Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Doorslaan ketting

eric123
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2010 17:37

eric123 30 aug 2012 21:30

Als ik aan mijn fiets sleutel en problemen krijg kan ik meestal (evt met wat googelen) achterhalen wat de oplossing is, maar dit keer heb ik toch wat hulp nodig.

Laatst heb ik mijn fiets een grote onderhoudsbeurt gegeven, onder andere in verband met een ratelende ketting. Veel is uit elkaar gehaald en onder andere heb ik een nieuwe ketting gemonteerd, maar de ketting bleef wat ratelen. Dit bleek op te lossen door nieuwe derailleurwieltjes te monteren, maar sinds dien slaat de ketting regelmatig door. Opvallend is dat dit alleen gebeurt bij versnellingen die ik niet vaak gebruik; de 3 versnellingen waar ik meestal in fiets lopen soepel. Hierdoor denk ik dat het niet aan een versleten cassette (deze heeft er ongeveer 6000km opzitten met regelmatig wisselende kettingen) of ketting kan liggen, vooral omdat het probleem is ontstaan na het vervangen van de derailleurwieltjes. Heeft iemand een idee hoe ik het doorslaan op kan lossen? Ik denk zelf dat ik toch de cassette en evt de ketting moet vervangen, of dat de derailleur opnieuw moet worden afgesteld. Dat laatste gaat bij mij niet altijd even soepel en dat eerste is zonde als het niet echt nodig is. Het gaat overigens om een Shimano XT-groep en ik weet zeker dat de derailleurwieltjes de goede zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken.

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 30 aug 2012 21:56

bij de derrie wieltjes zou het kunnen zijn dat de draairichting van het bovenste wieltje verkeert is.
kijk even op het wieltje, vaak zit er een pijltje op die de draairichting aangeeft, en zorg ervoor dat de bovenste boven zit en de ondeste onder uiteraard.

ikzelf vervang altijd de ketting en cassette samen tegelijk.
meestal doe ik dit na 7000 km.
dit lukt mij alleen als ik veel en intensief de ketting en cassette schoon houdt, mocht je minder poetsen dan haal je vaak de 7000 km niet en moet het eerder.
bij mijn MTB vervang ik het vaak nog eerder aangezien deze meer vuil te verwerken krijg.

een andere tip is om voortaan voor een paar euries een chainchecker te kopen waarop je kan controleren of de ketting niet te lang uitgerekt is.
dit zou de juiste graadmeter kunnen zijn om te kijken wanneer je de ketting EN cassette oet vervangen.

http://www.bike2build.nl/product/TL0169 ... ker/btl-51" onclick="window.open(this.href);return false;

succes
op een waterfiets kom je ook vooruit

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5512
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 aug 2012 22:14

De topicstarter doet het juist goed! Cassette en Ketting tegelijk vervangen is niet de meest handige methode. ( Misschien wel op de mtb, waar alles toch veel harder slijt ) Je kant beter met meerder kettingen rijden, dan gaan casettes nog wel veel langer mee. Zo lang alleen een nieuwe ketting goed werkt gewoon doorrijden, als dat niet meer werkt evt weer een oude ketting monteren en helemaal oprijden. Dan weer opnieuw beginnen met een nieuwe ketting en casette. Als het niet de derailleurwieltjes zijn en je zeker bent dat het niet de afstelling is, dan is het toch de casette. Dus dan moet je die gewoon ook even vervangen ( nog een nieuwe ketting lijkt me dan niet nodig, die kan nog niet veel gesleten zijn )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

cyclo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 aug 2012 22:28

cyclo 31 aug 2012 13:00

Als eerste zou ik (deze week zelf nog ervaren :shock: ) de versnellingskabel verleggen kan dat deze te strak ligt tegen bijv. het stuur probeer de spanning in de kabel zoveel mogelijk op te heffen dan nog eens proberen het schakelen af te stellen.
mocht dit niet helpen moet je mogelijk de buiten en binnenkabel vernieuwen.

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 31 aug 2012 14:02

Als het mijn fiets zou zijn zou ik proberen te achterhalen wat er gebeurd tijdens dat doorslaan, gewoon door te kijken. Soms kun je zien dat hij even op een ander tandkransje probeerd te springen en dan weet je gelijk dat je het in de afstelling moet zoeken. En als je dan ook nog kijkt of de ketting omhoog of omlaag probeerd te springen weet je gelijk welek kant op je moet met je afstelling. Dat lijkt me ff handiger en vooral voordeliger als van alles en nog wat op goed geluk gaan vervangen.

eric123
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2010 17:37

eric123 01 sep 2012 10:29

Als ik dit zo lees denk ik dat ik de oplossing eerst moet gaan zoeken in de kabels. De kettingen en cassette is altijd goed schoon gehouden, dus die moeten nog wel even meekunnen. Straks maar even kijken hoe de ketting springt, bedankt voor de reacties.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 sep 2012 13:49

Probeer eens langzaam achteruit te draaien. Wellicht zit er 1 schakeltje van de ketting vast. Dat zie je meestal als de ketting door de derailleurwieljtejs komt als je achteruit aan de cranks draait. Als het doorschieten op de grootste tandjes achter gebeurt kan ook de stelschroef waarmee de afstand van de wieltje tot de cassette wordt bepaald niet ver genoeg ingedraaid staan.

Overigens vind ik het niet vreemd als een nieuwe ketting lichtjes ratelt op een 6000 km gebruikte cassette. Dat moet gewoon nog wat op elkaar inlopen.

Maatje
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2012 17:00

Maatje 02 sep 2012 20:11

Zou er gewoon even een nieuwe cassette op gooien. Acht tegen tien keer toch de oorzaak. Kost je hooguit vijf minuten om dat als oorzaak uit te sluiten. Zo niet dan kan je de oude weer monteren. Verder zou ik ook nog even naar de bladen voor (middenblad?) kijken. Twee van de tien keer de oorzaak? :mrgreen:
Ondanks dat je verhaal daar niet als typische oorzaak naar verwijst.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 03 sep 2012 08:13

+1 voor de cassette

madcow
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2012 20:59

madcow 03 sep 2012 22:11

+2 voor de cassette
Pas zelf ook nog gehad na verwisselen van de ketting. Cassette zag er nog prima uit, en toch doortrappen op de kleine kransjes. Zal ongetwijfeld ook aan mijn ongetrainde oog liggen, maar toch. Het hoeven echt nog geen werpsterren te zijn om dit effect te krijgen.

Plaats reactie