Bochtentechniek, vooraan rijden.
De laatste zin van Amclassic-fan is nu net wat ik bedoelde. Ik heb reeds een antwoord geschreven op vorige reacties maar zie ze niet staan op het forum ( mogelijk op een verkeerd topic geplaatst). daarin haalde ik aan dat ik het vooral over scherpe bochten had en daar rij je natuurlijk niet aan 40lm/h door en is het ook makkelijker om jet positie te behouden (ik laat me trouwens niet wegdrummen= keikop)
Wat voor mij héél prettig was in een criterium waarin ik niet zo goed was: laatste wiel, voor de bocht een gat laten vallen, de bocht in met hogere snelheid (want het peloton gaat altijd langzamer door de bocht dan een eenling) en dan op het rechte eind, zodra de mannen gaan aanzetten, weer netjes aan te sluiten. Daar moet het parkoers zich natuurlijk wel voor lenen.
Pain is just a state of mind
-
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
- Locatie: Begijnendijk
ik durfde tot vorige week ook geen risico's nemen in bochten en heb gewoon tegen mezelf gezegd: "Komaan jonge , draai dat knopje om en vlieg door die bocht!" en nu durf ik meer risico's te nemen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43
Wat ik vaak doe wanneer ik op een bochtig parcours in een groot peloton zit:
helemaal laatst rijden, je voor elke bochten laten lossen zodat je zo'n 25-50 meter achterstand hebt (naargelang bocht en grootte vh peloton), de laatsten van het peloton moeten hard remmen en optrekken voor de bocht, jij kan er met normale snelheid door en moet een pak minder hard optrekken
helemaal laatst rijden, je voor elke bochten laten lossen zodat je zo'n 25-50 meter achterstand hebt (naargelang bocht en grootte vh peloton), de laatsten van het peloton moeten hard remmen en optrekken voor de bocht, jij kan er met normale snelheid door en moet een pak minder hard optrekken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Gewoon vooraan rijden, kan je ook zo hard de bocht door! Achterin maak je zoieso weinig kans.
Altijd zorgen dat je bij de eerste 15 zit, dat rijd het makkelijkst
Altijd zorgen dat je bij de eerste 15 zit, dat rijd het makkelijkst
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
In mei mn sleutelbeen gebroken. Tijd niet mogen fietsen en op vakantie geweest. Vorige week weer de eerste koers gereden (ronde van Ugchelen). Technisch rondje met snelle, haakse bochten waarvan sommige op klinkers/langs stoepranden. Halfweg koers moeten lossen. Ik was de snelle bochten gewoon niet meer gewend. Er zit daarom ook een zekere gewenning in denk ik. Als je vanaf januari/februari trainingskoersen rijdt en daarna normale koersen dan kom je er langzaam maar zeker in. Wat dat betreft niet de motivatie verliezen als het niet lukt en gewoon zorgen dat je het seizoen erop vroeg mee gaat draaien. Met alle andere tips die ik voorbij zag komen moet het dan wel gaan lukken.
Waarschijnlijk inderdaad nog onvoldoende ervaring en/of conditie. Echter zou het ook je zit kunnen zijn. Wanneer je namelijk een te groot of te klein frame hebt of je fiets niet helemaal goed afgesteld hebt en je gewichtverdeling dus net niet helemaal juist is kan dit enorme invloed hebben op hoe gemakkelijk je bochten neemt. Ik merkte dit zelf ook erg bij de overstap naar een nieuwe fiets... Mijn gewicht lag teveel voorop, een zadelpen met iets meer setback en een iets kortere stuurpen loste dit op.