Zelfgevlochten of zelfgekochte wielen?
Hallo iedereen!
Na 6 jaar intensief gebruikt zijn mijn huidige wielen aan vervanging toe. Ik ben op zoek naar stevige, stijve, allround wielen. Dus niet het ultralichte klimwiel.Is
Ik heb een budget van 700-800€.
Indien ik de wielen laat vlechten levert me dit geen extra kost op aangezien ik een uitstekend vlechter ken. Ik zou kiezen voor DT-Swiss 240 of Campa Record naven. Spaken worden CX-Ray. Van velgen heb ik nog geen idee (tips iemand?)
Indien ik de wielen koop twijfel ik nog tussen volgende modellen:
- Mavic Ksyrium SL (trouwens, weet iemand of het prijsverschil met de Ksyrium SR evenredig is aan de kwaliteit?)
- Fulcrum Racing 0
- Campa Shamal Ultra
Mijn eerste basisvraag is eigenlijk simpel: Kan ik met mijn huidig budget zelf wielen samenstellen die kwalitatief beter zijn dan de fabriekwielen die ik hierboven opnoem?
Mvg
Na 6 jaar intensief gebruikt zijn mijn huidige wielen aan vervanging toe. Ik ben op zoek naar stevige, stijve, allround wielen. Dus niet het ultralichte klimwiel.Is
Ik heb een budget van 700-800€.
Indien ik de wielen laat vlechten levert me dit geen extra kost op aangezien ik een uitstekend vlechter ken. Ik zou kiezen voor DT-Swiss 240 of Campa Record naven. Spaken worden CX-Ray. Van velgen heb ik nog geen idee (tips iemand?)
Indien ik de wielen koop twijfel ik nog tussen volgende modellen:
- Mavic Ksyrium SL (trouwens, weet iemand of het prijsverschil met de Ksyrium SR evenredig is aan de kwaliteit?)
- Fulcrum Racing 0
- Campa Shamal Ultra
Mijn eerste basisvraag is eigenlijk simpel: Kan ik met mijn huidig budget zelf wielen samenstellen die kwalitatief beter zijn dan de fabriekwielen die ik hierboven opnoem?
Mvg
Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.
Qua velgen zou je eens kunnen kijken naar KinLin, hebben diverse modellen met zeer veel mogelijkheid qua spaakgaten.
Qua velgen zou je eens kunnen kijken naar KinLin, hebben diverse modellen met zeer veel mogelijkheid qua spaakgaten.
-
- Forum-lid HC
Qua budget moet je dat met elke alu velg makkelijk kunnen halen.
Ik zou van de twee de naven nemen die het mooist bij je fiets staan.
Bij een alround wiel zou ik wellicht naar een velg kijken met keramische remranden
Ik zou van de twee de naven nemen die het mooist bij je fiets staan.
Bij een alround wiel zou ik wellicht naar een velg kijken met keramische remranden
havana schreef:Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.
Die naven van bikehubstore, wat is de kwaliteit daarvan? Ik vind ze zo...goedkoop

Anima Sana In Corpore Sano.
Die naven van Bikehubstore hebben zodanig kleine lagertjes dat die volgens mij zeer snel kapot zijn gereden.havana schreef:Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als je niet weet waar je 't over hebt post dan gewoon niets. De voornaven van BHS zijn met verschillende maten lagers te krijgen, dus daar gaat je verhaal sowieso al niet voor op.dorpel schreef:Die naven van Bikehubstore hebben zodanig kleine lagertjes dat die volgens mij zeer snel kapot zijn gereden.havana schreef:Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.
De achternaaf heeft 3x 6802 en 1 6902 lagers. Daarvan zijn de afmetingen 15x24x5 en 15x28x7 mm.
Ter vergelijking Chris King heeft niet-standaard lagers in de achternaaf zitten met afmetingen van: 17.5x27x7 en 27x37x7. Dus die zijn wel een slag groter, maar de lagers in de BHS naven zijn zeker niet belachelijk klein. Bijv C-4 gebruikt dezelfde maat lagers als de BHS naven. In een DT 240s naven zitten ook 6802 en 6902 lagers. M5 en Soul Kozak gebruikt ook dezelfde maten lagers. Tune zit ook vergelijkbaar qua maat.
Waarom de BHS naven zo goedkoop zijn? Omdat ze wat minder vaak over de kop gaan dan bij concurenten. Een naaf (zeker een voornaaf) zit zeer eenvoudig in elkaar en is ook niet moeilijk te maken. Een blok aluminium in een CNC draaibank en er komt zo een naaf uit rollen. Een goed ontwerp is wat waard, maar het is niet bepaald rocket science om een setje naven te ontwerpen met industrie lagers.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Wat is er dan minder goed aan Hope naven? Dat je niet de halve naaf moet verbouwen en het wiel opnieuw moet centreren als je op Campa of Shimano 11 speed over wilt schakelen?pacoaw schreef:Hope naven zijn de helft van de prijs van Chris King en maar net iets minder goed.
Ik heb verleden jaar door Zoran een setje laten bouwen met KinLin Niobium velgen en naven van Royce. Superstrakke wielen die nog onder jouw budget blijven. Voordeel; als de velgen versleten zijn de naven (die werkelijk super zijn) opsturen en een nieuw setje. Lijkt me dan een stuk goedkoper in plaats van weer een fabrieksset aan te schaffen. Zelfs een flinke valpartij (in vond het nodig een opstaande rand tussen de weg en het fietspad te raken) waarbij ik over de breedte van het fietspad werd gekatapulteerd deerde die set helemaal niets. Geen slag te bespeuren terwijl ik toch die rand van de zijkant raakte. Mijn Eastons EA 90 SLX in de andere Principia zijn veel gevoeliger. Zo maar uit het niets een spaakbreuk en een fikse slag in het wiel. Bij de vorige Eastons EA 90 SL ook twee keer spaakbreuk gehad. De Eastons zijn duurder dan de handgemaakte set van Zoran, dus als ik dat van te voren had geweten had ik in beide fietsen een set van Zoran gehad.
De velgen van KinLin zijn resp 27 mm (voorwiel) en 30 mm (achterwiel) hoog en bevallen dus uitstekend.
Wel heeft de achternaaf een vrij harde vrijloop qua geluid. Ik heb geen bel nodig, even de benen stilhouden en het valt al op. Soms tot ergernis van ploegmakkers, anderen (waaronder ikzelf) vinden het prachtig.....
Succes met je zoektocht.
De velgen van KinLin zijn resp 27 mm (voorwiel) en 30 mm (achterwiel) hoog en bevallen dus uitstekend.
Wel heeft de achternaaf een vrij harde vrijloop qua geluid. Ik heb geen bel nodig, even de benen stilhouden en het valt al op. Soms tot ergernis van ploegmakkers, anderen (waaronder ikzelf) vinden het prachtig.....
Succes met je zoektocht.
Gios Titanio, Chorus, DT Swiss RR 511, 240S.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.