Kramp na 100 KM
Ik train 3 á 4 keer in de week in totaal tussen de 8 en 10 uur. Heb al een aantal SMA keuringen gedaan en daaruit blijkt dat ik een goede conditie heb, daarom vind ik het vreemd dat ik steeds rond de 100 KM kramp in mijn bovenbeen spieren krijg. Ik drink per uur een bidon cola /water op en eet een paar sultana's . Heeft iemand de gouden tip zodat ik de trainingen en toertochten makkelijker kan uitfietsen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Afhankelijk van de temperatuur zal je volgens mij nog meer moeten drinken, het vochtverlies kan afhankelijk van de temperatuur oplopen tot 2 liter per uur!
Drink je genoeg ?
Drinken tijdens inspanning is dus nodig om het vochtverlies aan te vullen. Maar hoeveel je exact moet drinken, varieert per persoon en varieert bij verschillende omstandigheden. Afgaan op je dorstgevoel is geen goed idee, omdat dat signaal pas doorkomt als vochtverlies al aanzienlijk is. Als je er zeker van wilt zijn dat je prestatie niet negatief wordt beïnvloed door vochtverlies, is het verstandig om bij verschillende omstandigheden je vochtinname te testen. Doe dat op de volgende manier:
Weeg jezelf vlak voor de start van een training of wedstrijd, met zo min mogelijk kleding. Ga voor het wegen eerst naar het toilet.
Houd tijdens inspanning bij wat en hoeveel je eet en drinkt.
Weeg jezelf zo snel mogelijk na inspanning. Droog je goed af voordat je op de weegschaal stapt.
Het gewichtsverlies komt overeen met het totale zweetverlies. Nu kan je bepalen of je genoeg hebt gedronken. Bij een gewichtsafname van meer dan 2% is de vochtintake te laag geweest.
Bijvoorbeeld: Je gewicht voor het fietsen is 65,0 kg. Na het fietsen weeg je 63,0 kg. Het percentage gewichtsverlies bereken je dan als volgt: (gewicht voor - gewicht na)/ gewicht voor x 100 = 3,1 %
Herhaal deze procedure bij verschillende omstandigheden en inspanningsniveaus om een beter inzicht in je vochtverlies te krijgen. Bepaal je vochtverlies bij bijvoorbeeld koude en warme omstandigheden, en vergelijk het bij trainingen met een lage en hoge intensiteit.
Drink je genoeg ?
Drinken tijdens inspanning is dus nodig om het vochtverlies aan te vullen. Maar hoeveel je exact moet drinken, varieert per persoon en varieert bij verschillende omstandigheden. Afgaan op je dorstgevoel is geen goed idee, omdat dat signaal pas doorkomt als vochtverlies al aanzienlijk is. Als je er zeker van wilt zijn dat je prestatie niet negatief wordt beïnvloed door vochtverlies, is het verstandig om bij verschillende omstandigheden je vochtinname te testen. Doe dat op de volgende manier:
Weeg jezelf vlak voor de start van een training of wedstrijd, met zo min mogelijk kleding. Ga voor het wegen eerst naar het toilet.
Houd tijdens inspanning bij wat en hoeveel je eet en drinkt.
Weeg jezelf zo snel mogelijk na inspanning. Droog je goed af voordat je op de weegschaal stapt.
Het gewichtsverlies komt overeen met het totale zweetverlies. Nu kan je bepalen of je genoeg hebt gedronken. Bij een gewichtsafname van meer dan 2% is de vochtintake te laag geweest.
Bijvoorbeeld: Je gewicht voor het fietsen is 65,0 kg. Na het fietsen weeg je 63,0 kg. Het percentage gewichtsverlies bereken je dan als volgt: (gewicht voor - gewicht na)/ gewicht voor x 100 = 3,1 %
Herhaal deze procedure bij verschillende omstandigheden en inspanningsniveaus om een beter inzicht in je vochtverlies te krijgen. Bepaal je vochtverlies bij bijvoorbeeld koude en warme omstandigheden, en vergelijk het bij trainingen met een lage en hoge intensiteit.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Magnesiumtabletten slikken?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ik ben helaas ook iemand die snel en vaak ten prooi valt aan kramp(diverse oorzaken) en ook al neem je nu al magnesium, toch de volgende tip:
Probeer de variant van ettix eens http://www.etixx.be/index.php?ID=99&prod=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinds ik die regelmatig gebruik heb ik echt minder snel kramp problemen! zal bij mij nooit geheel verdwijnen maar het voorkomt tot op heden een hoop nachtelijke kramp in de hamstrings
Probeer de variant van ettix eens http://www.etixx.be/index.php?ID=99&prod=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinds ik die regelmatig gebruik heb ik echt minder snel kramp problemen! zal bij mij nooit geheel verdwijnen maar het voorkomt tot op heden een hoop nachtelijke kramp in de hamstrings
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
Het ligt er natuurlijk aan hoevaak je op de fiets zit,maar volgens mij kun je uit de juiste keuze van voedsel al een hoop klachten voorkomen.
