crancklengte????
Ik ben op zoek naar een nieuwe cranck maar ben zie door de bomen het bos niet meer.
De een zegt dat je crancklengte afhangt van je binnenbeen lengte, de ander van je totale lichaamslengte en op sommige site's zeggen ze dat het allemaal niet zoveel uitmaakt!
Rij nu met een lengte van 175, met een bb lengte van 89-90 cm en totale lengte van 1.83 m ( de 175 is puur toeval, die zat al op de fiets).
Wie o wie kan me helpen te beslissen of ik nu goed zit met 175, of dat ik beter af ben met 172,5???
Hoor het graag
De een zegt dat je crancklengte afhangt van je binnenbeen lengte, de ander van je totale lichaamslengte en op sommige site's zeggen ze dat het allemaal niet zoveel uitmaakt!
Rij nu met een lengte van 175, met een bb lengte van 89-90 cm en totale lengte van 1.83 m ( de 175 is puur toeval, die zat al op de fiets).
Wie o wie kan me helpen te beslissen of ik nu goed zit met 175, of dat ik beter af ben met 172,5???
Hoor het graag
Beetje gedoe in de marge hoor. Het verschil ga je niet merken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Ik heb op mijn drie fietsen drie cranklengtes bij een lichaamslengte van 197:gertgump schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe cranck maar ben zie door de bomen het bos niet meer.
De een zegt dat je crancklengte afhangt van je binnenbeen lengte, de ander van je totale lichaamslengte en op sommige site's zeggen ze dat het allemaal niet zoveel uitmaakt!
Rij nu met een lengte van 175, met een bb lengte van 89-90 cm en totale lengte van 1.83 m ( de 175 is puur toeval, die zat al op de fiets).
Wie o wie kan me helpen te beslissen of ik nu goed zit met 175, of dat ik beter af ben met 172,5???
Hoor het graag
170mm
172,5mm
175mm
Tijdens het rijden merk ik er niets van. "Men" zegt dat een kortere crank iets beter is voor het klimmen omdat de arm wat kleiner is en je makkelijker de boel rond laat draaien. Ik merk niets van de cranklengte, maar wel als mijn zadelpen niet goed vastzit en het zadel een paar mm zakt. Na een paar km merk je het effect van het niet goed kunnen strekken van je benen.
Dus zoals 53x11 al zei: geen zorgen over maken.
Ik ben het niet helemaal met bovenstaand eens. Wellicht zal het voor de meerderheid niet uitmaken. Maar bijv. bij gevoelige knieën/knieklachten, kan een kortere crank net prettiger zijn. omdat je net weer wat minder op kracht fiets, en meer op souplesse.
Behalve dan dan je bij een kortere crank juist MEER kracht moet zetten bij dezelfde omwentelings snelheid (als het moment gelijk blijft, en de arm/crank wordt kleiner, dan wordt de kracht op het pedaal groter, immers moment = kracht x arm)...hanz1963 schreef:Ik ben het niet helemaal met bovenstaand eens. Wellicht zal het voor de meerderheid niet uitmaken. Maar bijv. bij gevoelige knieën/knieklachten, kan een kortere crank net prettiger zijn. omdat je net weer wat minder op kracht fiets, en meer op souplesse.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 23 apr 2012 14:43
Cranklengte maakt wel degelijk verschil en is ook goed voelbaar. Het is grotendeels afhankelijk van je beenlengte(en de lengte van je beenspieren) : Ik had op mijn fiets standaard een crank van 172,5 mm. Deze sneuvelde en ik moest op zoek naar een andere.
Toen ben ik er eens ingedoken, en heb m'n lengte en beenlengte eens goed opgemeten. Bleek dat ik relatief erg lange benen heb. (Ben 1,76m, beenlengte 86 cm) Volgens "de boekjes" zou een langere crank daar beter bij passen.
Heb toen een 175mm crankset gekocht, (zelfde merk/type als daarvoor) en ik merkte direct dat ik veel lekkerder fietste. De beweging/cadans die mijn benen maakten, voelde veel prettiger. Ik fietste harder, bij eenzelfde inspanning. Is dus een kwestie van
efficiency van je beenspieren.
Toen ben ik er eens ingedoken, en heb m'n lengte en beenlengte eens goed opgemeten. Bleek dat ik relatief erg lange benen heb. (Ben 1,76m, beenlengte 86 cm) Volgens "de boekjes" zou een langere crank daar beter bij passen.
Heb toen een 175mm crankset gekocht, (zelfde merk/type als daarvoor) en ik merkte direct dat ik veel lekkerder fietste. De beweging/cadans die mijn benen maakten, voelde veel prettiger. Ik fietste harder, bij eenzelfde inspanning. Is dus een kwestie van
efficiency van je beenspieren.
