Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

nielsfeijen
Forum-lid

nielsfeijen 06 jan 2011 13:48

Hoi hoi,

Denk dat ik in het voorjaar ook voor de 800 wil gaan. Vooral ook voor de Ardennen en Limburg ritten die te downloaden zijn. Snel vraagje. Zie op een aantal sites de MPS en TRK format bijv http://home.scarlet.be/bikeeastbelgium/ ... yclotracks, maar lees op het net dat de GPX het beste is. Is het makkelijk te converteren naar GPX met dat GPSbabel bijv en is het betrouwbaar?? Niet dat je na 40km ergens staat en je wordt de sloot in gestuurd ;)

Merci!!

p@home
Forum-lid

p@home 06 jan 2011 14:01

Op RideWithGPS of in bijlage heb ik een track uitgetekend over een 5 tal km die me brengt over een jaagpad en daarna gewone wegen.

Als ik deze route invoer op de Edge800 met alleen de Topografische kaart actief zou hij deze route perfect moeten kunnen narijden.
De Edge 800 doet dit blijkbaar niet. Hij rekent de route opnieuw uit en concludeert dat het jaagpad niet gekend is en stuurt me om. Dit probleem kan ik oplossen door de route te rijden zonder richtingaanwijzingen maar dit wil ik niet.

Zijn er die dit zelf eens willen testen?

Hiervoor gewoon de Edge op demomodus zetten, de Topo van Benelux activeren, de startlocatie K. Astridlaan 51 te Lauwe instellen en dan de route activeren met richtingaanwijzingen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 jan 2011 15:53

Ik heb inmiddels schele ogen van het lezen, maar het e.e.a. begint me inmiddels een beetje duidelijk te worden. Toch nog een vraag.

Stel ik download van een willekeurige site een bepaalde .gpx file, bijvoorbeeld een route in de Ardennen.

Wat gebeurt er als de kaart op mijn Garmin (bijvoorbeeld OSM) een bepaalde weg in die route niet kent?

p@home
Forum-lid

p@home 06 jan 2011 15:58

Als je op de Edge 800 de routebegeleiding aflegt (dus geen richtingaanwijzingen) zal deze helemaal niets verkeerd doen. Hij zal een roze lijn tonen over het uitgetekende parkoer met al dan niet een weg eronder.

Ligt de routebegeleiding wel aan dan zal hij een omweg maken om zo wat later terug op het parkoer te komen dit omdat de Edge op die strook geen bestaande weg vond.

Dit is +/- het probleem met mijn TCX/GPX files. Deze rijden soms over een jaagpad en dit terwijl de Topo deze kent rekent de Edge 800 een alternatief. Alleen op te lossen door dus te kiezen om de koers gewoon te rijden zonder richtingaanwijzingen.
Dan maakt het zelf niet uit of de weg bestaat of niet. Als je deze zo hebt uitgetekend volgt hij deze letterlijk op.

foosho
Forum-lid

foosho 06 jan 2011 15:59

[quote="havana"]Ik heb inmiddels schele ogen van het lezen, maar het e.e.a. begint me inmiddels een beetje duidelijk te worden. Toch nog een vraag.

Stel ik download van een willekeurige site een bepaalde .gpx file, bijvoorbeeld een route in de Ardennen.

Wat gebeurt er als de kaart op mijn Garmin (bijvoorbeeld OSM) een bepaalde weg in die route niet kent?
[/quote]
Een GPX is een kruimelspoor en wordt op de kaart geprojecteerd. Het maakt helemaal niet uit wat voor kaart er zit. Oftewel, je krijgt gewoon de route te zien, weg of geen weg op de kaart.

Dit in tegenstelling tot bepaalde andere formaten, die zeggen bijv. "van A naar B via C" en laat dan de fietscomputer rekenen hoe er te komen. Dit is dus niet het geval in een GPX (deze bestaat uit 100en punten die hij recht aan elkaar verbindt).

gandalf
Forum-lid

gandalf 06 jan 2011 17:06

[quote="havana"]Ik heb inmiddels schele ogen van het lezen, maar het e.e.a. begint me inmiddels een beetje duidelijk te worden. Toch nog een vraag.