Maar misschien geeft een pilletje wat extra moraal.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... ekort.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien geeft een pilletje wat extra moraal.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... ekort.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanmorgen om 8.45 vertrokken voor een lange duurtraining .BIJ vertrek was het al broeierig warm .4 bidons met Fantomallt meegenomen ,en een half uur vantevoren ook al een bidon opgedronlen .Vanuit meppel richting Ruinen en dan naar apelscha ,en dan door het drents friese woud terug naar Diever ,Wapse Vledder Frederiksoord ,Havelte weer terug naar Meppel .Veel gedronken onderweg en Sultanas opgegeten.Bij thuiskomst had ik geen kramp gevoel dus misschien is dit de oplossing voor mij
Heb er ook jaren last van gehad. Sinds ik beter en langer train eigenlijk nooit meer gehad. Bij mij was het pure spiervermoeidheid, gevolg van standaard te hard trainen bij duurritten.
Kost wel even tijd om jezelf aan te leren maar ik heb enorme progressie geboekt bij minder (omvang en intensiteit) maar beter trainen. D2 doe ik in training uitsluitend in blokvorm. Wedstrijden is natuurlijk een ander verhaal..
Kortom basis training altijd D1 en hierop blokken varieren naar gelang het doel van de training (snelheid, klimvermogen, kracht etc.). Besteed ook veel tijd aan een goede warming up en cooling down...
Succes!
Kost wel even tijd om jezelf aan te leren maar ik heb enorme progressie geboekt bij minder (omvang en intensiteit) maar beter trainen. D2 doe ik in training uitsluitend in blokvorm. Wedstrijden is natuurlijk een ander verhaal..
Kortom basis training altijd D1 en hierop blokken varieren naar gelang het doel van de training (snelheid, klimvermogen, kracht etc.). Besteed ook veel tijd aan een goede warming up en cooling down...
Succes!
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
Bij normale afstanden (100km is dat) en normale temperaturen zou ik niet zo snel aan de pillen gaan.
Kramp komt meer voor als je ouder wordt. Weet niet hoe oud je bent maar na je 45-50 wordt het meer.
Je kan het (ongeacht je leeftijd) minimaliseren door:
1 goed te trainen (goed is iets anders dan veel)
2 voldoende te drinken
3 een gezond eetpatroon. Uit voedsel je magnesium halen is verre weg de beste methode. Groene groente, bananen, bonen maar het goede nieuws is: ook pindakaas, pure chocolade.
Heb je een extreem zware rit (die dat voor JOUW is) kan je de dagen ervoor en tijdens de rit suppletie toedienen.
Beginnen met suppletie lijkt me de omgekeerde weg.
Overigens kan een teveel aan magnesium tot vervelden klachten lijden zoals darmklachten en een onrustig (hart) gevoel.
Kramp komt meer voor als je ouder wordt. Weet niet hoe oud je bent maar na je 45-50 wordt het meer.
Je kan het (ongeacht je leeftijd) minimaliseren door:
1 goed te trainen (goed is iets anders dan veel)
2 voldoende te drinken
3 een gezond eetpatroon. Uit voedsel je magnesium halen is verre weg de beste methode. Groene groente, bananen, bonen maar het goede nieuws is: ook pindakaas, pure chocolade.
Heb je een extreem zware rit (die dat voor JOUW is) kan je de dagen ervoor en tijdens de rit suppletie toedienen.
Beginnen met suppletie lijkt me de omgekeerde weg.
Overigens kan een teveel aan magnesium tot vervelden klachten lijden zoals darmklachten en een onrustig (hart) gevoel.
Ik ga er voor hert gemak even vanuit dat je goed op je fiets zit