Verschil rij-eigenschappen titanium en alu?
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 sep 2007 16:29
- Locatie: Breda, Noord-Brabant
- Contact
Hoi,
ik ben mijzelf aan het orienteren op een nieuwe fiets. Op dit moment heb ik een alu-fiets met carbon voorvork. Afgelopen jaren naar tevredenheid op gefietst. Nu is het weer tijd voor iets nieuws.
Carbon valt voor mij af, omdat ik zelf niet de meest subtiele persoon ben, en een beschadiging/breuk al snel gemaakt is (verschillende gevallen in mijn omgeving al gezien).
Nu vind ik Titanium fietsen erg mooi, maar deze zijn vaak wel een stuk duurder dan een goed model alu fiets. Ik wil daar best wat meer voor betalen, maar dan wil ik wel weten wat voordelen zijn van titanium t.o.v. alu. En wat het verschil in rij-eigenschappen is.
Uiteraard ga ik ook zelf testen bij FM's in de buurt, maar ik vind het ook leuk om mening te horen van ervaringsdeskundigen!
Heeft iemand daar ideeen/ tips over?
Alvast dank!
ik ben mijzelf aan het orienteren op een nieuwe fiets. Op dit moment heb ik een alu-fiets met carbon voorvork. Afgelopen jaren naar tevredenheid op gefietst. Nu is het weer tijd voor iets nieuws.
Carbon valt voor mij af, omdat ik zelf niet de meest subtiele persoon ben, en een beschadiging/breuk al snel gemaakt is (verschillende gevallen in mijn omgeving al gezien).
Nu vind ik Titanium fietsen erg mooi, maar deze zijn vaak wel een stuk duurder dan een goed model alu fiets. Ik wil daar best wat meer voor betalen, maar dan wil ik wel weten wat voordelen zijn van titanium t.o.v. alu. En wat het verschil in rij-eigenschappen is.
Uiteraard ga ik ook zelf testen bij FM's in de buurt, maar ik vind het ook leuk om mening te horen van ervaringsdeskundigen!
Heeft iemand daar ideeen/ tips over?
Alvast dank!
http://www.facebook.com/recyclingwear" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaak wordt gezegd dat titanium vooral erg comfortabel is. In principe kun je met elk materiaal (aluminium, carbon en titanium) wel een comfortabel frame bouwen. Mijn ervaring is dat titanium toch op een eigen unieke wijze comfortabel is. Het is lastig te omschrijven, maar het geeft een beetje (ietwat overdreven gezegd) het gevoel alsof je op tapijt rijdt, elke richel wordt nagenoeg glad gestreken. Ik heb ook diverse, min of meer comfortabele, carbon frames gehad en dat voelde toch allemaal wat harder aan. Overigens spelen de banden en wielen ook een belangrijke rol als het gaat om comfort. Ook hoor je nog wel eens dat titanium frames slap zouden zijn, mijn Lynskey Helix ( <7kg) is dat zeker niet en zal stijver zijn dan menig carbon frame. Kijk maar eens op onderstaande foto hoe de schuine buis aangrijpt op vrijwel de volle breedte van het bracket en er zit nog een mannetje voor extra stijfheid.
Het klopt dat de prijzen voor titanium frames wat hoger liggen, maar ook fietsen met een goed alu frame zoals de caad 10 hebben vergelijkbare prijzen. Betaalbare titanium fietsen zijn bv de modellen van Gilbertson en van Nicholas, maar het kan ook allemaal nog een stuk duurder.
Het klopt dat de prijzen voor titanium frames wat hoger liggen, maar ook fietsen met een goed alu frame zoals de caad 10 hebben vergelijkbare prijzen. Betaalbare titanium fietsen zijn bv de modellen van Gilbertson en van Nicholas, maar het kan ook allemaal nog een stuk duurder.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Heb ik al eerder over geschreven, dit is mede afhankelijk van de buizen (slank of oversized, verjongde/butted buizen, type alu). Een ranke Vitus is slap en een oversized alu kan heel stijf zijn.
En of dat je voorkeur geniet... daar kun je zelf de vraag mee invullen.
Er zijn fietsers die juist een hard alu frame willen, omdat het de trapkrachten goed overbrengt (zonder verlies van energie). En rijders die uiterst comfortabel van A naar B willen.
Een titanium is net als een stalen frame comfortabel, staal dempt de eigenschappen maar ook hier geldt dat de bouwwijze en de gebruikte buizen de doorslag geven.
Meestal is een titanium frame wat comfortabeler als een puur stalen frame.
Uitproberen is het advies!
Over het algemeen maakt Van Nicholas/ex Airborne comfortabele frames.
@Apexrider, titanium behoeft niet slap te zijn, maar dat heeft te maken hoe de bouwer het frame wil (niet oversized buizen of juist geovaliseerd en butted).
En of dat je voorkeur geniet... daar kun je zelf de vraag mee invullen.
Er zijn fietsers die juist een hard alu frame willen, omdat het de trapkrachten goed overbrengt (zonder verlies van energie). En rijders die uiterst comfortabel van A naar B willen.
