Wordt de hartslagmeter nog steeds veel gebruikt?
Ik gebruik mijn meter alleen als ik serieus ga trainen, of tijdens een cyclo of triatlonwedstrijd. Tijdens rustige toertochtjes niet meer, dan ligt het gevaar op de loer dat ik niet kan genieten van de tocht omdat ik niet in de juiste zone zit.
Dus eigenlijk gebruik ik de hartslagmeter ook als ik 'm niet gebruik: meten is trainen, niet meten is toeren.
Dus eigenlijk gebruik ik de hartslagmeter ook als ik 'm niet gebruik: meten is trainen, niet meten is toeren.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
Gebruik bijna altijd een hartslagmeter, gewoon omdat ik het interessant vind om later terug te zien wat ik gedaan heb. Je kunt na een aantal maanden bijvoorbeeld zien dat hetzelfde trainingsrondje, met dezelfde snelheid een 5-10 lagere gemiddelde HF oplevert. Of als je een paar trainingen ziet dat de HF een stuk hoger is dan normaal is er wellicht iets aan de hand (griepje oid).
Gebruik hem nooit om tijdens de training zelf iets te sturen (met trainingszones). Dat wil niet zeggen dat ik niet in bepaalde zones train: om dat te doen is er een veel nauwkeuriger meetinstrument, het gevoel dat ik heb. Zonder hartslagmeter ben ik uitstekend in staat exact aan te voelen wanneer iets een herstel- rustige duurtraining, intensieve training, iets boven omslagpunt is, etc. Overigens zal de gemeten HF tijdens de inspanning meestal wel die zone bevestigen.
Gebruik hem nooit om tijdens de training zelf iets te sturen (met trainingszones). Dat wil niet zeggen dat ik niet in bepaalde zones train: om dat te doen is er een veel nauwkeuriger meetinstrument, het gevoel dat ik heb. Zonder hartslagmeter ben ik uitstekend in staat exact aan te voelen wanneer iets een herstel- rustige duurtraining, intensieve training, iets boven omslagpunt is, etc. Overigens zal de gemeten HF tijdens de inspanning meestal wel die zone bevestigen.
Ik gebruik zelf altijd een hartslagmeter. Geen kilometerteller overigens maar wel m'n telefoon met daarop Sports-Tracker en Strava (blijk toch een statistieken-freak te zijn). Voor het trainen merk ik zelf dat de hartslagmeter niet echt nodig is en veel ook gevoelsmatig kan. Ik vind wel leuk/prettig om het te weten op dat moment. Voor lange tochten met de langere en/of betere klimmetjes hecht ik des te meer waarde aan de hartslagmeter om te voorkomen dat ik niet in het rood ga rijden.
Geen kilometerteller vind ik overigens wel zo prettig omdat het voor mij psychisch heel goed werkt. Je zit niet de hele tijd naar je snelheid of afstand te kijken en heb daardoor dan ook niet het gevoel dat ik te langzaam ga of wat dan ook terwijl dat gevoelsmatig misschien anders is.
Geen kilometerteller vind ik overigens wel zo prettig omdat het voor mij psychisch heel goed werkt. Je zit niet de hele tijd naar je snelheid of afstand te kijken en heb daardoor dan ook niet het gevoel dat ik te langzaam ga of wat dan ook terwijl dat gevoelsmatig misschien anders is.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl
Hier ook mee gestopt.
Op gevoel rijden vind ik beter en ik ben nu ook van het gezeik af van niet goed functioneren van de pokke wearlink.
Die meestal niet meer goed functioneren na een batterij wissel .
Dus ook minder stresssssssssssss
Op gevoel rijden vind ik beter en ik ben nu ook van het gezeik af van niet goed functioneren van de pokke wearlink.
Die meestal niet meer goed functioneren na een batterij wissel .
Dus ook minder stresssssssssssss
cornelli racing cycles Uden
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik gebruik hem regelmatig, zeker in aanloop in training naar een evenement. Nu LM weer achter de rug is laat ik hem weer veel sneller thuis, zo boeiend vind ik het ook niet. Maar zeker in de opbouw vind ik het leuk en leerzaam om de HF te zien en de ontwikkeling ervan gedurende het seizoen.
De HSM alleen gebruiken tijdens een evenement vind ik niet nuttig; je weet dan nl. niet wat je HF hoort te zijn en waar je naar kijkt. Je hebt voor jezelf wel data nodig om je HF te kunnen interpreteren.
De HSM alleen gebruiken tijdens een evenement vind ik niet nuttig; je weet dan nl. niet wat je HF hoort te zijn en waar je naar kijkt. Je hebt voor jezelf wel data nodig om je HF te kunnen interpreteren.
