Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen

royvanheesbeen
Forum-lid

royvanheesbeen 04 sep 2012 23:35

Hallo,

Ik rijd sinds anderhalfjaar op Easton EA70 wielen. Nu heb ik binnen een korte tijd (2 maanden) voor de derde keer een spaakbreuk (tweemaal achter en een keer voor). Twee keer is de spaak gebroken bij de nippel en een keer dwars door midden. Ik heb geen idee wat de oorzaak is; twee breuken ontstonden bergop, de derde tijdens het fietsen op vlak terrein.
Aangezien de wielen nog niet echt oud zijn en niet bijzonder veel km hebben gemaakt (+/- 4000 - 5000) lijkt mij dit niet echt normaal.
Op diverse websites lees ik dat er meer klachten zijn over deze wielen en daarom ben ik van plan om een nieuwe set te kopen en hoop ik nog via de verkoper een deel van het aankoopbedrag terug te krijgen.
Ik heb echter nog niet een goede keus kunnen maken. De Ksyrium SL leken mij een wel een goede keus, aangezien ik daar veel positieve reacties over heb gezien.
Zijn er nog andere wielen die jullie kunnen aanraden die in deze prijsklasse vallen (+/- 400 - 800 euro)? Ik vind het vrij lastig om de verschillende types en merken met elkaar te vergelijken...

tilion
Forum-lid

tilion 05 sep 2012 15:18

Apart, bij ons in de groep precies iemand met hetzelfde verhaal. Easton ea70 op zijn nieuwe fiets, na diverse spaakbreuken de ksyrium sl gekocht. Hij heeft in ieder geval geen last meer gehad van spaakbreuken, en is zeer tevreden over het "rijgedrag" van de wielen.

pacoaw
Forum-lid

pacoaw 05 sep 2012 15:58

Hoe zwaar ben je?

race-niek
Forum-lid

race-niek 05 sep 2012 16:03

fulcrum racing 3 of 1 zijn misschien goede opties voor je
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

royvanheesbeen
Forum-lid

royvanheesbeen 05 sep 2012 20:57

pacoaw schreef:Hoe zwaar ben je?
Ik weeg 79 kilo, ruim onder het maximum van 95 kilo lijkt mij. Ik heb vandaag mijn fiets weggebracht naar een vrij grote zaak in Amsterdam. Daar gaven ze aan dat er veel mensen met Easton EA70 terug komen met klachten.
Schijnbaar zijn de nippels in de EA70 van twee verschillende materialen en is de ene zwakker dan de andere.
race-niek schreef:fulcrum racing 3 of 1 zijn misschien goede opties voor je
Ik ben niet heel erg bekend met Fulcrum. Waarom zou je mij deze aanraden? Als ik de 1 en 3 zie, zie ik voornamelijk een flink verschil in prijs. Bij de cijfers staat dat de 3 meer comfort heeft en de 1 meer reactievermogen. Is het extra comfort de reden voor de hogere prijs?

pacoaw
Forum-lid

pacoaw 05 sep 2012 21:52

Als er eenmaal meerdere spaken zijn gebroken, zonder dat alle spaken op spanning zijn gecontroleerd, is de kans op een volgende breuk steeds groter, en de velg zal ook steeds krommer worden bij iedere breuk.

Ik zou een goede fietsenmaker de eastons geheel opnieuw laten inspaken met nieuwe spaken en messing nippels in plaats van alu.

Met soortgelijke wielen zoals de Ksyriums en Racing 3 kun je dezelfde problemen krijgen als met je huidige set wielen, maar dat de kans in het begin kleiner is omdat ze nieuw zijn. Je kunt dan net zo goed een nieuw setje Eastons kopen.

kiekerjan
Forum-lid

Gebruikersavatar kiekerjan 05 sep 2012 21:59

Salden heeft op dit moment een aanbieding op de Racing 0 wielset zag ik laatst. Misschien nog interessant ?

Plaats reactie