Een titanium is net als een stalen frame comfortabel, staal dempt de eigenschappen maar ook hier geldt dat de bouwwijze en de gebruikte buizen de doorslag geven.
Meestal is een titanium frame wat comfortabeler als een puur stalen frame.
Uitproberen is het advies!
Over het algemeen maakt Van Nicholas/ex Airborne comfortabele frames.
@Apexrider, titanium behoeft niet slap te zijn, maar dat heeft te maken hoe de bouwer het frame wil (niet oversized buizen of juist geovaliseerd en butted).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Fraaie fiets Apexriderapexrider schreef:Kijk maar eens op onderstaande foto hoe de schuine buis aangrijpt op vrijwel de volle breedte van het bracket en er zit nog een mannetje voor extra stijfheid.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Iedere fiets gaat kapot bij lomp gebruik.... De beste prestaties qua gewicht, stijfheid en demping (comfort) krijg je bij een carbon fiets. Bij een titanium fiets weegt de prijs totaal niet op tegen de voordelen die je van het materiaal hebt. Als je geen carbon maar wel comfort wilt zou ik een goede aluminium fiets nemen met een 27.2mm zadelpen. Ik moet dan wel zeggen dat titanium veel mooier is dan aluminium.boenkie82 schreef:Hoi,
Carbon valt voor mij af, omdat ik zelf niet de meest subtiele persoon ben, en een beschadiging/breuk al snel gemaakt is (verschillende gevallen in mijn omgeving al gezien).
Alvast dank!
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Grappig dat als de TS zegt dat carbon afvalt, anderen toch gaan zeggen dat carbon voordelen heeft.onno1990 schreef:Iedere fiets gaat kapot bij lomp gebruik.... De beste prestaties qua gewicht, stijfheid en demping (comfort) krijg je bij een carbon fiets. Bij een titanium fiets weegt de prijs totaal niet op tegen de voordelen die je van het materiaal hebt. Als je geen carbon maar wel comfort wilt zou ik een goede aluminium fiets nemen met een 27.2mm zadelpen. Ik moet dan wel zeggen dat titanium veel mooier is dan aluminium.boenkie82 schreef:Hoi,
Carbon valt voor mij af, omdat ik zelf niet de meest subtiele persoon ben, en een beschadiging/breuk al snel gemaakt is (verschillende gevallen in mijn omgeving al gezien).
Alvast dank!
Ik zie ze nl. ook niet, rijdt ook liever met metaal
Comfort behaal je zeker uit wielen/spaken en banden, maar titanium rijdt toch ook wel geweldig.
Carbon heeft geen "gevoel" in tegenstelling tot metaal, en dat willen bepaalde rijders toch graag.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 sep 2007 16:29
- Locatie: Breda, Noord-Brabant
- Contact
@mikethebike thanks voor je opmerkingen. Hoop komend weekend even langs een eerste FM te gaan om wat te voelen en testen! Heb er zin in!
http://www.facebook.com/recyclingwear" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb zelf een carbon en een titanium fiets en vind dat je het verschil in comfort bij het frame zelf niet moet overdrijven. Een niet oversized zadelpen, niet te stijve voorvork en soepele banden maken naar mijn idee meer verschil. Mijn niet echt oversized titanium fiets is relatief slap en voelt hierdoor wat comfortabeler. Maar geen wereld van verschil. Met alle materialen kun je alle kanten op. Dat hangt er maar net vanaf wat de fabrikant er mee doet.
Titanium is absoluut een heel taai materiaal. Maar dan moet je niet een te dunwandig (lees extreem licht en oversized) frame nemen. Dan wordt het materiaal zo dun als een colablikje en dan heb je ook met titanium snel een deukje. Wat beter is dan een barst in je carbon frame maar toch....
Als je een niet te duur titanium frame koopt heb je automatisch net ietsje meer wanddikte waardoor het minder kwetsbaar wordt. Ik zou een niet gelakt geborsteld frame nemen. Dan kun je kleine krasjes en beschadigingen met een scotchbrite pad weer wegwerken.
Titanium is absoluut een heel taai materiaal. Maar dan moet je niet een te dunwandig (lees extreem licht en oversized) frame nemen. Dan wordt het materiaal zo dun als een colablikje en dan heb je ook met titanium snel een deukje. Wat beter is dan een barst in je carbon frame maar toch....
Als je een niet te duur titanium frame koopt heb je automatisch net ietsje meer wanddikte waardoor het minder kwetsbaar wordt. Ik zou een niet gelakt geborsteld frame nemen. Dan kun je kleine krasjes en beschadigingen met een scotchbrite pad weer wegwerken.
Laatst gewijzigd door jsparie op 12 aug 2012 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ook een carbon fiets, een Canyon en een titanium Litespeed Siena. De carbon fiets rijd super en de titanium rijd super lekker en is zelfs ook nog lichter can mijn carbon fiets. Ik geniet het meeste van mijn titanium fiets kwa gebruik en uitstraling!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Eigenlijk laat zich met elk materiaal (dus ook bijv. magnesium) een perfect frame bouwen waarbij voorkeuren van een berijder in verregaande vorm zijn te integreren d.m.v. maatwerk.
