Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

trappers

FJKooren
Forum-lid

FJKooren 22 aug 2012 23:16

Heeft iemand ervaring met gebruik van fietsschoenen met kliksyseem voor een lange trektocht ( Zwijndrecht-Santiago) of zijn gewone pedalen voor zo'n tocht toch beter?

Znivian
Forum-lid
Contact

Znivian 23 aug 2012 07:24

Er zijn kliksystemen die meer gericht zijn op trekkers/tourfietsers. Zeker qua schoenen zal dat comfortabeler zijn. Dat type schoen kun je wel mee lopen als je van je fiets stapt omdat er verzonken plaatjes op zitten.
Ik fiets nu zelf een maand met klikpedalen en vind het wel een stuk prettiger dan zonder/met kooipedalen. Je hebt meer controle. Wel is het goed om eerst wat vertrouwd mee te raken voor je zo ver gaat fietsen.

Peter1379
Forum-lid

Peter1379 23 aug 2012 07:54

Nou, niet echt ervaring met dusdanig lange tochten maar ik weet denk ik wel welke kant je op moet daarvoor. Je moet zoeken naar bv de Shimano SPD pedalen, daar vallen de plaatjes zoals hierboven vermeld in de zool van de schoen en daarmee kun je dus ook gewoon lopen zonder er eigenlijk weet van te hebben dat je je fietsschoenen nog aan hebt. De schoenen voor dit soort pedalen zien er ook vaak uit als normale sport of wandel schoenen. Dus... ik zou zeggen, kijk eens bij de SPD pedalen en schoenen. En qua fietsen, ik weet zeker dat wanneer je gewend bent nooit meer anders wilt.

ciclista
Forum-lid

ciclista 23 aug 2012 08:08

Kijk ook eens naar Time Allroad pedalen. Deze gebruiken dezelfde aansluiting als SPD schoenen. Hebben aan een kant een mooie vlakke kant, waar je ook met normale schoenen op terecht kan. De andere kant gebruikt het ATAC klik systeem, wat in mijn ogen makkelijker werkt dan SPD. Met mountainbike schoenen kun je prima lopen. Bevalt prima op lange tochten.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 23 aug 2012 11:21

Ik vind het SPD systeem vrij makkelijk werken hoor. Je kunt de veerspaning instellen en als je die wat losser afstelt klik je gemakkelijk in en uit. Je zou kunnen kijken naar het PD-A530 pedaal van Shimano, dan heb je aan één kant een kliksysteem en aan de andere kant kun je met gewone schoenen fietsen. Rose Versand heeft vaak combi-aanbiedingen als je pedaal en schoenen tegelijkertijd koopt. Verder helemaal eens met de opmerkingen van @peter1379, vergeet alleen niet dat het kenmerk van een fietsschoen is dat hij een hele stijve zool heeft. Als je dus onderweg bent op de fiets kun je met SPD schoenen prima ook een stukje lopen, maar een wandeltocht van een paar uur in de bergen lijkt me niet echt aan te bevelen.

meon
Forum-lid

meon 23 aug 2012 11:28

Ik heb twee jaar geleden Amsterdam-Rome gedaan en daarvoor heb ik de pedalen gebruikt die Ever noemt de shimano PD-A530. Met daarbij niet al te stijve mountainbike schoenen. Dit is prima om even een stukje rond te lopen maar voor echt lopen zal je toch andere schoenen mee moeten nemen. Het voordeel van deze pedalen is dat je ook nog met je normale schoen prettig kunt fietsen omdat er maar aan een kant een klik systeem zit.
Verder bestaat een echte loop/fiets schoen bestaat in mijn ogen dan ook niet je kunt er of mee lopen of mee fietsen en iets er tussen in bestaat niet.

farelli
Forum-lid

farelli 23 aug 2012 11:42

Ik heb ervaring met een fietstocht van Nederland naar Santiago de Compostela.
Dat met pedalen die dubbelzijdig zijn. De ene kant ´gewoon´, de andere kant spd . Die Ever aangeeft.
En fiets/loopschoenen (van shimano) met verzonken spd-plaatje. En imho kun je daar prima mee lopen én fietsen. Géén bergwandelingen van een paar uur maar dat zul je niet gaan doen naar ik aanneem. Winst is dat je verder alleen een paar lichte sandaaltjes (teva of id) hoeft mee te sjouwen. Wel zo prettig als je op bestemming bent. Ik vond het niet echt noodzakelijk maar in de bergen ( Pyreneeen, O Cebreiro etc) wel makkelijk.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

bikeslave
Forum-lid

bikeslave 24 aug 2012 12:03

Maar voor alle duidelijkheid, we praten over pedalen en niet over trappers. Trappers staat zo oud bollig. Maar ik raad je ook SPD aan. Ook als je koffie gaat drinken tijdens een rit en je loopt in restaurantje, loop je niet het risico om uit te glijden. .

robbra
Forum-lid

robbra 07 feb 2013 20:33

Hallo lezers,

Ik zit met een dilemma, ik zit vaak op de racefiets maar ik heb voor het winterweer een mtb aangeschaft waarmee ik eigenlijk alleen op de weg wil gaan trainen.

Op mijn racefiets heb ik spd sl, nu wil ik ook op mijn mountainbike spd sl pedalen monteren, of is dit not done?

Ik hoor graag jullie reactie en ervaringen.

Groet,
Rob

robbra
Forum-lid

robbra 07 feb 2013 20:38

Hallo,

Ik zit met een dilemma, ik zit vaak op de racefiets maar heb nu voor het winterweer een mtb aangeschaft waar ik eigenlijk alleen op de weg mee wil gaan trainen.

Op mijn racefiets heb ik spd sl pedalen nu wil ik op mijn mtb ook spd sl pedalen monteren of is dit note done?

Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen.

Groet,

Rob

jorrit10
Forum-lid

Gebruikersavatar jorrit10 07 feb 2013 20:43

Als je er alleen mee op de weg gaat rijden lijkt het me geen probleem. Zodra je de bossen in gaat zul je je pedalen niet meer zo lekker inkomen.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

robbra
Forum-lid

robbra 07 feb 2013 20:59

chrissiewizzie schreef:Als je niet in de modder gaat, gewoon doen. Maakt toch niet uit of het wel of niet "done" is?

Mevrouw chrissiewizzie rijdt met ATB pedalen op haar racefiets, dat gaat ook prima.

Hallo Chrissiewizzie,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad nu zeker nog niet van plan de modder op te zoeken. Ik begrijp dus wel dat mocht ik tzt toch de modder in willen, je weet het nooit, dat het handiger is gewoon atb te monteren.

Plaats reactie