de fiets afgeprijsd is (en dat is vaak met overjarige modellen) is dát de prijs. Extra korting kun je meestal vergeten vanwege de beperkte marge die overblijft. Dit is althans mijn ervaring.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Aeschere
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mei 2012 06:58

Aeschere 14 aug 2012 20:48

@havana; Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik heb nog geen idee wat ik wil. Een goed advies is dan ook zeker nodig. Ik zal binnenkort eens langs Bilthoven rijdn.

Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat je gewoon korting kon krijgen op NFP fietsen. Anders zou het de hele concurrentie op de fietsenmarkt (voor zover die er is) teniet doen en is de consument overgeleverd aan de grillen van de leverancier/fabrikant.

Hoeveel kan je eigenlijk spelen met een framemaat? Moet je perse de maat hebben die bij je binnenbeen lengte past of kan je een maat meer of minder wel compenseren met zadel en stuur afstellingen? Ik vraag het voornamelijk omdat bijvoorbeeld Cannondale van een maat 60 naar een 63 gaat en ik 61-62 nodig schijn te hebben.

johnj
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 mar 2010 23:30

johnj 14 aug 2012 22:53

Beste Aeschere concurrentie op de fietsenmarkt is er zeker, de verkoop is al maanden lang gemiddeld 30% minder als andere jaren dus hier vallen zeker klappen.

Er zijn twee soorten fietsplannen, 1 waarbij je de factuur op het werk inlevert en dan kan je van alle volle kortingsacties profiteren
of je werkgever heeft er voor gekozen NFP in handen te nemen (Nationale Fiets Projecten), dit is een soort derde schakel tussen
jou en de fietsenwinkel, de fietsenwinkel moet dan een groot deel van de verkoopprijs afstaan (15%) aan Nfp, als er dan bijvoorbeeld 20% korting
op een fiets zit blijft er 5% voor jou over en de andere 15% daar rijden de mensen van Nfp een dikke bak van..

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 aug 2012 11:27

Waar blijven trouwens overjarige (niet verkochte) racefietsen(hier in Nederland/West Europa)?

Er moeten elk jaar weer honderden(duizenden) niet verkochte fietsen overblijven.

Bij huishoudelijke-en consumentenprodukten(bv printers/tv's) worden die gedumpt op andere markten.De Lidl's en Action kopen deze op en brengen die in andere landen op de markt.
Op andere markten, onder de prijs verkopen van Europese fietsen lijkt me ook niet mogelijk, ter bescherming van de markt daar.

zouden ze misschien worden vernietigd om prijsdalingen tegen te gaan?

Onderdelen kun je weer er afhalen , maar een onverkocht frame wordt toch ook niet op een ander land(afzetmarkt) gebracht?

ben benieuwd waar ze blijven,

ik vermoed toch sterk dat ze gewoon vernietigd worden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39559
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 aug 2012 11:40

Waar baseer je je stelling op dat er zoveel overblijft?
Less is bore

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 aug 2012 11:50

@ daniel1975

Op winkelbezoek en de daar aangetroffen 2011/2012 modellen en de honderden fietszaken in Nederland(Europa). Internet aanbiedingen met kortingen hier in Nederland en Engeland(Wiggle).
Als elke fietszaak 3 onverkochte fietsen overhouden dan kom je zo al aan een honderden stuks, onverkocht.

Hoeveel fietsen/frame's alleen al zou Vos overhouden? Ze worden met trailers vol opgehaald uit oa Italie( hier en daar opgekocht aldaar) .....om ze vervolgens hier in Nederland weer te verkopen.
Kan niet anders dat daar alleen al tientallen van overblijven.

Maar misschien zie ik het niet goed en blijven er (inderdaad) maar heel weinig over.

Maar er moeten overblijven en waar blijven die?

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 26 aug 2012 11:58

De fabrikanten maken minder fietsen als vroeger, sommige modellen zijn al uitverkocht in April, nog voor het echt goede weer begint. Vanaf Juni kunnen de winkels bijna uitsluitend nog verkopen wat ze hebben staan want in koers en mtb is zowat alles uitverkocht. Vroeger kon je in deze periode bij de merken nog een hoop modellen inkopen met korting, die tijden zijn al een jaar of 3 voorbij hoor.

Dus als er fietsen overblijven zal dat zeker niet bij de fabrikant zijn maar bij de fm zelf. Bij de winkel waar ik werk worden overjaarse modellen afgeprijsd en uiteindelijk worden die wel verkocht. Als een fm 3 fietsen heeft staan op dit moment zijn ze daarom toch niet meer onverkoopbaar? Die winkel kan toch moeilijk leeg staan en wachten tot de 2013 modellen toekomen? Dus die 3 fietsen gaan heus wel weg hoor, er zijn genoeg mensen die wachten tot september om dan een overjaars model te kunnen kopen.

Een merk als Montana die verkopen nieuwe fietsen van soms wel 6 a 7 jaren oud. Dus die zullen wel onderdelen opkopen bij fabrikanten die overschot hebben. Maar dat fietsen massaal vernietigt worden zoals tv's om de prijzen hoog te houden, daar geloof ik niks van.

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 04 sep 2012 12:23

japiecarbon schreef:met het fietsenplan kan je ook gewoon korting krijgen hoor
Ligt aan de fietsenmaker. Aeschere zegt in zijn openingspost dat hij de fiets via NFP wil kopen. In het ergste geval houdt het NFP 10-15% van het totale bedrag (ze moeten toch ook wat verdienen), waardoor de fietsenmaker zelf dus al 10-15% minder verdient. Doordat je fietsenmaker meedoet met NFP geeft hij in feite dus al korting. Zou hij dus 15% korting geven op de adviesprijs en is hij nog eens 15% kwijt aan NFP dan komt dat neer op een korting van 27,75%, dan verdient hij er dus vrijwel niks meer aan. Om die reden geven veel winkels dus geen korting icm. NFP (of BFN).
Meestal wordt via het NFP alleen de eerste 749 euro betaald, en reken je alles daarboven zelf af bij de kassa. Bij een fiets van 1500 euro kan je dan vaak nog wel korting krijgen over de resterende 750 euro. Soms betaalt het NFP echter het gehele bedrag, en daar is dan zowel de klant als de winkelier de dupe van.

Plaats reactie