Overall gezien is carbon op dit moment verreweg het goedkoopste materiaal (arbeidskosten = laag) om een competitief frame uit te bouwen
Zowel staal (goede producenten zijn schaars en op de limiet gebruikt heeft dit materiaal teveel nadelen) als titanum (ook arbeidintensief en boven dure techniek en hoge materiaalkosten) hebben eigenlijk teveel nadelen om voor
de grote massa nog interessant te zijn (geld in mindere mate ook voor aluminium)
Imho zit het de enige plus van zowel staal, titanium als de alu topframes in het individuele karakter van het eindprodukt en is er puur technisch helaas weinig meer wat voor deze materialen pleit (en als er al argumenten zijn dan zitten deze meer "tussen de oren" als dat ze rationeel zijn te onderbouwen)
Dus wil de maximale prijs kwaliteit verhouding bereiken dan zul je je tot carbon of de paar "betere" alu frames kunnen beperken. Liggen je prioriteiten elders (en daar is niets mis mee) dan komen staal of ti in aanmerking.
Overall gezien is carbon op dit moment verreweg het goedkoopste materiaal (arbeidskosten = laag) om een competitief frame uit te bouwen
Zowel staal (goede producenten zijn schaars en op de limiet gebruikt heeft dit materiaal teveel nadelen) als titanum (ook arbeidintensief en boven dure techniek en hoge materiaalkosten) hebben eigenlijk teveel nadelen om voor
de grote massa nog interessant te zijn (geld in mindere mate ook voor aluminium)
Imho zit het de enige plus van zowel staal, titanium als de alu topframes in het individuele karakter van het eindprodukt en is er puur technisch helaas weinig meer wat voor deze materialen pleit (en als er al argumenten zijn dan zitten deze meer "tussen de oren" als dat ze rationeel zijn te onderbouwen)
Dus wil de maximale prijs kwaliteit verhouding bereiken dan zul je je tot carbon of de paar "betere" alu frames kunnen beperken. Liggen je prioriteiten elders (en daar is niets mis mee) dan komen staal of ti in aanmerking.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Ook in titanium kan goedkoop worden gebouwd, het zgn. russisch titanium (no grade) is veelgebruikt en daar is niets mis mee zolang je de kwaliteit in stand kunt houden
Maar dat zei met vroeger ook over de bekende Alan en Vitus frames (niet oversized en lateraal niet stijf dus goed berijdbaar voor lichte renners), vindt zelf de 997 nog één van de mooiste modellen (oversized balhoofdbuis enz).
Maar gelukkig is een goed stalen of titanium frame niet voor de grote horde...
Er wordt veel geld verdiend met en op een carbon frame... Maar persoonlijk heb ik liever een frame wat een fietsleven mee kan gaan.
En betaalbaar titanium, kijk eens naar Kocmo! http://www.kocmo.de/en/customize
Maar dat zei met vroeger ook over de bekende Alan en Vitus frames (niet oversized en lateraal niet stijf dus goed berijdbaar voor lichte renners), vindt zelf de 997 nog één van de mooiste modellen (oversized balhoofdbuis enz).
Maar gelukkig is een goed stalen of titanium frame niet voor de grote horde...
Er wordt veel geld verdiend met en op een carbon frame... Maar persoonlijk heb ik liever een frame wat een fietsleven mee kan gaan.
En betaalbaar titanium, kijk eens naar Kocmo! http://www.kocmo.de/en/customize
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Ik ben wel benieuwd wat de betere alu frames zijn, en waarom die dan beter zijn (lichter ? )sharkman113 schreef:Eigenlijk laat zich met elk materiaal (dus ook bijv. magnesium) een perfect frame bouwen waarbij voorkeuren van een berijder in verregaande vorm zijn te integreren d.m.v. maatwerk.
Overall gezien is carbon op dit moment verreweg het goedkoopste materiaal (arbeidskosten = laag) om een competitief frame uit te bouwen
Zowel staal (goede producenten zijn schaars en op de limiet gebruikt heeft dit materiaal teveel nadelen) als titanum (ook arbeidintensief en boven dure techniek en hoge materiaalkosten) hebben eigenlijk teveel nadelen om voor
de grote massa nog interessant te zijn (geld in mindere mate ook voor aluminium)
Imho zit het de enige plus van zowel staal, titanium als de alu topframes in het individuele karakter van het eindprodukt en is er puur technisch helaas weinig meer wat voor deze materialen pleit (en als er al argumenten zijn dan zitten deze meer "tussen de oren" als dat ze rationeel zijn te onderbouwen)
Dus wil de maximale prijs kwaliteit verhouding bereiken dan zul je je tot carbon of de paar "betere" alu frames kunnen beperken. Liggen je prioriteiten elders (en daar is niets mis mee) dan komen staal of ti in aanmerking.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"