Less is bore
Elke rit gebruik ik hem. Voor duur training als reminder dat ik me niet moet laten verleiden tot hard rijden. Tijdens wedstrijden kan ik zien of ik aan het verzuren ben. Maximale Hf zie ik niet want dan ben ik te kapot om op dat ding te kijken. Voor training in een groep weet ik achteraf wat ik heb gedaan. Nu ik afgelopen 3 weken weer een klein beetje op trainen inplaats van leuk fietsen ben gaan letten merk ik al dat ik weer iets vooruit ga.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Ik heb mijn hartslagband altijd om maar niet tijdens wedstrijden (vnl. hardloopwedstrijden). Dan heb ik niet de behoefte om op het apparaat te kijken of ik al verzuur maar ben ik bezig, als de afstand niet te kort is, net niet te verzuren.
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Ik heb een vermogensmeter en daar zit idd ook hartslag op. Tijdens het trainen let ik niet op die hartslag, wel op het vermogen. Dit weekend deed ik een triatlonnetje en daar heb ik wel gekeken naar mijn hartslag en mijn vermogen.
Wat ik wel fijn vind met al die data is dat het me wat vertelt. Hartslag is natuurlijk bepaald door meerdere zaken, als ik slecht geslapen heb kan mijn hartslag al anders zijn of aan het einde van een zware trainingsweek. Het is de combinatie die het hem doet voor mij. Soms trap ik een bepaald vermogen en ga ik dood, heb ik een snoei hoge hartslag terwijl ik andere keren hetzelfde vermogen trap met een lagere harstlag. Dan kijk ik wel even naar mijn belasting de dagen ervoor enzo,.
Ik vind hartslag tijdens training fijn op die manier dat ik achteraf zie wat ik gedaan heb, als ik me tijdens training richt opn hartslag merk ik dat het me een beetje zenuwachtig maakt. Daarom doe ik dat liever op gevoel of wattage.
Wat ik wel fijn vind met al die data is dat het me wat vertelt. Hartslag is natuurlijk bepaald door meerdere zaken, als ik slecht geslapen heb kan mijn hartslag al anders zijn of aan het einde van een zware trainingsweek. Het is de combinatie die het hem doet voor mij. Soms trap ik een bepaald vermogen en ga ik dood, heb ik een snoei hoge hartslag terwijl ik andere keren hetzelfde vermogen trap met een lagere harstlag. Dan kijk ik wel even naar mijn belasting de dagen ervoor enzo,.
Ik vind hartslag tijdens training fijn op die manier dat ik achteraf zie wat ik gedaan heb, als ik me tijdens training richt opn hartslag merk ik dat het me een beetje zenuwachtig maakt. Daarom doe ik dat liever op gevoel of wattage.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Wat sturend moet zijn in je trainingen en wedstrijden is je gevoel. Hoeveel macht heb je, verzuur je, hoe houden je longen het, etc. Dus stel dat het doel van een training is om onder de verzuringsgrens te blijven dan moet je dat op gevoel kunnen doen.
Wat vervolgens nuttige feedback informatie kan opleveren tijdens en vooral ook na inspanning zijn gegevens als snelheid, vermogen en hartslag. Het is vooral de combinatie van al die informatie waar je wat aan hebt. Alléén hartslag is te beperkt, maar in combinatie met al die andere dingen kan het erg nuttig zijn.
Wat vervolgens nuttige feedback informatie kan opleveren tijdens en vooral ook na inspanning zijn gegevens als snelheid, vermogen en hartslag. Het is vooral de combinatie van al die informatie waar je wat aan hebt. Alléén hartslag is te beperkt, maar in combinatie met al die andere dingen kan het erg nuttig zijn.
-
- Forum-lid
Ik ben het met je eens dat het gevoel sturend zou moeten zijn voor een training.
Tijdens wedstrijden is presteren op gevoel relatief eenvoudig, hoewel dat mij de nodige jaren heeft gekost omdat ik wat te voorzichtig was. In trainingen vind ik het wel prettig om een hulpmiddel te hebben omdat ik tijdens de eerste intervallen graag mijn gevoel even wil ijken.
Maar hoe langer ik er nu over nadenk hoe minder belangrijk een hartslagmeter lijkt. De cijfertjes zijn leuk maar heel veel doe ik er niet mee. De evaluatiemomenten zijn toch de wedstrijden.
Tijdens wedstrijden is presteren op gevoel relatief eenvoudig, hoewel dat mij de nodige jaren heeft gekost omdat ik wat te voorzichtig was. In trainingen vind ik het wel prettig om een hulpmiddel te hebben omdat ik tijdens de eerste intervallen graag mijn gevoel even wil ijken.
Maar hoe langer ik er nu over nadenk hoe minder belangrijk een hartslagmeter lijkt. De cijfertjes zijn leuk maar heel veel doe ik er niet mee. De evaluatiemomenten zijn toch de wedstrijden.
Het is zoals je zegt canyondale: het gaat er om wat je er mee doet of wilt doen. Voor een pro die begeleid wordt is het bijna noodzakelijk om die HF regelmatig te meten, net als vele andere dingen. Voor amateurs is het niet noodzakelijk, maar kan het wel nuttig en/of leuk zijn.