Je moet geloven wat je wilt natuurlijk, maar je maakt mij niet wijs dat de meeste mensen een verlaging van de kracht/een verhoging van de baansnelheid van 1.4% opmerken, danwel een vergroting van de cirkelbaan van 1.5 cm (want daar heb je het namelijk over)HuipieRockt schreef:Cranklengte maakt wel degelijk verschil en is ook goed voelbaar. Het is grotendeels afhankelijk van je beenlengte(en de lengte van je beenspieren) : Ik had op mijn fiets standaard een crank van 172,5 mm. Deze sneuvelde en ik moest op zoek naar een andere.
Toen ben ik er eens ingedoken, en heb m'n lengte en beenlengte eens goed opgemeten. Bleek dat ik relatief erg lange benen heb. (Ben 1,76m, beenlengte 86 cm) Volgens "de boekjes" zou een langere crank daar beter bij passen.
Heb toen een 175mm crankset gekocht, (zelfde merk/type als daarvoor) en ik merkte direct dat ik veel lekkerder fietste. De beweging/cadans die mijn benen maakten, voelde veel prettiger. Ik fietste harder, bij eenzelfde inspanning. Is dus een kwestie van
efficiency van je beenspieren.
Persoonlijk merk ik het verschil tussen mijn MTB (175 mm) en mijn baanfiets (165 mm) nog niet eens. Mijn wegfiets (172.5 mm) en mijn fixie (170 mm) zitten hier dan weer mooi tussenin.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Zelf een tijdlang(9 maanden ivm niet leverbaar bij FSA/CANNONDALE) op mijn CAAD 10 een 175 pv 172.5 gehad,
en ja ik merk dat verschil wel degelijk wbt trapfrequentie tussen mijn CAAD 10 en Cervelo.
Ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen hier last van heeft, maar gezien mijn hoge trap frequentie is het verschil 'voor mij' goed voelbaar....(en ook zichtbaar als ik destijds snelheid vs trapfrequentie vergeleek)
en ja ik merk dat verschil wel degelijk wbt trapfrequentie tussen mijn CAAD 10 en Cervelo.
Ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen hier last van heeft, maar gezien mijn hoge trap frequentie is het verschil 'voor mij' goed voelbaar....(en ook zichtbaar als ik destijds snelheid vs trapfrequentie vergeleek)
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13772
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik merk het ook. Toen ik drie jaar geleden mijn eerste racer kocht, had ik bij de eerste rit meteen zoiets van, de slag lijkt wel kleiner. Bleek dat 172,5 een beetje de standaard is. Wist ik veel op mijn mtb zat altijd175.
Vorig seizoen toch maar de 175 gekocht en nu is het weer goed.
Vorig seizoen toch maar de 175 gekocht en nu is het weer goed.
Aan de verhalen te horen is het net wat je persoonlijk het lekkerste vind, denk dat ik dan toch maar op zoek ga naar een up-grade cranck van 175 aangezien ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met die lengte.
I.i.g. bedankt voor de antwoorden tot zover
I.i.g. bedankt voor de antwoorden tot zover
Kan het onderzoek nu ff niet vinden maar uit recent wetenschappelijk onderzoek (stond volgens mij ook in fiets of op de site) blijkt dat het voor de efficiency niet noemenswaardig uitmaakt of je nu met 170 of 180 mm cranks fietst. Alle tegenwoordig ganbare maten zijn vergelijkbaar efficient.
Neemt niet weg dat wel een bepaalde vorm van gewenning kan ontstaan of dat een bepaalde maat gevoelsmatig gewoon beter aanvoelt. Bijvoorbeeld als je ver voorover gebogen zit (tijdritfiets) kan een lange crank ervoor zorgen dat je bovenbeen tegen je buik aan komt en kan een kortere crank een oplossing zijn om een betere (meer aero) positie te vinden.
Maar verwacht niet dat je met alleen een andere cranklengte ineens veel sneller of langzamer gaat fietsen. Was althans de conclusie uit een van de weinige echt wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied.
Neemt niet weg dat wel een bepaalde vorm van gewenning kan ontstaan of dat een bepaalde maat gevoelsmatig gewoon beter aanvoelt. Bijvoorbeeld als je ver voorover gebogen zit (tijdritfiets) kan een lange crank ervoor zorgen dat je bovenbeen tegen je buik aan komt en kan een kortere crank een oplossing zijn om een betere (meer aero) positie te vinden.
Maar verwacht niet dat je met alleen een andere cranklengte ineens veel sneller of langzamer gaat fietsen. Was althans de conclusie uit een van de weinige echt wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied.