Nav het bovenstaande vroeg ik me nog iets af. Is het nou zo dat bij fietsmetingen ook rekening wordt gehouden met de "lenigheid" van de opgemeten persoon? Toen ik zelf vorig jaar begon met fietsen moest ik erg wennen aan de nieuwe houding. Ook veel nek- en rugklachten gehad. Toen heb ik een (bewust veel te) korte stuurpen gemonteerd. Daarmee ging het een stuk beter en heb ik kunnen wennen aan de houding. Inmiddels heb ik zelfs een langere stuurpen dan het oorspronkelijke exemplaar. Nu vroeg ik me dus af of je dit soort informatie als beginnend fietser ook uit een meting haalt, of dat het toch een kwestie van uitproberen blijft (nog even en ik open een stuurpennenmuseum ).r600 schreef:Ik fiets ook al heel wat jaren. Onlangs nieuw frame gekocht, op maat gemaakt, rvs, me op laten meten, en bleek toch dat ik iets te gestrekt zat (waardoor nek- en schouderpijn na een tijd fietsen). Nu geen last meer!
Inderdaad, staal is niet zo zwaar meer, frame weegt 1400 gr.
inmeten fiets
De meting die ik heb gehad hoorde bij het kopen van een op maat gemaakt frame.
Onderdeel van de meting is analyse van hoe je nu rijdt, hoe het voelt, waar je evt. last van hebt, enz., of als je nog geen fiets hebt zitten op een pasframe.
Het is geen kwestie van gokken, maar een analyse. In mijn geval stond mijn zadel te laag, en was het advies dit per twee weken 5 mm hoger te zetten om steeds rustig te wennen, en bij evt. pijn even te stoppen met verhogen.
Het eindresultaat klopt trouwens. Ik zit nu beter op de fiets en heb geen nek- en schouderklachten meer.
Onderdeel van de meting is analyse van hoe je nu rijdt, hoe het voelt, waar je evt. last van hebt, enz., of als je nog geen fiets hebt zitten op een pasframe.
Het is geen kwestie van gokken, maar een analyse. In mijn geval stond mijn zadel te laag, en was het advies dit per twee weken 5 mm hoger te zetten om steeds rustig te wennen, en bij evt. pijn even te stoppen met verhogen.
Het eindresultaat klopt trouwens. Ik zit nu beter op de fiets en heb geen nek- en schouderklachten meer.
-
- Forum-lid
Bij RIH helaas niet meerDagmar schreef:waar verkopen ze nog staal cq welke merken?
Maar Van Herwerden/Duell bouwen ze nog met staal, Vittorio in Alkmaar, Herman Braun, Blacksmith, Cascarsi/Van Geffen, Van Tuyl (meen ik)...
Een Cinelli XCR is ook heel mooi!
Voor de juiste maat zou ik enkele wielerzaken afgaan, helaas is Bioracer/Sjefke Jansen niet meer in Limbricht maar je kunt altijd binnenlopen bij Salden/Jos Feron of Rob Akkermans, Bike Fun, Toma Cycles, John Knoops om je maat te laten nemen.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
nogmaals dank voor de reactie's. Staal is dus exclusiever geworden zie ik, wat betekent dit voor de prijs?
Ik wil een goede inmeting, ik vraag me af of ze dit bij de zaken die genoemd zijn in voorgaande post wel goed doen cq alle maten opmeten die er toe doen?
Van een vriend hoorde ik van Sjefke Janssen was er erg tevreden over. Volgens mij bestaat hij nog altijd
Ik wil een goede inmeting, ik vraag me af of ze dit bij de zaken die genoemd zijn in voorgaande post wel goed doen cq alle maten opmeten die er toe doen?
Van een vriend hoorde ik van Sjefke Janssen was er erg tevreden over. Volgens mij bestaat hij nog altijd
-
- Forum-lid
Sjefke Janssen bestaat nog wel, is de man van Anky en is de bondscoach voor de dressuur.
Inmeten doet hij echt niet meer.
En de genoemde zaken doen echt wel hun best, gewoon zelf meedenken en vertrouwen hebben in degene die jij vertrouwt.
PS Zou er gewoon enkele afgaan, zeker John Knoops/Feron.
Inmeten doet hij echt niet meer.
