Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling achterwiel

Quattro
Forum-lid

Quattro 20 aug 2012 16:36

Hallo,

Merkte vandaag dat er speling op mijn achterwiel zit, dus als achterwiel op grond staat voel ik bij zijdelingse beweging een paar mm speling.

Het betreft hier de standaard KOGA wielen van de Kimera met 1500 km op de klok.....

Lijkt mij niet normaal toch ?

Alvast bedankt voor de reacties !

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 20 aug 2012 21:06

Speling en dan ook nog paar mm, nee niet normaal, zeker niet na 1500km. Speling meet je met het wiel vrij hangend en aan de nippelzijde. Voelbaar mag, zichtbaar niet. Wel zorgen dat de snelspanners strak zitten.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 20 aug 2012 22:19

@Klimmer: ik snap jouw beschrijving niet helemaal. Wat bedoel je met nippelzijde? Nippels zitten in het midden. En hoezo mag speling voelbaar zijn? Naven horen soepel lopen maar zonder speling. Na 1500 km kan heel normaal zijn. Veel wielen moeten iets nagesteld worden na een tijdje. Maar dat geldt vooral voor naven met kogels en conussen. Ik vermoed dat in de Koga wielen fabriekslagers zitten? Dan zouden de lagers versleten zijn. Zou inderdaad te snel zijn. Om welk type wielen (of beter nog: welk type naven) gaat het?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 21 aug 2012 12:26

alpdhuez53:15 schreef:@Klimmer: ik snap jouw beschrijving niet helemaal. Wat bedoel je met nippelzijde? Nippels zitten in het midden. En hoezo mag speling voelbaar zijn? Naven horen soepel lopen maar zonder speling. Na 1500 km kan heel normaal zijn. Veel wielen moeten iets nagesteld worden na een tijdje. Maar dat geldt vooral voor naven met kogels en conussen. Ik vermoed dat in de Koga wielen fabriekslagers zitten? Dan zouden de lagers versleten zijn. Zou inderdaad te snel zijn. Om welk type wielen (of beter nog: welk type naven) gaat het?
Het lijkt of je alle vragen aan mij stelt. ;) Nippels zitten aan de velg in de overgrote meerderheid van de wielen en daar ga ik in een advies over een ongezien wiel vanuit. Speling mag voelbaar zijn in elk geval bij cup en conus naven. Tune geeft zelfs aan dat een lichte speling geen effect heeft op de levensduur van zijn cartridge lagers. Na 1500km (en nog veel meer) hebben Tune lagers geen speling.

Quattro
Forum-lid

Quattro 21 aug 2012 15:02

Zijn KOGA 2TT race wielen, is volgens mij gewoon Shimano.

Fiets weggebracht, zou na te stellen zijn, zullen zien.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 22 aug 2012 09:18

Ah, dan snap ik wat je bedoeld met die nippels. Ik dacht al, speling bij de nippels.... In mn Zonda's heb ik cup/conus lagers. Die stel ik altijd in de fiets af met net geen speling. Scheidslijn geen speling/te strak is redelijk dun. Zou ze dus beter met ietsjepietsje speling af kunnen stellen?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 22 aug 2012 21:20

alpdhuez53:15 schreef:Ah, dan snap ik wat je bedoeld met die nippels. Ik dacht al, speling bij de nippels.... In mn Zonda's heb ik cup/conus lagers. Die stel ik altijd in de fiets af met net geen speling. Scheidslijn geen speling/te strak is redelijk dun. Zou ze dus beter met ietsjepietsje speling af kunnen stellen?
Nou, nou, nou... als je gewoon gelezen had wat er stond: "Speling meet je met het wiel vrij hangend en aan de nippelzijde." had je je commentaar en zelfs wat opwinding kunnen besparen. In je laatste zin zeg je toch precies wat ik al in mijn eerste post heb geadviseerd (en wat vervolgens door jou werd afgekeurd)? :roll:

Plaats reactie