Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oude stuurpen vervangen

wouterrrr34
Forum-lid

wouterrrr34 13 sep 2012 09:54

Hallo,

Ik heb een racefiets met een stuurpen en balhoofd uit een stuk (aluminium geloof ik). Aangezien ik het idee heb dat ik iets te ver van het stuur zit wil ik dit graag vervangen door een nieuwe losse balhoofd en kortere stuurpen. Heeft iemand een idee of dit mogelijk is en waar ik hiervan een uitleg (het liefst met plaatjes ;) ) kan vinden?

Wouter.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2012 11:01

Helaas is dit niet mogelijk omdat de buis van je vork daarvoor te kort is, die moet boven je frame uitsteken om een moderne ahead stuurpen te monteren.
Misschien dat je hier iets tussen kan vinden: http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 10&lang=EN
Campagnolo Ultra Dork

wouterrrr34
Forum-lid

wouterrrr34 13 sep 2012 12:24

Een als ik er nou een nieuwe voorvork in zet? Daarnaast heb ik een adapter gezien die er voor zorgt dat ik een moderne balhoofd en stuurpen kan monteren. Is dat misschien een optie?

madcow
Forum-lid

madcow 13 sep 2012 13:04

Daar zijn dacht ik speciale adapters voor, deze bijvoorbeeld:

http://www.rose.nl/artikel/universele-a ... /aid:28228" onclick="window.open(this.href);return false;

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 13 sep 2012 14:30

In je fiets zit zeker geen balhoofd en stuurpen zijn uit 1 stuk. Balhoofd bestaat uit lagers en lagercups wat het stuur de mogelijkheid geeft te draaien. Wat je waarschijnlijk wil is je oude balhoofd verwijderen en nieuwe ahead stuurpen met bijbehorende draadloze balhoofd monteren. Dat gaat inderdaad niet op je oude voorvork. Wel kun je de adapter monteren (opdezelfde wijze als de oude stuurpen en in plaats van de oude stuurpen) en daarop een ahead stuurpen monteren. Echter je kunt ook langs je fietsenmaker en die heeft vast nog wel op zijn zolder of in de kelder een doosje staan met oude stuurpennen in alle soorten en maten (die van mij wel en dan koop je een goede voor weinig geld, zo had ik laatst een nieuwe shimano 600 voor 10 euro) . Anders even in de gevraagd rubriek en je hebt vast voor heel weinig een kortere ouderwetse stuurpen.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2012 14:39

Hoe lang (kort) moet hij eigenlijk zijn? en hoe dik de insteek en de stuurdikte?
Campagnolo Ultra Dork

wouterrrr34
Forum-lid

wouterrrr34 13 sep 2012 14:45

zomerfietser schreef:In je fiets zit zeker geen balhoofd en stuurpen zijn uit 1 stuk. Balhoofd bestaat uit lagers en lagercups wat het stuur de mogelijkheid geeft te draaien. Wat je waarschijnlijk wil is je oude balhoofd verwijderen en nieuwe ahead stuurpen met bijbehorende draadloze balhoofd monteren. Dat gaat inderdaad niet op je oude voorvork. Wel kun je de adapter monteren (opdezelfde wijze als de oude stuurpen en in plaats van de oude stuurpen) en daarop een ahead stuurpen monteren. Echter je kunt ook langs je fietsenmaker en die heeft vast nog wel op zijn zolder of in de kelder een doosje staan met oude stuurpennen in alle soorten en maten (die van mij wel en dan koop je een goede voor weinig geld, zo had ik laatst een nieuwe shimano 600 voor 10 euro) . Anders even in de gevraagd rubriek en je hebt vast voor heel weinig een kortere ouderwetse stuurpen.
Ik denk dat ik dat met die adapter ga proberen. Dat vind ik er persoonlijk iets mooier uit zien.
Ernie C. schreef:Hoe lang (kort) moet hij eigenlijk zijn? en hoe dik de insteek en de stuurdikte?
Op dit moment is hij 10 cm. Ik zat te denken aan 8 of 6 cm.

wouterrrr34
Forum-lid

wouterrrr34 18 sep 2012 15:22

Is er iemand die ervaring heeft met zo'n adapter en er eventueel een uitleg over heeft? Het liefst met plaatjes! :)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 sep 2012 15:39

wouterrrr34 schreef:Is er iemand die ervaring heeft met zo'n adapter en er eventueel een uitleg over heeft? Het liefst met plaatjes! :)
Erg ingewikkeld is het niet; je schroeft de adapter vast in je vorkbuis (op dezelfde manier als je oude stuurpen) en op de adapter bevestig je een ahead stuurpen. Reken er wel op dat je welllicht ook je stuur moet vervangen (of je moet daar ook weer adapters voor kopen -> zie evt. singlespeedcentral)

Overigens vind ik zo'n adapter juist vrij lelijk en zou ik gewoon op zoek gaan naar een passende quill stuurpen. Inderdaad bij de fietsenmaker uit de grabbelbak of anders eventueel bij http://www.defietsenmaker.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie