Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zelfgevlochten of zelfgekochte wielen?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 sep 2012 08:18

De fijnste wielen die ik ooit heb gehad en nog heb, trouwens DT 240 S met DT spaken en mavic open pro ceramics heerlijke wielen met ook nog eens een onovertroffen remvlak.
Ach, ik zeg ook maar wat

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 24 sep 2012 12:57

ophetkantje schreef:De fijnste wielen die ik ooit heb gehad en nog heb, trouwens DT 240 S met DT spaken en mavic open pro ceramics heerlijke wielen met ook nog eens een onovertroffen remvlak.
Welke remblokken heb je gemonteerd ivm keramisch remvlak?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

benitoamsterdam
Forum-lid

benitoamsterdam 24 sep 2012 13:07

Ben zelf sinds kort in het bezit van een 48 spaaks achterwiel van Halo, fixed weliswaar, maar uitstekend wiel. Ze hebben ook 38 mm diepe road-velgen voor 75 pond/stuk, waar je 16 t/m 48 spaken in kan stoppen. Je kan ze ook compleet met Halo naven kopen, ca. 175 pond/stuk.
Nog nooit positief geweest bij een controle.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 sep 2012 13:16

nijkie schreef:
ophetkantje schreef:De fijnste wielen die ik ooit heb gehad en nog heb, trouwens DT 240 S met DT spaken en mavic open pro ceramics heerlijke wielen met ook nog eens een onovertroffen remvlak.
BBB die passend zijn voor campagnolo remmen, gewone normale zwarte blokjes.
Ach, ik zeg ook maar wat

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 24 sep 2012 13:48

ophetkantje schreef:
nijkie schreef:
Ik had bbb aan de telefoon en gevraagd naar blokken voor keramisch remvlak en die hadden ze niet,dus gewone blokken kunnen dus ook blijkbaar.
Heb ook advies gehad om blokken voor carbon remvlak te gebruiken.
Zover ik nu weet kun je op keramisch remvlak alle soorten blokken gebruiken inkl kurk remblokken.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 sep 2012 14:07

Ik had bbb aan de telefoon en gevraagd naar blokken voor keramisch remvlak en die hadden ze niet,dus gewone blokken kunnen dus ook blijkbaar.
Heb ook advies gehad om blokken voor carbon remvlak te gebruiken.
Zover ik nu weet kun je op keramisch remvlak alle soorten blokken gebruiken inkl kurk remblokken.
Ik zou zeker niet voor die kurkblokken gaan die ze voor carbonvelgen gebruiken. Heb overigens ook op mijn mtb ceramische velgen, hiervoor gebruik ik ook de standaars HS33 blokken. Remt echt goed.[
Ach, ik zeg ook maar wat

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 sep 2012 14:21

Interessant leesvoer over naven

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=50356" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=50952" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier nog twee over handgespaakte wielen

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=50000" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=48352" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier over spaakpatronen

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=49331" onclick="window.open(this.href);return false;

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 sep 2012 14:39

Het is erg jammer dat er zo weinig velgen zijn met keramische remvlakken. De Open Pro Ceramic is zo'n beetje de enige en die is nu uit productie; overigens na een periode van matige kwaliteit maar geen idee of er een causaal verband bestaat. Had wel verwacht dat bijv. Kinlin, Hed, DT inmiddels ook wel zulke velgen zouden gaan maken.

Aan TS: wat zijn je huidige wielen? Wat is je gewicht? Wil je in de buurt uitkomen van die fabriekswielen qua gewicht of maakt het niet uit? Met Record naven zit je vast aan minimaal 32 spaken en dan lever je dus al snel in qua gewicht en aerodynamica. Overigens zou ik Ksyrium SL onmiddellijk van je lijstje schrappen wegens inferieur aan Campagnolo/Fulcrum.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 sep 2012 18:19

ceramic zijn inderdaad supervelgen. geen troep die blijft plakken en heel goed remgedrag, ook in de nattigheid.
Er hoeven geen speciale remblokken bij, gewoon dezelfde als je voor je alu velgen gebruikt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dorpel
Forum-lid

dorpel 24 sep 2012 19:06

Hoe waren die qua stijfheid? Kun je ze vergelijken met andere soorten wielen?
Ik vraag dit omdat naar deze combinatie momenteel mijn voorkeur uitgaat.

dorpel
Forum-lid

dorpel 24 sep 2012 19:18

lvgh schreef:Aan TS: wat zijn je huidige wielen? Wat is je gewicht? Wil je in de buurt uitkomen van die fabriekswielen qua gewicht of maakt het niet uit? Met Record naven zit je vast aan minimaal 32 spaken en dan lever je dus al snel in qua gewicht en aerodynamica. Overigens zou ik Ksyrium SL onmiddellijk van je lijstje schrappen wegens inferieur aan Campagnolo/Fulcrum.
Ik weeg 56-57kg. Mijn huidige wielen zijn Ksyrium SL, maar nog de oudere versie (zonder de rode accenten). Ik ga mij niet uitspreken over goed of slecht, want ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal. Ik ben er wel heel lang tevreden van geweest. Maar het is inderdaad tijd voor iets anders ;)
Qua gewicht zou ik onder de 1550gr blijven, al is daar natuurlijk wel marge. Ik ben op zoek naar een degelijk sterk wedstrijdwiel dat een middenweg is tussen aerodynamica, stijfheid en gewicht.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 sep 2012 20:05

Als je zo licht bent word ineens elke wiel allround. :D

Kwa gewicht zou je dan de notubes velgen nog kunnen pakken, nog wel even de 2012, want de 2013 zijn ineens 30/40 gram zwaarder. Dan kan je een setje van 1250/1300 gram laten spaken afhankelijk van de naven.

Ik heb zelf twee mtb sets met hope naven en neem voor mijn nieuwe mtb weer hope naven. Ze zijn echt bomp proef en super afgedicht, de ratel moet je van houden. Voor de racer heb ik toch voor een wat lichtere naaf gekozen, acros, redlijk licht maar ook wel wat duurder. Ik vond het vooral leuk dat ze ook in wit waren, maar dat zijn er meer.

Op ceramische velgen kan je normale blokken gebruiken, in het begin slijten ze wat harder door het iets grovere oppervlak, maarvna twee setje is dat weg. Er zijn wel speciale ceramische blokken, maar door mavic wordt aangeraden deze alleen de eerste 2000/5000 km te gebruiken ivm het harder slijten van de ceramische laag. Het remt wel lekker deze harde blokken.

Plaats reactie