29" MTB als mtb én racefiets?
Ik heb het volgende idee: ik koop een Giant 29"MTB met Schwalbe racing ralphs eronder en daarbij een los wielsetje met daaronder dunne straat/racebandjes. Als ik ga mountainbiken gebruik ik de wielset met racing ralphs en als ik op de weg ga fietsen/trainen gebruik ik de wielset met straat/racebandjes. wat vinden jullie van mijn idee? Zien julle voor- of nadelen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 13 sep 2012 11:11
Hoi, ik heb ook een tijd rondgereden met swalbe super moto's op mijn mtb. Fietste echt wel lekker maar ik vond dat Ik dan eigenlijk iets te veel gewicht meesleepte door de geveerde vork (die vrij nutteloos is op de weg) en dat de tandwielverhoudingen toch ook niet zo ideaal zijn. Zeker vooraan maar een 44T.
Dacht dan nog even een carbon voorvorkje te steken en een extra set baanwieltjes met race cassette.... Maar dan zit je qua kosten al niet zo ver uit de buurt van een degelijke 2de hands racer.
Dacht dan nog even een carbon voorvorkje te steken en een extra set baanwieltjes met race cassette.... Maar dan zit je qua kosten al niet zo ver uit de buurt van een degelijke 2de hands racer.
Het idee is helemaal niet zo gek. Het gewicht blijft natuurlijk hoog. Zeker als met een geveerde vork gaat rijden. Een lichte vaste carbonvork is het overwegen waard. Wel veel werk om die telkens te wisselen.
Iets anders wat je in de gaten moet houden is de tandwielverhouding. Op de weg met dunne bandjes gaat de snelheid natuurlijk verder omhoog dan in het terrein met dikke banden. De tandwielen moeten dat wel kunnen behappen.
En als het laatste: het smoelt heel vreemd, maar ja wat kan jou dat schelen.
http://www.flickr.com/photos/bas2k/4644435533/
Iets anders wat je in de gaten moet houden is de tandwielverhouding. Op de weg met dunne bandjes gaat de snelheid natuurlijk verder omhoog dan in het terrein met dikke banden. De tandwielen moeten dat wel kunnen behappen.
En als het laatste: het smoelt heel vreemd, maar ja wat kan jou dat schelen.
http://www.flickr.com/photos/bas2k/4644435533/
Leef! Fiets!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Dat is mijn vakantie fiets. Ik kan er alles mee doen meestal op het eind alleen nog met mbt wielen.
Je zit rechter op en je ziet meer.
Bergop gaat het net zo goed als op een racer
Het ziet er niet uit met wegwielen en daar wen je ook niet aan.
Om gewicht te sparen zit er oa een xtr groep op daardoor is de fiets veel te duur geworden.
Je kunt niet onder in de beugel wanneer je in een groep zit die ook nog stevig doorfiets is dat wel zwaar.
In de bocht stuurt je niet met je gewicht zoals op een racer misschien dat het met oefening wel gaat maar ik verlies in een groep veel snelheid
dus, een heel goed idee moet je doen, veel voordelen behalve wanneer je op een vlakke weg in een peleton mee wilt komen
Je zit rechter op en je ziet meer.
Bergop gaat het net zo goed als op een racer
Het ziet er niet uit met wegwielen en daar wen je ook niet aan.
Om gewicht te sparen zit er oa een xtr groep op daardoor is de fiets veel te duur geworden.
Je kunt niet onder in de beugel wanneer je in een groep zit die ook nog stevig doorfiets is dat wel zwaar.
In de bocht stuurt je niet met je gewicht zoals op een racer misschien dat het met oefening wel gaat maar ik verlies in een groep veel snelheid
dus, een heel goed idee moet je doen, veel voordelen behalve wanneer je op een vlakke weg in een peleton mee wilt komen
Do kin der mar druk mei weze
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Kan goed. Ik heb zelf jaren op de mtb ook op de weg gereden, dan gewoon met rara,s eronder omdat het niet zo heel veel scheelt.
Als je het wilt weten. Ik heb een aantal gelijke ritten naats elkaar gelegd scheelt rond de 8% met een 29 ga je daar zeker nog 2% vanaf halen. Met wegbanden ook nog 2% houd je er nog 4 a 5 over.
Het gewicht is te verwaarlozen. Mijn mtb weegt 9.8 kg met een belachelijke zware maar zeer goede fox terralogic van 1680 gram met een vaste vork gaat er nog een kilo af en met smalle bandejes ( je kan 28 mm racebanden rijden, niet smaller ivm de velgbreedte)
Dat scheelt weer 500 gram, kom je op 8.3 kilo uit een verglijke racefiets weegt tussen de 1 en 1,5 kg minder.
Zorg voor een 42 voorblad en ga dan met een 12/27 rijden heb je ook de tussenstapjes van een racer. Ik weet zeker dat het amper scheelt qua snelheid als je maar niet met een 780 mm stuur gaat rijden zoals bv c,dale vorig jaar op de f29 leverde.
Ik ga zelf wel een -17 of -25 stuurpen monteren omdat ik bij een 29 niet verder kom dan een cm of 7/8 drop en dan heb ik al lange benen.
Enige nadeel watbik zie is dat sommige schijfremmen nog al bruut aangrijpen en je misschien wat sneller door je bandjes heen bent.
Als je het wilt weten. Ik heb een aantal gelijke ritten naats elkaar gelegd scheelt rond de 8% met een 29 ga je daar zeker nog 2% vanaf halen. Met wegbanden ook nog 2% houd je er nog 4 a 5 over.
Het gewicht is te verwaarlozen. Mijn mtb weegt 9.8 kg met een belachelijke zware maar zeer goede fox terralogic van 1680 gram met een vaste vork gaat er nog een kilo af en met smalle bandejes ( je kan 28 mm racebanden rijden, niet smaller ivm de velgbreedte)
Dat scheelt weer 500 gram, kom je op 8.3 kilo uit een verglijke racefiets weegt tussen de 1 en 1,5 kg minder.
Zorg voor een 42 voorblad en ga dan met een 12/27 rijden heb je ook de tussenstapjes van een racer. Ik weet zeker dat het amper scheelt qua snelheid als je maar niet met een 780 mm stuur gaat rijden zoals bv c,dale vorig jaar op de f29 leverde.
Ik ga zelf wel een -17 of -25 stuurpen monteren omdat ik bij een 29 niet verder kom dan een cm of 7/8 drop en dan heb ik al lange benen.
Enige nadeel watbik zie is dat sommige schijfremmen nog al bruut aangrijpen en je misschien wat sneller door je bandjes heen bent.
Dit kan heel goed. Mijn eerste fiets was een (gewone 26") mtb die ik zowel op de weg als op de weg gebruikte. Alleen even steeds de banden wisselen, maar dat is zo gedaan. Het probleem met de versnellingen heb ik toen niet zo ervaren. Met de 42-13 kan je nog redelijk doorrijden. Ook heb je geen last van een zware geveerde voorvork, want in een 29" heb je geen geveerde voorvork nodig, vind ik. Ik rijd zelf op een 29er met vaste vork. De grotere banden op iets lagere spanning zorgen voor voldoende demping.