Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 17 dec 2010 12:41

[quote="tomkolkman"]Het komt grofweg op 3 varianten uit:

Losse 800
Bundel 800 met hartslag en cadans
Citynavigator bundel 800 met hartslag, cadans en city navigator europe.

Aan de city navigator kaart heb je genoeg om te kunnen navigeren. Wil je ook fiets routes erbij dan is de fietskaart makkelijk maar dus niet noodzakelijk. Topo maps zou je naar kunnen kijken als je het bos in gaat want daar staan de kleinere wegen wel op.

Voor de Ardennen, mits je niet het bos in gaat is de city navigator wel geschikt.

De cyclo bestanden kun je openen in mapsource of base camp en dan via daar importeren of je kunt proberen om het in de New files map te zetten. Het bestand word automatisch geconverteerd naar een koers bestand. [/quote]

Als alternatief voor dure Garmin kaarten is er Openstreetmap (geheel gratis) http://sites.google.com/site/openfietsmap/home
What makes the boat go faster?

foosho
Forum-lid

foosho 17 dec 2010 12:48

Voor wegen zijn die opensource maps prima en worden steeds beter. Wil je er ook mee MTBen, dan zijn de Topo kaarten stúkken beter (al timmert OpenMTBmap hard aan de weg en zal over wat jaartjes vast even goed zijn).

nielsfeijen
Forum-lid

nielsfeijen 17 dec 2010 13:53

Dus als ik het goed begrijp, is de kaart die al op de 800 zit niet goed genoeg. Opties zijn dan de Citynavigator erbij voor Europa neem ik aan of de gratis versies...?? Met beide kun je de klein straatjes in de Ardennen prima vinden?
Het is niet voor MTB'en voor mij persoonlijk.

Thanks!

foosho
Forum-lid

foosho 17 dec 2010 14:12

Bekijk het zelf zou ik zeggen :)

http://www.openstreetmap.org/

kees0251
Forum-lid

kees0251 17 dec 2010 20:56

[quote="Livio Livius"][quote="tomkolkman"]w
Als alternatief voor dure Garmin kaarten is er Openstreetmap (geheel gratis) http://sites.google.com/site/openfietsmap/home
[/quote]

Ik heb die inmiddels op mijn Garmin Etrex Venture gezet en hij lijkt me beter geschikt voor fietsen dan de City Navigator..... (tenminste in mijn regio)
Cheap light strong, choose two

tomdejong
Forum-lid

tomdejong 18 dec 2010 10:16

Eindelijk mijn edge 800 binnen, vandaag eens kijken hoe het werkt......
gekocht bij bike-components.de. Daar heb ik aangegeven dat ik hem ergens anders (lordgun) goedkoper kon krijgen. Waarop ze mij een voorstel deden wat goedkoper was. De bundle voor iets minder dan 400 euro.

eerste indruk: gaaf ding. made in taiwan, is te zien aan de eerste locatie waarop die is ingesteld..
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

hond
Forum-lid

hond 18 dec 2010 21:56

[quote="Tomdejong"]Eindelijk mijn edge 800 binnen, vandaag eens kijken hoe het werkt......
gekocht bij bike-components.de. Daar heb ik aangegeven dat ik hem ergens anders (lordgun) goedkoper kon krijgen. Waarop ze mij een voorstel deden wat goedkoper was. De bundle voor iets minder dan 400 euro.

eerste indruk: gaaf ding. made in taiwan, is te zien aan de eerste locatie waarop die is ingesteld..[/quote]

Is de bundle ook verkrijgbaar met de zwart/witte Edge ipv de zwart/blauwe?

ar
Forum-lid

ar 18 dec 2010 23:48

Morel, dank voor je tip.

Ik heb de Topo Benelux kaart op het SD kaartje gezet waarop ook de CN2011 staat, in de map Garmin.

Op de Egde kan ik de Benelux kaart enablen/disablen; dus so far so good. Ik kan nu kiezen tussen de basic map, de CN kaart en de Topo Benelux kaart; of allemaal tegelijk.

Wat ik niet begrijp is:
- In Basecamp zie ik de Benelux kaart niet op de Edge 800 staan?
- De routeerbaarheid van de Benelux kaart valt erg tegen. Ritjes van ~10km gaan nog, maar bij grotere afstanden krijg ik óf een rechte lijn, óf een "berekeningsfout".

Wie weet hoe het zit?

Litespeed Icon (Campagnolo Chorus, Shamal Ultra)
Trek 5500 (Ultegra, Ksyrium Elite)
Specialized Epic (XT/LX/XTR)

morel
Forum-lid

morel 19 dec 2010 18:14

[quote="Ar"]

Wat ik niet begrijp is:
- In Basecamp zie ik de Benelux kaart niet op de Edge 800 staan?
- De routeerbaarheid van de Benelux kaart valt erg tegen. Ritjes van ~10km gaan nog, maar bij grotere afstanden krijg ik óf een rechte lijn, óf een "berekeningsfout".

Wie weet hoe het zit?

[/quote]

Hoi,

Ik heb géén ervaring met met de Topo Benelux Map maar weet ook niet hoe je de rit geprobeerd hebt.
Heb je een rit getekend vervolgens ingeladen en dan gevraagd om te tonen op de kaart van je 800, of heb je hem proberen te rijden en kwam je onderweg ineens een rechte lijn tegen ?

Voor wat betreft de zichtbaarheid van de Topo Benelux Map op de 800, die staat ook niet op de 800 maar op het microkaartje toch ?
Vergeet ook niet dat het kaartje van de CN Europa waar je de Topo BNLX op gezet hebt officieel niet gebruikt kan worden op de computer.
Dus het kan best zijn dat al wat er op dat kaartje staat niet gebruikt kan worden op de computer.
Lees de laatste regel van de beschrijving van een micro kaartje op de site van Garmin maar eens;

Let op:
*De cartografie is niet te gebruiken op de computer. Hiervoor dient u de DVD/CD versie aan te schaffen.

Wil je met de Topo werken op de PC of Mac dan zul je hem op de 800 zelf moeten zetten denk ik.

Grtz,
Morel.

ar
Forum-lid

ar 19 dec 2010 21:21

Hoi Morel en iedereen,

Als ik mijn vraag kernachtig probeer samen te vatten, dan komt het op het volgende neer:

Ik had de indruk dat ik met de routeerbare Topografische fietskaart Benelux net als met een TomTom zou kunnen navigeren, alleen dan over fietspaden. Dit blijkt tegen te vallen. Als ik, staand in bijvoorbeeld Delfgauw (bij Delft) op de Edge 800 een locatie in Noordwijk aan Zee invoer, krijg ik niet een route over (mooie) fietspaden voorgeschoteld, maar een "berekeningsfout". Als ik hetzelfde probeer in Basecamp, dan krijg ik een rechte lijn. Korte ritjes over fietspaden naar een waypoint over een km of 10 werkt wel. Navigeren met de CN gaat goed, maar dan ga je weer niet over fietspaden. Als ik in de Edge 800 zowel de CN als de Topo Benelux laad, dan kan ik niet navigeren zoals met een TomTom. Telkens krijg ik dan een "berekeningsfout". Als ik de topo Benelux kaart disable, dan kan ik met de CN wel navigeren, maar dan natuurljk weer niet over fietspaden. Ik vraag me dan ook af, wat betekent het in de praktijk dat de Topo Benelux "routeerbaar" is?

Grt Ar

Litespeed Icon (Campagnolo Chorus, Shamal Ultra)
Trek 5500 (Ultegra, Ksyrium Elite)
Specialized Epic (XT/LX/XTR)

kees0251
Forum-lid

kees0251 19 dec 2010 22:56

Dat betekent niet meer dan dat je GPS gestuurd van waypoint naar waypoint kan rijden.....
Cheap light strong, choose two

morel
Forum-lid

morel 19 dec 2010 23:51

[quote="Ar"]Hoi Morel en iedereen,

Ik vraag me dan ook af, wat betekent het in de praktijk dat de Topo Benelux "routeerbaar" is?

Grt Ar

[/quote]

Hoi Ar,

Zoals garmin al aan geeft in een van de voorstellingen van de Topo Benelux moet je rekening houden met het vogende;
Voor de automatische routebepaling in Mapsource op de PC kan een groot aantal parameters worden ingesteld !
Maar niet alleen op de Pc maar ook op het toestel dus lees het volgende eens goed dor;

*ROUTEBEPALING OP DE PC
Voor de automatische routebepaling in Mapsource op de PC kan een groot aantal parameters worden ingesteld. U roept de routebepaling voorkeuren op door in het programma Mapsource in de bovenbalk te klikken op Bewerken en in het vervolgens verschenen menu op Voorkeuren (of gebruikt CTRL + SHIFT + P). Kies dan voor het tabblad Routebepaling. Zie hieronder.
Bij Routestijl kiest u voor Automatische routebepaling. Vervolgens kiest u bij Voertuig voor Fiets of Voetganger. Bij Proberen te vermijden kunt u voor de Topomap Benelux uitsluitend kiezen voor wel of geen onverharde wegen. De overige mogelijkheden zijn niet werkzaam voor dit kaartproduct. Kies bij Berekeningsstijl voor Kortere afstand. Tenslotte kunt de schuif voor de Wegselectie in het midden laten staan.

*ROUTEBEPALING OP UW GPS
Door de verschillen in het instellingenmenu van de diverse series Garmin GPS toestellen is het niet mogelijk daar een eenduidige beschrijving van te doen. Wij raden u aan de handleiding voor uw GPS toestel na te lezen over routebepaling en de onderstaande adviezen als leidraad te hanteren. De routeringinstelling van uw GPS vindt u in alle gevallen in het hoofdmenu of het menu extra onder instellingen. Kies vervolgens voor Routering of Navigatie. Voor alle toestellen geldt dat u de gebruiksmodus dient in te stellen op Voetganger of Fiets. Bij begeleidingmethode kiest u voor via de weg in combinatie met kortere afstand. Bij te vermijden kunt u dan een voorkeur instellen voor wel of niet over onverharde wegen.
De verschillen wat betreft instellingen op de GPS en in MapSource, is de reden dat een geselecteerde route tussen twee zelfde punten een ander resultaat kan hebben op verschillende GPS toestellen. Bovendien kan een ge-exporteerde route van de PC naar de GPS aangepast worden bij die procedure. De classificatie van de wegen en de beschrijving van de wegbekleding varieert naargelang het land; de beschrijving «onverharde weg» kan op verschillende situaties doelen en de aanpassing van de wegbeddeking werd op de kaart misschien niet steeds aangepast.
In het algemeen kan worden gesteld dat bij het gebruik voor autoroutering middels de Topomap Benelux kaart, de gebruiker verantwoordelijk is voor het respecteren van ter plaatse geldende bepalingen,. De berekende route dient te worden gezien als een routevoorstel op basis van beschikbare informatie.
Mocht u tijdens het gebruik van dit product afwijkingen in de kaart constateren, dan stellen wij het op prijs als u deze aan ons wilt meedelen. U kunt hiervoor gebruik maken van onze speciaal voor dit doel ingerichte rapportagesite op http://ww.garmin.be/mapreporter.html. Onze supportafdeling registreert de voorgestelde correcties en na controle zullen deze deel uitmaken van een volgende update.

Het zal volgens mij beslist aan een van de instellingen liggen en indien juist ingesteld zal het best naar behoren werken.
Maar de Edge 800 heeft een dermate ingewikkelde interface dat het best wel even kan duren voor je weet hoe alles precies ingesteld moet worden eer het goed werkt.
Maar daar is o.a. dit forum voor natuurlijk en ik geloof zeker dat er hier voor alles meestal een oplossing word aangedragen door mede forumleden die nu meer en meer de Edge 800 aanschaffen en daar ervaring mee op doen die zij vervolgens best willen delen.

Grtz,
Morel.

Gesloten