[/quote]

Havana, begin er niet aan, want het doolhof is eindeloos :-).

Vwb die gpx files: ik heb een hele eenvoudige GPS

[img=http://navi.nl/images/etrexH.jpg]

en daar kun je ook gpx files op zetten, en vervolgens met een "track-back" optie het kruimelspoor weer volgen naar het begin of eindpunt van de route. En geloof het of niet, maar dat gaat prima zonder onderliggende kaart....
It is not a lie if you believe it...

hond
Forum-lid

hond 06 jan 2011 19:36

Alleen kun je onderweg niet meer van route veranderen en heb je nog steeds geen idee van waar je bent...

gandalf
Forum-lid

gandalf 07 jan 2011 01:04

Volgens mij kun je gewoon een andere route back tracken als je dat wilt.

En ik weet niet hoe voorbereid jij op de fiets stapt, maar ik heb over het algemeen een aardig idee waar ik ben, waar ik vandaan kom en waar ik naar toe wil :-).

Maar dit is niet bedoeld als goed, beter best vergelijk, ik wilde alleen maar duidelijk maken aan Havana dat een kruimelspoor goed genoeg kan zijn, zeker in heuvelachtig/bergachtig gebied waar niet zoveel wegen zijn. Het hangt helemaal van je wensen af
It is not a lie if you believe it...

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 07 jan 2011 13:15

Mag ik sommige Edge 800 gebruikers wat vragen?
Ik zit op het punt om een Edge 800 te kopen.
Nu bezit ik al een 310XT met een cardan en HRM sensor (dezelfde die bij de Edge 800 zit)
Deze hoef ik in principe niet meer te hebben. Dus ik kan het volstaan met alleen de Edge 800.

Nu kun je verschillende bundels kopen.
Maar de laatste, duurste bundel krijg je CityNavigator Europa op microSD kaart erbij.
Maar in de omschrijving kom ik vele verschillende software tegen, waarmee ik kan navigeren.
Ik zie door de bomen het bos niet meer......

Je hebt;
*CityNavigator Europa
*BaseCamp software
*Topo Benelux
*BirdsEye Satellietbeeld
*Garmin Custom Maps

Maar ben ik verplicht om alle software aan te kopen om de Edge 800 draaiend te krijgen?

Wat ik wil?; Ik wil de Edge 800 gewoon gebruiken voor een trainingsrondje met navigatie. Daarbij wil ik het gebruiken om eventueel zelf routes te rijden.
En voor buitenland lijkt mij het ook makkelijk.

Wie kan mij hierover helpen, van wat alles nou is?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 07 jan 2011 13:21

[quote="Gandalf"][quote="havana"]Ik heb inmiddels schele ogen van het lezen, maar het e.e.a. begint me inmiddels een beetje duidelijk te worden. Toch nog een vraag.

[/quote]

Havana, begin er niet aan, want het doolhof is eindeloos :-).

Vwb die gpx files: ik heb een hele eenvoudige GPS

[img=http://navi.nl/images/etrexH.jpg]

en daar kun je ook gpx files op zetten, en vervolgens met een "track-back" optie het kruimelspoor weer volgen naar het begin of eindpunt van de route. En geloof het of niet, maar dat gaat prima zonder onderliggende kaart....[/quote]

Precies of je koopt een Edge 305, net zo goed
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

gdikken
Forum-lid

gdikken 07 jan 2011 13:23

Ik kan de TOPO Benelux op marktplaats kopen voor een fractie van de officiële prijs, is dit raadzaam? Heb iets gelezen over dat jet het maar 1 x kan installeren en iets over unlockcodes....

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2011 13:35

Dan ben je geld aan 't betalen voor een illegale kaart.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten