Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Oude Eddy Merckx vs "Moderne" fiets

supreme
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jul 2009 19:59

supreme 20 aug 2012 19:49

Goedenavond,

Ik heb een soort van dilemma. Een tijd lang heb ik fixed gear gereden maar dat ben ik nu toch wel zat. Als ik met vrienden ga fietsen (die geen fixed gear hebben) is dat soms niet bij te houden en ook wel gevaarlijk. Ik ga daarom weer over op een weg fiets.

Eigenlijk heb ik nog niet genoeg geld bij elkaar gespaard om een nieuwe racefiets te kopen en dacht daarom ik wacht tot de zomer van 2013. Dan kan ik een mooie Canyon kopen bijvoorbeeld van om en nabij 1000 euro.

Nu kwam ik echter een mooie Eddy Merckx racefiets tegen uit de jaren 90. Deze kan ik wel betalen en is voor mijn doeleinden wel geschikt. Mix van Campagnolo Veloce, Athena en Chorus. Het is natuurlijk wel een oud beestje.

Ik zal er ritjes op maken van 50-100km met een gemiddelde van 25-35. Wat zeggen jullie, wachten tot volgend jaar en een instapmodel kopen van Canyon/Stevens/Cannondale of deze kopen en genieten van een historische fiets?

Fototje van de Merckx:
Afbeelding

the fastest
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
Locatie: Begijnendijk

the fastest 20 aug 2012 21:58

wacht maar tot volgend jaar. ;)

checkerpigrules
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2007 21:48

checkerpigrules 20 aug 2012 22:23

Toch minstens eerst dat stuur recht zetten...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 aug 2012 22:54

Ik zou liever op deze rijden dan een instap alu fiets en de eventuele restwaarde zal een stuk hoger liggen.
Campagnolo Ultra Dork

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 aug 2012 23:07

Deze is een beduidend stuk beter dan het moderne spul dat nu gebouwd wordt.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 21 aug 2012 10:46

Volgens mij is het geen dilemma. Gezien je woordkeuze weet je het al.
Veel plezier ermee.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 aug 2012 11:18

gezien dat je nu rijdt op een fixed gear, zal je ook wel een lichte voorliefde hebben voor een beetje retro materiaal. Zo vreselijk oud is deze niet, rijdt vast nog prima! Eenmaal helemaal doorlopen, schoonmaken, vetten olien etc en die loopt als een zonnetje.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

supreme
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jul 2009 19:59

supreme 21 aug 2012 13:04

Thanks voor de input. Heb inderdaad wel een voorliefde voor retromateriaal en in het speciaal Eddy Merckx. Mocht het niet bevallen zal die het op eBay ook niet heel slecht doen.

De eigenaar brengt hem vandaag nog even naar zijn FM om te hem na te laten kijken op de top tube. Daar zit namelijk een deukje in en een ander plekje. Hoeft geen kwaad te zijn maar hij laat hem even controleren. De top tube is ook opnieuw geverfd (wat niet heel perfect is gelukt). Mocht ik me daar aan storen kan ik het frame altijd nog naar Special Paintwork brengen.

Afbeelding

supreme
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jul 2009 19:59

supreme 23 aug 2012 15:32

Ben toch opzoek gegaan naar wat andere fietsen omdat de oude Merckx meer beschadigd was dan op voorhand leek.
Ik heb al snel dat ik een fiets niet mooi vind en dus ook niet wil kopen (hoe goed de afmontage dan ook is), vandaar dat ik redelijk beperkt ben met het zoeken. Het liefst heb ik een fiets van een A-merk.

Rondje marktplaats bracht mij op de volgende fietsen:

Stevens SCF SL / Ultegra / Mavic Aksium (2,5 jaar oud) vraagprijs: €1000
http://link.marktplaats.nl/587387878" onclick="window.open(this.href);return false;

Had gemaild voor een prijsindicatie en hij gaf aan minimaal 1000 euro. Lijkt mij veel te veel voor deze fiets maar misschien zit ik er naast?


Eddy Merckx AMX-2 / 105 / Shimano RS20 (1,5 jaar oud) vraagprijs: €850 (bieden toegestaan)
http://link.marktplaats.nl/587660610" onclick="window.open(this.href);return false;

Vind ik qua uiterlijk heel mooi (en het is een Merckx, fan van), zitten zgan kettingbladen + casette bij wat natuurlijk mooi meegenomen is. Vraagprijs is dus 850 euro en het hoogste bod is 650 euro. Zou 700-750 een goede deal zijn? Ik weet dat je voor 700 euro ook een Sensa of Bulls Ultegra kunt krijgen maar deze had als nieuwprijs 1600 pond (vond ik op een engelse site).

Verder zoeken? Of is de Merckx een goede doel als ik er wat af kan halen?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 23 aug 2012 17:46

Volgens mij heb je voor €750,- geen slechte deal aan deze fiets. Kijk wel naar de slijtage op de bekende punten zoals kettingbladen en trapaslager. Kijk ook hoe de staat van de banden is. Heb je dat bekeken , en dat lijkt in orde ga er dan ook even een stukje mee fietsen zodat je weet of deze fiets de juiste maat heeft voor je.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie