Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zelfgevlochten of zelfgekochte wielen?

dorpel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2010 13:19

dorpel 23 sep 2012 11:41

Hallo iedereen!

Na 6 jaar intensief gebruikt zijn mijn huidige wielen aan vervanging toe. Ik ben op zoek naar stevige, stijve, allround wielen. Dus niet het ultralichte klimwiel.Is

Ik heb een budget van 700-800€.
Indien ik de wielen laat vlechten levert me dit geen extra kost op aangezien ik een uitstekend vlechter ken. Ik zou kiezen voor DT-Swiss 240 of Campa Record naven. Spaken worden CX-Ray. Van velgen heb ik nog geen idee (tips iemand?)

Indien ik de wielen koop twijfel ik nog tussen volgende modellen:
- Mavic Ksyrium SL (trouwens, weet iemand of het prijsverschil met de Ksyrium SR evenredig is aan de kwaliteit?)
- Fulcrum Racing 0
- Campa Shamal Ultra

Mijn eerste basisvraag is eigenlijk simpel: Kan ik met mijn huidig budget zelf wielen samenstellen die kwalitatief beter zijn dan de fabriekwielen die ik hierboven opnoem?

Mvg

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 23 sep 2012 14:19

Ja, dat kan. Als de velgen op zijn ff opnieuw laten vlechten. Naven gaan een leven lang mee.

Chris King naven, 520,-
Dt 415 2x 125,-
Cx ray + nippels 100,-
Anima Sana In Corpore Sano.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28242
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 sep 2012 14:24

Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.

Qua velgen zou je eens kunnen kijken naar KinLin, hebben diverse modellen met zeer veel mogelijkheid qua spaakgaten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14440
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 sep 2012 14:56

Qua budget moet je dat met elke alu velg makkelijk kunnen halen.
Ik zou van de twee de naven nemen die het mooist bij je fiets staan.

Bij een alround wiel zou ik wellicht naar een velg kijken met keramische remranden

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 23 sep 2012 15:08

Setje zero's zou ik ook niet onderschatten....

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 23 sep 2012 16:04

havana schreef:Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.

Qua velgen zou je eens kunnen kijken naar KinLin, hebben diverse modellen met zeer veel mogelijkheid qua spaakgaten.

Die naven van bikehubstore, wat is de kwaliteit daarvan? Ik vind ze zo...goedkoop :-) (qua prijs)
Anima Sana In Corpore Sano.

dorpel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2010 13:19

dorpel 23 sep 2012 17:29

havana schreef:Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.

Qua velgen zou je eens kunnen kijken naar KinLin, hebben diverse modellen met zeer veel mogelijkheid qua spaakgaten.
Die naven van Bikehubstore hebben zodanig kleine lagertjes dat die volgens mij zeer snel kapot zijn gereden.

pacoaw
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 dec 2010 00:30

pacoaw 23 sep 2012 21:37

Hope naven zijn de helft van de prijs van Chris King en maar net iets minder goed.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 sep 2012 22:13

dorpel schreef:
havana schreef:Die King naven zijn wel idioot duur. Novatec of BikeHubStore zijn stukken goedkoper.

Qua velgen zou je eens kunnen kijken naar KinLin, hebben diverse modellen met zeer veel mogelijkheid qua spaakgaten.
Die naven van Bikehubstore hebben zodanig kleine lagertjes dat die volgens mij zeer snel kapot zijn gereden.
Als je niet weet waar je 't over hebt post dan gewoon niets. De voornaven van BHS zijn met verschillende maten lagers te krijgen, dus daar gaat je verhaal sowieso al niet voor op.
De achternaaf heeft 3x 6802 en 1 6902 lagers. Daarvan zijn de afmetingen 15x24x5 en 15x28x7 mm.

Ter vergelijking Chris King heeft niet-standaard lagers in de achternaaf zitten met afmetingen van: 17.5x27x7 en 27x37x7. Dus die zijn wel een slag groter, maar de lagers in de BHS naven zijn zeker niet belachelijk klein. Bijv C-4 gebruikt dezelfde maat lagers als de BHS naven. In een DT 240s naven zitten ook 6802 en 6902 lagers. M5 en Soul Kozak gebruikt ook dezelfde maten lagers. Tune zit ook vergelijkbaar qua maat.

Waarom de BHS naven zo goedkoop zijn? Omdat ze wat minder vaak over de kop gaan dan bij concurenten. Een naaf (zeker een voornaaf) zit zeer eenvoudig in elkaar en is ook niet moeilijk te maken. Een blok aluminium in een CNC draaibank en er komt zo een naaf uit rollen. Een goed ontwerp is wat waard, maar het is niet bepaald rocket science om een setje naven te ontwerpen met industrie lagers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 sep 2012 22:16

pacoaw schreef:Hope naven zijn de helft van de prijs van Chris King en maar net iets minder goed.
Wat is er dan minder goed aan Hope naven? Dat je niet de halve naaf moet verbouwen en het wiel opnieuw moet centreren als je op Campa of Shimano 11 speed over wilt schakelen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjlek
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2010 20:45

sjlek 23 sep 2012 22:30

Ik heb verleden jaar door Zoran een setje laten bouwen met KinLin Niobium velgen en naven van Royce. Superstrakke wielen die nog onder jouw budget blijven. Voordeel; als de velgen versleten zijn de naven (die werkelijk super zijn) opsturen en een nieuw setje. Lijkt me dan een stuk goedkoper in plaats van weer een fabrieksset aan te schaffen. Zelfs een flinke valpartij (in vond het nodig een opstaande rand tussen de weg en het fietspad te raken) waarbij ik over de breedte van het fietspad werd gekatapulteerd deerde die set helemaal niets. Geen slag te bespeuren terwijl ik toch die rand van de zijkant raakte. Mijn Eastons EA 90 SLX in de andere Principia zijn veel gevoeliger. Zo maar uit het niets een spaakbreuk en een fikse slag in het wiel. Bij de vorige Eastons EA 90 SL ook twee keer spaakbreuk gehad. De Eastons zijn duurder dan de handgemaakte set van Zoran, dus als ik dat van te voren had geweten had ik in beide fietsen een set van Zoran gehad.
De velgen van KinLin zijn resp 27 mm (voorwiel) en 30 mm (achterwiel) hoog en bevallen dus uitstekend.
Wel heeft de achternaaf een vrij harde vrijloop qua geluid. Ik heb geen bel nodig, even de benen stilhouden en het valt al op. Soms tot ergernis van ploegmakkers, anderen (waaronder ikzelf) vinden het prachtig.....
Succes met je zoektocht.
Gios Titanio, Chorus, DT Swiss RR 511, 240S.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 24 sep 2012 07:54

Chris King is nogal overhyped. En dan moet je nagaan dat CK speciaal gereedschap nodig hebben, moeten worden verbouwd voor Campy etc... ;)

Hope is erg goed en is goedkoper dan DT. CK is gewoonweg erg duur voor de kwaliteit.

Plaats reactie