En de genoemde zaken doen echt wel hun best, gewoon zelf meedenken en vertrouwen hebben in degene die jij vertrouwt.
PS Zou er gewoon enkele afgaan, zeker John Knoops/Feron.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Ik ben erg tevreden over Jos Feron ik heb daar mijn Ciocc gekocht en de beurten waren allemaal goed gedaan. Ik zal zeker hier gaan kijken. Maar als het geen uitgebreide meting is dan laat ik dat ergens anders doen.
Bij Jos Feron is ook dealer van Scapin en Passoni, met mooie stalen fietsen in het assortiment. Helaas niet goedkoop.
Als je maten van je frame weet kun je hier en redelijker geprijsd frame bestellen: http://www.merciancycles.co.uk/
Bij Salden een keer voor een fiets gekeken en daar werd alleen de binnenbeenlengte gemeten.
Als je maten van je frame weet kun je hier en redelijker geprijsd frame bestellen: http://www.merciancycles.co.uk/
Bij Salden een keer voor een fiets gekeken en daar werd alleen de binnenbeenlengte gemeten.
Campagnolo Ultra Dork
ik vroeg me af welke maat fiets ik moet nemen,
de ene site geeft een factor van 0.66 en en de andere 0,68. Ik kom dan uit op maat 57 t/m 59 , mijn binnenbeenlengte is 87.3 cm
ik ben gewoon een toerfietser die comfortabel wil zitten, is een groter maat dan beter? Heb nu 58 en na twee uur wel wat last van de rug.
Fiets alles in het zuid limburg klimmetjes (woon hier in het zuiden).
de ene site geeft een factor van 0.66 en en de andere 0,68. Ik kom dan uit op maat 57 t/m 59 , mijn binnenbeenlengte is 87.3 cm
ik ben gewoon een toerfietser die comfortabel wil zitten, is een groter maat dan beter? Heb nu 58 en na twee uur wel wat last van de rug.
Fiets alles in het zuid limburg klimmetjes (woon hier in het zuiden).
Bij een goede zaak houden ze rekening met wat voor een fietser je bent tijdens het opmeten.
Niet zozeer bij het meten maar wel bij het selecteren van het frame en componenten (bijv stuurpen).
Als je een echte racer bent zit je dieper. Als je meer een tourder bent zit je wat rechterop en iets korter.
Hiervoor zijn er de zogenaamde comfortracers op de markt gekomen. Deze hebben oa een langere balhoofdbuis.
Als ik jou was zou ik bij een aantal zaken langsgaan en in eerste instantie gewoon wat info vragen.
Bij degene waar je het beste gevoel hebt kan je je in laten meten als ze ook de fietsen hebben waar je in geinteresseerd in bent.
Succes
Niet zozeer bij het meten maar wel bij het selecteren van het frame en componenten (bijv stuurpen).
Als je een echte racer bent zit je dieper. Als je meer een tourder bent zit je wat rechterop en iets korter.
Hiervoor zijn er de zogenaamde comfortracers op de markt gekomen. Deze hebben oa een langere balhoofdbuis.
Als ik jou was zou ik bij een aantal zaken langsgaan en in eerste instantie gewoon wat info vragen.
Bij degene waar je het beste gevoel hebt kan je je in laten meten als ze ook de fietsen hebben waar je in geinteresseerd in bent.
Succes
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Ga alsjeblieft naar een zaak waar ze een erg goed oog hebben (echte framebouwers hebben dat wel). Een goede bike-fitter ziet hoe een fiets afgesteld moet worden door te kijken hoe je beweegt op de fiets en door je te vragen wat je voelt, niet door je lichaamsproporties op te meten en door een computer te gooien (o.a. bikefitting.com). Die computermetingen heb je geen drol aan, tenzij ze gepaard gaan met een echt goede bike-fitter
Rugklachten na 2 uur: probeer eens specifieke krachttraining (min. 2x per week 30 min anders heeft het weinig zin) en stretch elke dag en na het fietsen je hamstrings (voorzichtig natuurlijk).
Rugklachten na 2 uur: probeer eens specifieke krachttraining (min. 2x per week 30 min anders heeft het weinig zin) en stretch elke dag en na het fietsen je hamstrings (voorzichtig natuurlijk).